بعد از تولید ضخیم‌ترین تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر توسط شرکت فولاد مبارکه که برای اولین بار در کشور و منطقه انجام شد، این بار نوبت به تولید عریض‌ترین تختال در کشور با عرض ۲هزار میلی‌متر رسید. تولید این نوع تختال امروز در حالی توسط فولادمردان شرکت فولاد مبارکه محقق شد که تا پیش‌ از این صنایع بزرگی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و... برای تامین این نوع از تختال، مجبور به واردات از دیگر کشورها بودند؛ بنابراین باید گفت که تامین نیاز صنایع داخلی و مهم کشور توسط شرکت فولاد مبارکه در جهت تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در حال انجام است تا گامی بزرگ در جهت رشد صنعت و اقتصاد کشور برداشته‌شده و باعث افزایش درآمد ارزی برای کشورمان در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی شود.

 پشتیبانی از صنایع داخلی؛ ارزآوری از بازارهای جهانی

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در خصوص تولید عریض‌ترین تختال کشور توسط شرکت فولاد مبارکه گفت: تختال با عرض 2هزار میلی‌متر عریض‌ترین تختالی است که تاکنون در کشور تولیدشده و از گریدهای فوق کم‌کربن و میکرو آلیاژی است که هم به مصرف صنایع داخلی کشور می‌رسد و هم اینکه می‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی انجام داد و جنبه ارزآوری دارد. عباس اکبری محمدی بابیان این مطلب در ادامه افزود: در واقع تولید این محصول نیاز صنایع داخلی کشور همچون لوله‌سازی، نفت و گاز و پتروشیمی را تامین کرده و آنها را از واردات برای تامین ورق‌های تولیدی از این نوع تختال بی‌نیاز می‌کند. وی درباره اینکه تولید این محصول تا چه میزان در شرکت فولاد مبارکه انجام خواهد شد نیز اظهار کرد: تولید این نوع تختال بر اساس میزان سفارش‌هایی که دریافت می‌شود، صورت خواهد گرفت. در واقع هراندازه صنایع کشور ازجمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و لوله‌سازی به این نوع تختال نیاز داشته باشند، شرکت فولاد مبارکه توان تولید و ارائه آن را به مصرف‌کنندگان دارد، اما عمده تولید این محصول برای صادرات بوده و می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد. بنابراین با قرارگرفتن کشور در شرایط تحریم و اینکه در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم این‌گونه محصولات در تامین ارز موردنیاز کشور نقش راهگشایی خواهد داشت که البته این موضوع نیز با توجه به میزان سفارشی که می‌توان از بازارهای خارجی جذب کرد؛ محقق خواهد شد.

 گامی دیگر در جهت توسعه صنعت کشور

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: تا قبل از تولید تختال ویژه عریض با ضخامت 2هزار میلی‌متر در کشور، موارد استفاده آن از دیگر کشورها تامین می‌شد و باعث خروج ارز از کشور می‌شد، اما اکنون با تولید این محصول نیازی به واردات نداریم. در واقع شرکت فولاد مبارکه با تولید عریض‌ترین تختال، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده و با اضافه کردن محصولی جدید و کاربردی به سبد محصولات خود گام دیگری در جهت توسعه صنعت کشور برداشته است.

اکبری‌محمدی در خصوص اینکه آیا تختال تولیدشده توان رقابت با نمونه مشابه خارجی خود را دارد و بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید شده نیز گفت: این محصول برای صادرات به بازارهای خارجی نیز بوده است که برای این بازارها کیفیت در اولویت است و کیفیت تولید قابل‌رقابت با مشابه محصولات خارجی است. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: تولید این محصول توسط نیروهای متخصص فولاد مبارکه، برنامه‌ریزی و انجام ‌شده و کلیه مراحل تولید آن توسط کارشناسان و کارکنان متبحر شرکت فولاد مبارکه انجام‌شده و به‌صورت ۱۰۰درصد داخلی بوده است.

