چهار چالش اساسی در حوزه پخش

 برخی از این مشکلات، اما ساختاری و پایه‌ای است و برخی نیز به شرایط جاری و حاکم بر اقتصاد کشور برمی‌گردد. در این ‌بین بازهم دولت به‌عنوان مهره اصلی و تاثیرگذار می‌تواند همچنان مهم‌ترین اهرم برای حل مشکلات نیز به شمار رود؛ اگر به انجمن‌های تخصصی مانند انجمن‌های صنعت پخش اختیار تدوین آیین‌نامه‌های قیمت‌گذاری را واگذار کند.

 اثر نامشخص تکنولوژی بر نیروی انسانی

در بررسی چالش‌های صنعت پخش در گفت‌وگو با مدیر شرکت پخش بانی چاو به چهار موضوع یعنی نیروی انسانی، حمل‌ونقل، مکانیزاسیون و کارمزدها پرداخته‌ایم که باید گفت این موضوعات به‌صورت ساختاری و ضربتی باید موردتوجه قرار گیرند تا بتوان بخش زیادی از چالش‌های حوزه توزیع را برطرف کرد.

 وحید رضا طاهری با بیان اینکه برخلاف صنایع بزرگ و برخلاف آنچه در جهان شاهد آن هستیم، در ایران توسعه فناوری و تکنولوژی نتوانسته به کاهش حضور نیروی انسانی در صنعت پخش منتهی شود گفت: ازآنجاکه موضوع نیروی انسانی یکی از حساس‌ترین مسائل محسوب می‌شود و فی‌نفسه با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است، بنابراین صنعت توزیع کشور از این ناحیه بسیار آسیب‌پذیر است.

وی معتقد است: رفع مشکل نیروی انسانی در صنعت پخش نیازمند یک نگاه ساختاری است که هم به‌صورت پایه از دانشگاه‌ها باید موردتوجه قرار گیرد و به‌عنوان یک‌رشته آموزشی محسوب شود و هم باید آموزشگاه‌های مختلفی برای پرورش نیروی انسانی متناسب با این حوزه تاسیس شود.

به گفته طاهری نیروی انسانی، امروزه با سختی‌های حوزه پخش آشنا نیست و همین موضوع فرکانس ورود و خروج نیروی کار در این صنعت را افزایش داده و به همین دلیل گاه شاهد تخلفات جبران‌ناپذیری از ناحیه نیروی انسانی هستیم و این مسائل نیازمند یک نگاه پایه‌ای در حوزه آموزش است.

مدیر سازمان فروش ایران کاله در ادامه با بیان اینکه صنعت پخش را در حوزه مکانیزاسیون باید به دو بخش تقسیم کرد، گفت: بخشی از این صنعت به آنچه در انبارها تا قبل از آنکه کالا در دسترس مصرف‌کننده قرار بگیرد، مرتبط است که در این قسمت مکانیزاسیون انبار بسیار اهمیت دارد و اغلب شرکت‌ها ازجمله بانی چاو در این قسمت با توسعه مکانیزاسیون مناسبی روبه‌رو هستند؛ با این ‌حال در بخش دوم که فاصله بین انبار تا مشتری است، این صنعت هنوز با مشکلاتی در حوزه نیروی انسانی روبه‌رو است و مکانیزه نیست. وی افزود: البته در این صنعت از برخی امکانات مانند اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی برای ثبت سفارش و ... استفاده می‌شود، اما این کافی نیست و عملا کار فیزیکی را در شرکت‌های پخش چندان کاهش نداده است.

 ارتقای ناوگان حمل موضوع حیاتی پخش

طاهری در ادامه افزود: شرکت‌های پخش پیشرو مانند بانی چاو به‌روزرسانی و ارتقای سیستم حمل‌ونقل را در راستای افزایش خدمات‌رسانی به مشتریان و کاهش هزینه‌ها همواره در دستور کار قرار داده‌اند و شرکت‌ها بخشی از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل می‌کنند. با این ‌حال برخی از آنها خلاقیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند، به‌عنوان‌مثال بانی چاو ارتقای «لجستیک سبک» در راستای توزیع محصولات در درب منازل را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند به این طریق نیز مصرف‌کننده‌های خرد را در دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به کالاها یاری برساند؛ بنابراین یک شرکت به‌خصوص در این زمینه تاسیس کرده تا از ماشین‌آلات کوچک مانند پراید و وانت‌های سبک و موتورسیکلت‌های مجهز به باکس یخچال و ... برای ارسال محصولات به درب منازل استفاده کند.

به گفته وی موضوع مهم دیگر در حوزه پخش، مساله خودروهای فرسوده است. به گفته مدیرعامل بانی چاو، شرکت شتابان از مجموعه شرکت‌های گروه سولیکو که مسوولیت حمل‌ونقل محصولات را دارد، خودروهای فرسوده را معمولا واگذار می‌کند و در برابر خودروهای نو و به‌روز خریداری می‌کند و به ناوگان خود می‌افزاید. به گفته وی البته امروزه به دلیل مشکل تحریم، تامین خودروهای بزرگ بسیار سخت شده است؛ اما ازآنجاکه مساله تسریع سیستم حمل کالا برای ما بسیار اهمیت دارد بنابراین تلاش می‌کنیم از خودروهای به‌روز و سالم در ناوگان خود استفاده کنیم.

