تعیین تکلیف 19 هزار میلیارد تومان سرمایه‏گذاری در تهران

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌صورت مجازی برگزار شد به تشریح عملکرد سازمان در یک سال گذشته پرداخت و گفت: سازمان سرمایه‌گذاری پس از ۱۶ سال از تاسیس خود هیچ سند و مدلی برای سرمایه‌گذاری نداشت. بنابراین یکی از کارهای فوق‌العاده‌ای که انجام دادیم تدوین سند جامع سرمایه‌گذاری و ارسال آن به شورای اسلامی شهر تهران برای تصویب و ابلاغ بود. این سند توانست دریچه‌های گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری، فروش و تصمیم‌گیری را به روی ما بگشاید. شکرالله بنار ادامه داد: بر این اساس ما ساختارهای نوین شیوه‌های برگزاری فراخوان و شیوه‌های انتخاب سرمایه‌گذار و ارزیابی سرمایه‌گذار را به وجود آوردیم و حتی ساختار جدیدی به نام تسهیل‌گر در همه مناطق ایجاد کردیم تا آنها برای سازمان، سرمایه‌گذار جذب کنند. با این اقدام حوزه سرمایه‌گذاری را در سطوح مناطق توسعه ‌خواهیم داد و مدلی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فراهم خواهیم کرد. ما برای اولین بار به‌صورت مشروع و قانونی به واسطه‌های سرمایه‌گذاری بها دادیم و آنها می‌توانند برای ما سرمایه‌گذار داخلی و خارجی بیاورند. بنار ادامه داد: انتخاب تسهیل‌گران در یکی، دو ماه آینده ابلاغ خواهد شد و اشخاص حقوقی حائز شرایط که دارای رتبه‌های عالی هستند و تسلط در جذب سرمایه‌گذاران دارند انتخاب خواهند شد. مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: ما سال گذشته تکالیف فوق‌العاده‌ای از حیث فروش پروژه‌ها داشتیم. این در حالی است که سازمان سرمایه‌گذاری در طول ۱۶ سال گذشته عددی که توانست کار کند به‌غیر از این دو سال که بنده در خدمت شهروندان بودم بالغ ‌بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود. البته در آمارها عدد ۲۴۰۰ میلیارد تومان را بیان می‌کنند، اما باید در نظر داشت بخشی از فروش‌ها با شرکت یاس بود  بنابراین در تاریخ ۱۵، ۱۶ ساله سازمان تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان از فروش پروژه‌ها کسب شد. بنار افزود: اما از اوایل سال ۹۸ که بنده وارد سازمان شدم در سال ۹۸، ۱۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ بالغ ‌بر ۴۶۰۰ میلیارد تومان توانستیم از فروش پروژه کسب درآمد کنیم؛ این اعداد به انضمام ۲۲۰۰ میلیارد تفاهم‌نامه با مترو است که اعلام کردیم. وی اضافه کرد: ما در قالب صلح‌نامه به میزان ۲۲۰۰ میلیارد تومان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری سازمان را به شرکت مترو بابت توسعه خط ۱۰ مترو واگذار کردیم و البته آمادگی انجام تعهد خود را تا سقف ۴هزار میلیارد تومان بر اساس بسته محرک ناشی از بیماری کرونا اعلام می‌کنیم. مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری در ادامه سخنان خود افزود: یکی دیگر از اقدامات ما پرداخت بدهی‌های بانک شهر بود که در سال ۹۹ بالغ ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت بدهی این بانک را هدف قرار دادیم و همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هم با بانک ملی پروژه داشتیم که جمعا عددی که در سال ۹۹ کار کردیم قریب ۵ هزار میلیارد تومان بوده که رکورد بی‌نظیری در تاریخ بلدیه بوده است که در مقام مقایسه یک‌پنجم بودجه سال ۹۹ بود. شکرالله بنار گفت: کار سازمان سرمایه‌گذاری تنها فروش پروژه‌ها نبود و ما در حوزه سرمایه‌گذاری نیز کار گسترده‌ای انجام دادیم ضمن اینکه سند جامع را به مناطق ابلاغ کردیم و نیز به مناطق تفویض اختیار کردیم تا سقف ۵۰ میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری اقدام کنند که در مناطق عدد سرمایه‌گذاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: علاوه بر این خود سازمان چند مگاپروژه ازجمله هتل کوهستان، هتل تاو و توسعه شهر آفتاب را در دستور دارد که لوایح آنها به شورای شهر فرستاده شد که عدد این سرمایه‌گذاری حول‌وحوش ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

بنار در ادامه خاطرنشان کرد: کار بی‌نظیر دیگری که انجام شد و در بودجه سال ۱۴۰۰ به انجام رسید این بود که با همکاری اداره کل برنامه‌وبودجه و معاونت برنامه‌ریزی و در قالب تبصره ۱۹ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری، بالغ‌بر ۱۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی کردیم و در حال ابلاغ این تکالیف هستیم. وی ادامه داد: این تبصره بسیار باارزش است و بر اساس آن لیست تمام پروژه‌هایی را که می‌شود به روش مشارکتی انجام شود از مناطق گرفتیم و به شورا معرفی کردیم، شورا نیز رقم ۳۰درصدی برای بودجه این پروژه‌ها معرفی کرد که ۲۵درصد از این ۳۰درصد تخصیص امسال است و مابقی پروژه‌ها به روش مشارکتی انجام می‌شود.