 شکستن انحصار و امکان تولید تختال‌های عریض‌تر

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص تولید تختال با عرض 2هزار میلی‌متر در این شرکت گفت: ماشین شماره ۵ ریخته‌گری ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه پیش‌تر تختالی با عرض ۱۹۸۰ میلی‌متر را تولید کرده بود، اما تولید تختال ویژه با عرض 2هزار میلی‌متر برای اولین بار رخ‌داده است. غلامرضا سلیمی افزود: افزایش ابعاد تختال بسیار پیچیده بوده و نیازمند بررسی دقیق در حوزه‌های مکانیک، خنک‌سازی، متالوژیکی و هیدرولیکی است، زیرا درصورتی‌که نتیجه این محاسبات اشتباه باشد، می‌تواند به از دست رفتن ماشین ریخته‌گری نیز منجر شود؛ بنابراین این مساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: پس ‌از آنکه درخواستی مبنی بر تولید تختال عریض 2هزار میلی‌متر توسط شرکت فولادمبارکه دریافت شد؛ بررسی‌های لازم برای امکان‌سنجی فرآیند تولید، انجام و تولید صفر تا صد این تختال عریض توسط کارشناسان داخلی شرکت فولاد مبارکه انجام شد و باید بگویم علاوه بر تولید تختال عریض 2هزار میلی‌متر، امکان تولید تختال‌های عریض‌تر نیز وجود دارد.

 توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض ۲ متری

سلیمی ادامه داد: این تختال پیش‌تر توسط شرکت‌های فولادسازی بنام و معتبر اروپایی یا چینی تولید شده، اما اکنون دانش فنی تولید این نوع تختال ویژه در شرکت فولاد مبارکه نیز وجود دارد. درصورتی‌که سفارش‌های متعددی وجود داشته باشد، توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض 2هزار میلی‌متر وجود دارد. البته در آینده با اضافه‌شدن یک پلنت گاززدایی جدید در اواخر سال‌جاری یا اوایل سال آینده، توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض و ویژه 2هزار ‌میلی‌متر نیز وجود خواهد داشت. وی درباره کاربرد این محصول جدید نیز گفت: تختال‌های عریض را عمدتا برای لوله‌سازی برای تولید پلیت‌های ضخیم و کشتی‌سازی استفاده می‌کنند.

 تختال کاملا صادراتی؛ اولین مقصد اروپا

مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولادمبارکه نیز با اشاره به دستاورد جدید شرکت فولادمبارکه در تولید تختال عریض ۲۰۰۰ میلی‌متر گفت: این تختال ویژه برای اولین‌بار در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) توسط شرکت فولادمبارکه تولیدشده است. قاسم خوشدل‌پور اظهار کرد: پس از تولید تختال ضخیم ۳۰۰ میلی‌متر در شرکت فولادمبارکه توسط ماشین شماره 5 ریخته‌گری، درخواست‌هایی برای تولید تختال‌های عریض نیز به شرکت ارائه شد. پس از انجام بررسی‌های لازم برنامه‌ریزی لازم برای تولید تختال ۲۰۰۰ میلی‌متر انجام و در نهایت این تختال ویژه برای اولین‌بار در کشور تولید شد. وی افزود: پیش‌تر تختال دو هزار میلی‌متر با دو ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ در شرکت فولاد هرمزگان تولیدشده بود، اما آنچه تختال تولیدی شرکت فولادمبارکه را متمایز می‌کند، نوع گرید این تختال است. به‌بیان‌دیگر این تختال از سیکل RH و هیدروژن‌زدایی عبور کرده و عریض‌ترین تختال ویژه کشور محسوب می‌شود. مدیر ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه تصریح کرد: نکته مهم در این میان این است که توانایی تولید ماشین ریخته‌گری شماره ۵، دو میلیون تن در سال و گاززدایی RH ۷۰۰ هزار تن در سال است که باعث می‌شود فولادمبارکه بتواند این تختال ویژه را تا ۷۰۰ هزار تن در سال تولید و علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی، بخشی از نیازهای دیگر کشورها را نیز تامین کند. این تختال ویژه تولیدشده کاملا صادراتی است و به‌عنوان اولین مقصد به اروپا صادر می‌شود.