 مارجین و محاسبه نادرست آن

طاهری در ادامه با بیان اینکه چالش دیگر ما در حوزه تعیین مارجین توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: طبق آخرین دستورالعمل‌ها شرکت‌های پخش سراسری نمی‌توانند ۱۰درصد بیشتر مارجین کسب کنند که این گاه اشکال دارد؛ زیرا اولا قیمت کالاهایی که شرکت‌های پخش در توزیع آنها دخالت دارند، یکسان و برابر نیست و لذا درآمد ناشی از یک کامیون کالای ارزان کمتر از درآمد یک کامیون کالای گران‌قیمت است؛ درحالی‌که هزینه حمل یک رقم ثابت است؛ خواه کالا ارزان باشد یا گران. بر این اساس زمانی‌که قیمت کالاها در صنایع مختلف هیچ تناسبی ندارند و حتی قیمت کالاهای مختلف در درون یک صنعت نیز تناسبی ندارند؛ بنابراین تعیین یک‌درصد واحد به‌عنوان مارجین برای هزینه‌های شرکت‌های پخش اساسا نادرست است. به گفته طاهری، در گفت‌وگوهایی که با انجمن پخش صورت گرفته، تلاش‌هایی برای متناسب‌سازی مارجین شده، اما متاسفانه وزارت صمت این پیشنهادها را هنوز تایید نکرده است. وی افزود: نظام توزیع برای کشور همیشه مهم بوده و هست؛ با این ‌حال هنوز در موضوع مارجین صمت با شرکت‌های پخش همکاری لازم را نکرده که البته این مساله به همکاری بیشتر شرکت‌های پخش نیز بستگی دارد.

 حضور تیم کارشناسی بانی چاو در برهه‌های حساس

وی گفت: شرکت پخش سراسری بانی‌چاو کاله با بیش از ۸۰ انبار و سردخانه و دفتر فروش و بیش از ۷ هزار نفر کارکن در سطح کشور بزرگ‌ترین شرکت پخش مواد غذایی کشور محسوب می‌شود. این شرکت از مجموعه شرکت‌های گروه سولیکو، توزیع انحصاری کلیه محصولات تولیدی گروه را عهده‌دار است و بیش از هزاران مشتری وفادار در لاین‌های مختلف را سرویس می‌دهد. بر این اساس فعالیت انبارداری و لجستیکی بزرگی را روزانه در سطح کشور در وضعیت‌های بین‌شهری و برون‌شهری در اختیار دارد.

به گفته طاهری این شرکت همچنین دارای یک تیم کارشناسی زبده متشکل از بهترین مدیران و کارشناسان از دانشگاه‌های  کشور است که همواره فعالیت‌های این شرکت را به‌صورت کارشناسانه موردبررسی و رصد قرار می‌دهند و راهکارهای موثر را در این خصوص ارائه می‌کنند و به‌سرعت به بازنگری فرآیندهای موجود در سازمان توزیع و فروش در مواقع لزوم می‌پردازند که به گفته طاهری در اتفاق اخیر که به‌واسطه حفره ایجادشده در مبادی کنترلی این شرکت دریکی از کامیون‌ها پیش آمد، تیم کارشناسی بانی‌چاو ورود کرده و تصمیمات درست در مناسب‌ترین زمان اتخاذ شد؛ درنتیجه این سوءاستفاده خطری برای مصرف‌کنندگان این شرکت به همراه نداشت و متوجه انبارهای داخل شرکت شد، اما وی این اطمینان را به مصرف‌کنندگان داد که این شرکت محصولات باکیفیت کاله را با بالاترین استاندارد از محل کارخانه به انبارهای سراسر کشور ارسال و نیز به دست تمامی مراکز عرضه می‌رساند.

 برنامه‌های توسعه بانی‌چاو در۱۴۰۰

طاهری در مورد برنامه‌های توسعه‌ای شرکت بانی‌چاو گفت: برنامه‌های توسعه شرکت‌های پخش طبعا ارتباط مستقیمی با برنامه‌های شرکت‌های تولیدی دارد که توزیع آنها را بر عهده ‌دارند و ازآنجاکه در حوزه تولید، امسال ریاست محترم گروه سولیکو برنامه‌های رشد دوبرابری دارد؛ بنابراین در حال آماده‌سازی ناوگان، انبارها و نیروی انسانی خود هستیم که البته بزرگ‌ترین چالش فعلا تامین نیروی انسانی متعهد و کارآمد متناسب با فعالیت شرکت‌های پخش است. به گفته وی بانی‌چاو شرکت پخش سراسری و قدیمی است؛ لذا به دنبال فعالیت از مسیر نمایندگی نیست، بلکه از مراکز خود توزیع محصولات خود را انجام دهد؛ با این ‌حال برخی نمایندگان قدیمی نیز هنوز با شرکت همکاری می‌کنند و تلاش می‌کنیم از منظر نرم‌افزاری و رفع سایر نیازهایشان از آنها حمایت کنیم.

 شفافیت؛ فرصت یا تهدید؟

وی افزود: ما یکی از معدود شرکت‌هایی هستیم که از مشتری خود کد ملی یا شناسه دریافت می‌کنیم، زیرا دارای حساب شفاف هستیم و مالیات را در سررسید خودپرداخت می‌کنیم و به آن التزام داریم، بنابراین هیچ فاکتوری بدون کدملی صادر نمی‌شود و به همین دلیل شفافیت گاه باعث بروز مشکلاتی شده و به‌عنوان‌مثال برخی مشتری‌ها قادر به ارائه کدملی نیستند که در نتیجه فروش به آنها را از دست می‌دهیم که امیدواریم برخی دیگر شرکت‌ها نیز در این خصوص متعهد شوند تا فضای رقابتی سالم‌تری را داشته باشیم.

p27- (3) copy