به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت ماینینگ ویکلی، ریوتینتو دومین شرکت بزرگ معدنی در جهان در نظر دارد تا امسال تقریبا ۱۹میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند که ۱۰ میلیون دلار بیشتر از ۸/ ۱۳میلیون دلار سرمایه‌گذاری این شرکت در سال ۲۰۲۰ است. ریوتینتو در حال حاضر حدوداً ۲۵میلیون دلار استرالیا در پروژه مس-طلا سرمایه‌گذاری کرده است که سهم سرمایه خود را از ۵۱درصد به ۶۵درصد افزایش داده است. علاوه بر این، شرکت آنتیپا در زمینه اجرای عملیات اکتشافی در پروژه Telfer شمالی نیز فعالیت دارد. پروژه تلفار شمالی در ۴۰ کیلومتری معدن مس-طلای Newcrests قرارگرفته است که روی حفاری ذخایر معادن کالیبر و مگنوم متمرکز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آنتیپا راجر میسون در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اظهار کرد دلیل افزایش اخیر در بودجه پروژه مشترک سیتادل، اعتقاد راسخ به پتانسیل آن است. وی افزود: برنامه اکتشاف امسال بزرگ‌ترین برنامه اکتشافی از گذشته تاکنون است، زیرا شامل ۶هزار تا ۷هزار متر حفاری اضافی است. معدن سیتادل دارای ۸/ ۶۳ میلیون تن ذخایر معدنی است. همچنین قرار است طی فصل جاری معدن Calibre نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. این پروژه در سه مایلی شرق محل اکتشافی Winu شهر ریو قرارگرفته است که دارای ۵۰۳ میلیون تن ماده معدنی است که ۳۵/ ۰درصد آن مس، ۲۷/ ۰ گرم در هر تن آن طلا، ۱۵/ ۲ گرم در هر تن آن نقره است که این مقدار بالغ‌بر ۸/ ۱میلیون تن مس، ۴/ ۴ میلیون اونس طلا و ۳۵میلیون اونس نقره می‌شود.

درحالی‌که شرکت ریو تینتو اولین استخراج خود از معدن Winu را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخت، اما هنوز احتمال دارد که با افزایش فعالیت‌های حفاری و استخراج امسال این شرکت نیز فعالیت‌های خود را در این معدن شروع کند. شرکت آنتیپا اکنون تا پایان آوریل فرصت دارد تا تصمیم بگیرد که آیا ۳۵ درصد از هزینه‌های پروژه معدن سیتادل را تامین کند یا خیر. اگر آنتیپا از تصمیم خود در این زمینه صرف‌نظر کند و سهم خود را پرداخت نکند، ریو می‌تواند با صرف ۳۵میلیون دلار استرالیا (۲۷میلیون دلار) دیگر ظرف مدت سه سال حدود ۱۰درصد بیشتر از این معدن درآمد کسب کند. آنتیپا همچنین دارای سرمایه‌گذاری‌های مشترک دیگری در استان پترسون با معدن نیوکرست است که ۹/ ۹درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و شرکت IGO نیز ۹/ ۴درصد از سهام آن را دارد.

 شتاب در صنعت مس

ریو تینتو در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت استخراج مس انجام داده است، زیرا معتقد است که بازار این فلز مهم به‌زودی با کسری مواجه خواهد شد، انتظار می‌رود رشد شبکه‌های بزرگ برق در سراسر جهان و رونق وسایل نقلیه الکتریکی تقاضا برای مس را افزایش دهد، درحالی‌که عرضه همچنان محدود خواهد بود. درگذشته، تحلیلگران توانایی این غول معدنی را در مقیاس‌بندی سریع تجارت مس خود، بدون انجام حتی یک خرید گران‌قیمت، خصوصا پس از مواجهه با چالش‌های موجود در دارایی‌های اصلی‌اش، زیر سوال بردند.

ریو در ابتدا تولید خود را از توسعه زیرزمینی ۷۵/ ۶میلیارد دلاری معدن مس-طلا-نقره Oyu Tolgoi در مغولستان به تاخیر انداخت. معدن Oyu Tolgoi در سال ۲۰۰۱ کشف شد و ریو در سال ۲۰۱۲ کنترل آن را به دست آورد. پس از اتمام ارزیابی اولیه، در آن زمان پیش‌بینی می‌شد که میزان تولید این معدن از ۱۲۵ تا ۱۵۰ کیلوتن در سال ۲۰۱۸ به ۵۶۰ کیلوتن کنسانتره مس در سال ۲۰۲۵ برسد و آن را به بزرگ‌ترین معدن مس جهان تبدیل کند. بهره‌برداری از این معدن در ابتدا برای اوایل سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی ‌شده بود، اما اکنون انتظار می‌رود ریوتینتو اولین سنگ معدن خود را بین ماه‌های مه ‌۲۰۲۲ و ژوئن ۲۰۲۳ از این معدن برداشت کند. در ضرب‌الاجل جدید اعلام‌شده، آخرین مشکلات ازجمله محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و همچنین اختلاف‌نظر بین این معدنچی و شرکت Turquoise Hill که اکثریت سهام این معدن را در اختیار دارد در نظر گرفته‌شده است. اختلاف این دو شرکت از آنجا شروع شد که Turquoise Hill پیش‌بینی می‌کرد که پروژه توسعه زیرزمینی معدن هنگام امضای قرارداد آن در سال ۲۰۱۵ در حدود ۳/ ۵ میلیارد دلار هزینه داشته باشد؛ اما سال گذشته، رویوتینتو خطرات پایداری مرتبط با طرح اصلی پروژه را گوشزد کرد و افزود: اصلاحات موردنیاز در آن می‌تواند هزینه‌های اضافی را تا ۹/ ۱ میلیارد دلار افزایش دهد. هرچند اخیرا خبرهایی به گوش رسیده مبنی بر اینکه ریوتینتو و Turquoise Hill  به توافقی رسیده‌اند که به اختلاف بین شرکت‌ها در مورد بودجه برای توسعه معدن عظیم مس - طلای Oyu Tolgoi در مغولستان پایان می‌دهد.  ریوتینتو با نشان دادن علاقه بیشتر به اکتشافات جدید، در سال ۲۰۱۹، بالغ ‌بر ۳۰۲ میلیون دلار بیشتر برای پیشبرد پروژه مس Resolution خود در آریزونا سرمایه‌گذاری کرد. مدیر اجرایی ریو آقای ژان سباستین ژاک در این خصوص اظهار کرد که Resolution یکی از مهم‌ترین ذخایر مس توسعه‌نیافته در جهان است و این بودجه اضافی نشان‌دهنده تعهد ریوتینتو برای تولید در این معدن است. این شرکت همچنین در حال درخواست اکتشاف در پروژه‌های دیگر مس مانند Berenguela در جنوب شرقی پرو است، درحالی‌که همزمان درخواست مجوز اکتشاف در شمال شیلی را انجام داده است. وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌های ذخیره انرژی، فناوری جدید حمل‌و‌نقلی و سایر نوآوری‌های انرژی سبز، بسیار مس مصرف می‌کنند و این شرکت می‌خواهد آماده پاسخگویی به این تقاضا باشد.