خوشدل‌پور بابیان اینکه گرید داخلی این تختال ۵۱۴۹ و ۴۱۷۸ و ضخامت آن ۲۵۰ میلی‌متر است، اظهار کرد: اگرچه برخی شرکت‌های فولادسازی در سطح جهان قادر به تولید این نوع تختال هستند اما در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال‌آفریقا) برای اولین‌بار تولید می‌شود.

 پشتیبانی بر اساس نیاز مشتری

رئیس آماده‌سازی و انبار تختال شرکت فولادمبارکه نیز در راستای تولید محصول جدید شرکت فولاد گفت: در واحد آماده‌سازی و انبار تختال، بر اساس سفارش مشتری آزمایش‌های مخصوصی روی تختال انجام می‌شود و با انجام آزمایش باومن و نمونه‌برداری به درخواست مشتری پاسخ می‌دهیم. محسن احمدی‌ورزنه افزود: در راستای ارتقای کیفی محصول تختال، آزمایش‌هایی انجام می‌شود و در صورت نیاز با اعمال فرآیندهایی در واحد آماده‌سازی و انبار تختال بر روی اسلب مانند اسکارف و برش، این تختال برای حمل بار آماده می‌شود. رئیس آماده‌سازی و انبار تختال شرکت فولادمبارکه تصریح کرد: تختال‌های آماده ‌شده پس از حمل به بخش انبار منتقل و پس از هماهنگی با مشتری تختال‌های آماده ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: تولید عریض‌ترین تختال در خاورمیانه توسط شرکت فولادمبارکه توانست به نیاز صنایع کشتی‌سازی و ساخت لوله‌های انتقال سیالات به تختال با عرض بالا، پاسخ دهد.

 پایان وابستگی و تبدیل تحریم‌ها به فرصتی برای تولید بیشتر رئیس تعمیرات ماشین ۵ ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز با اشاره به تولید تختال با عرض 2هزار میلی‌متر برای نخستین بار در کشور به خبرنگار فولاد گفت: در تولید این محصول از فناوری پیشرفته در ماشین‌های ریخته‌گری مانند  (DYNAMIC SOFT REDUCTION (D.S.R بهره گرفته ‌شده است. این محصول پس از تولید خام در کوره‌های قوس الکتریکی وارد واحد متالورژی ثانویه می‌شود و پس از طی کردن مرحله گاززدایی به تختالی تبدیل می‌شود که در مصارف خاص کاربرد دارد. به گفته محمد فخری فخرآبادی، کارشناسان و متخصصان واحد ریخته‌گری با تکیه ‌بر دانش و تخصص خود توانستند در تیم کارشناسی شده به دستاورد مهم عریض‌ترین تختال با عرض ۲۰۰۰ میلی‌متر دست یابند. یادآور می‌شود تولید عریض‌ترین تختال در شرکت فولادمبارکه که برای اولین بار در کشور انجام ‌شده و در صنایعی همچون صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و کشتی‌سازی کاربرد دارد، ضمن کمک به خودکفایی هرچه بیشتر ایران در این صنایع بزرگ و ارزشمند، گامی بزرگ در جهت صرفه‌جویی ارزی برای کشور و حتی ارزآوری برای صنعت و اقتصاد ایران خواهد بود. در واقع افزایش تعداد محصولات موجود در سبد صادراتی شرکت فولاد مبارکه مانند گنجینه‌ای ارزشمند برای صنعت و اقتصاد کشور بوده و در شرایطی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی روند افزایشی در پیش‌گرفته، می‌تواند به‌عنوان چراغی روشن برای حرکت در مسیر اقتصاد غیرنفتی کشور باشد.