بنار در ادامه گفت: این ۱۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به تفکیک بالغ‌بر ۵۱۰۰میلیارد تومان مناطق، ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، هزار میلیارد تومان در معاونت مالی، ۱۲۰ میلیارد تومان در معاونت فنی و عمرانی، ۱۲۷میلیارد تومان در معاونت اجتماعی و فرهنگی، ۴۴ میلیارد تومان در معاونت خدمات شهری، ۵۶میلیارد تومان معاونت شهرسازی، ۲۰ میلیارد تومان معاونت برنامه‌ریزی است که در سال ۱۴۰۰ در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها با راهبری سازمان سرمایه‌گذاری در ذیل سند جامع انجام خواهد شد.

وی افزود: در سال آینده در شهر آفتاب بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که البته منتظر تصویب شورای شهر هستیم، توسعه پارکینگ جنب حرم در منطقه ۲۰ و پروژه‌های‌ زیاد دیگری نیز در سال ۱۴۰۰ وجود دارد که نویدبخش سالی پرتلاش برای ما خواهد بود، ضمن اینکه در سال جاری ۳۷۰۰میلیارد تومان تکلیف فروش داریم. بنار با اشاره به پروژه‌های مساله‌دار گفت: ما ۱۰۰ پروژه داشتیم که با معضل و مشکلات بسیار همراه بودند و از طرف شرکا با موانع بسیاری مواجه شده بودند و توانستیم همه این پروژه‌ها را رفع مشکل کنیم؛ که البته به‌غیراز یکی، دو مورد مانند پروژه قائم مابقی تعیین تکلیف شدند و در محاکم آرای خوبی را اخذ کردیم. وی ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه‌های بزرگی مانند صادقیه اشاره کرد که بعد از ۲ سال تعیین تکلیف و به بانک شهر واگذار شد. پروژه مولوی؛ بازار پارچه‌فروشان بعد از ۲۸ سال، پروژه ساحل در منطقه ۲۲ و پروژه‌های دیگر که کف ارزش اینها نزدیک به هزار میلیارد تومان و سقف ارزش آنها بالغ ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان است. همچنین در تعیین تکلیف پروژه‌ها و مذاکره با شرکا و اخذ آرا قریب ۲۰ هزار میلیارد تومان عملیات مالی انجام دادیم. مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری گفت: از دیگر اقدامات این سازمان در سال ۹۹ می‌توان به فسخ پروژه فاز ۲ برج میلاد با بنیاد تعاون ناجا اشاره کرد. ما توانستیم شریک را با روش‌های قانونی اقناع کنیم تا از پروژه کنار برود و امروز این پروژه از امیدهای ما برای تبدیل به پول نقد برای شهرداری تهران است. وی افزود: کار بی‌نظیری که سال گذشته صورت گرفت ابطال رای اجراییه تامین‌اجتماعی بود. در بدو ورودم به سازمان، سازمان بازرسی کل کشور به تامین اجتماعی اعلام می‌کند، سازمان سرمایه‌گذاری در ۱۵ سال گذشته در پروژه مشارکتی حقوق تامین اجتماعی را نداده و بر اساس رای بدوی به مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان محکوم می‌شویم و البته دفاع ما موثر نبود اعتنا نمی‌کنند و حساب سازمان توقیف می‌شود؛ اما ما توانستیم در محاکم قضایی رای صادره را نقض کنیم و ۴ هزار میلیارد تومان تعهدی را که می‌رفت به ما تحمیل شود و سازمان و شهرداری تهران آماده پرداخت چنین رقمی نیز نبودند ابطال کردیم. بنار گفت: سازمان سرمایه‌گذاری یک سازمان تاثیرگذار اقتصادی است و سهم بالایی در بودجه شهرداری دارد و می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و نیازمند حمایت است. در حال حاضر ساختار سازمانی ما با ماموریت‌های چندوجهی که داریم مطابقت ندارد. وی افزود: ما در سال گذشته تلاش کردیم با شرکت‌های خارجی تعامل برقرار کنیم و از ظرفیت ملی برای تامین مالی پروژه‌هایی نظیر خرید اتوبوس و تامین مالی واگن‌ها، ۴ خط ال‌آرتی و تامین زباله‌سوز استفاده کنیم، ولی تحریم‌ها و عدم ایفای تعهد از سوی دولت، کار ما را با سختی‌های فراوان مواجه کرد.