ورود هواپیماهای عمودپرواز به ناوگان حمل‏ونقل عمومی

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها کایل کلارک، بنیان‌گذار شرکت بتا در گفت‌وگو با خبرگزاری CNBC اظهار کرد: ما واقعا از همکاری با شرکت Blade بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا آنها بیشترین تجربه عملیاتی را در این زمینه ‌دارند و می‌توانند درباره فرصت‌ها و مزایای پرواز هواپیماها در داخل و خارج از شهرها با اعتماد صحبت کنند. کلارک افزود، شرکت بلید فرصتی را برای انجام مسیرهای پروازی فراهم می‌آورد که در حال حاضر با توانایی‌های هواپیمای مسافربری کنونی قابل انجام نیست. او در ادامه گفت هواپیماهای برقی عمودپرواز واقعا در تکمیل ناوگان هلی‌کوپترهای کنونی خواهند درخشید. هواپیماهای الکتریکی عمودپرواز (EVA) که به آنها eVTOL نیز گفته می‌شود، هواپیماهای برقی‌ای هستند که بلند شدن و فرود آنها به‌صورت عمودی است که به نظر می‌رسد بخشی از آنها هلی‌کوپتر و برخی هواپیما هستند. هفته گذشته، سازنده هواپیماهای برقی عمودی مستقر در کلارک ورمونت توافق کرد حداقل ۱۰ عدد EVA را برای آزمایش تحویل مرسولات، به شرکت یوپی‌اس یا یونایتد پارسل سرویس بفروشد. شرکت بلید مستقر در نیویورک که با خرید پنج EVA از شرکت بتا با گزینه‌ای برای خرید ۱۵ هواپیمای دیگر موافقت کرد، پروازهای هلی‌کوپتر‌ها و جت‌های متمرکز بر شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس، فلوریدای جنوبی و همچنین سایر مقاصد شهری و گردشگری را فراهم می‌کند.

راب ویسنتال، مدیرعامل شرکت بلید، با مقایسه مسیر پیشرفت شرکت خود از ساخت هلی‌کوپترها و هواپیماها تا ساخت EVA با روند تغییرات غول‌های پخش از DVD به پلت‌فرم‌های پخش آنلاین افزود، هواپیماهای عمودپرواز برای شرکت ما، همانند پلت‌فرم‌های پخش آنلاین برای شبکه نتفلیکس نیست.

شرکت بلید در سال ۲۰۱۴ باهدف دستیابی به تکنولوژی ساخت وسایل نقلیه عمود‌پرواز برای ارائه خدمات حمل‌و‌نقل مقرون‌به‌صرفه و عاری از انتشار کربن تاسیس شد. این ارائه‌دهنده ناوگان حمل‌ونقل هوایی گفت بالغ ‌بر ۲۰۰ هزار کاربر در سراسر آمریکا دارد و قبل از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، حدود ۴۰ هزار مسافر را در سال ۲۰۱۹ جابه‌جا کرده است. سهام شرکت بلید قرار است از طریق ادغام با شرکت سرمایه‌گذاری اکسپرینس که یک شرکت فراگیر باهدف خاص است، در معامله‌ای که در پنجم ماه می‌ بسته می‌شود به عموم عرضه شود.

ویسنتال می‌گوید این موضوع بازار هدف ما را افزایش می‌دهد، زیرا بیشتر مکان‌هایی که هواپیماهای ما فرود می‌آیند، فرودگاه‌هایی با عمر بیش از ۱۰۰ سال و فرودگاه‌های بالای ۳۵ سال هستند. همواره آنچه مانع ایجاد یا خرید زیرساخت‌های هوایی جدید می‌شود سروصدای معمول در فرودگاه‌ها است. وی افزود: جوامع نمی‌خواهند فرودگاه‌های پرسروصدا و باند‌های فرود هلی‌کوپتر در اطراف خود داشته باشند و این نوآوری این مساله را حل می‌کند. شما قادر خواهید بود به ذی‌نفعانی مانند مسوولان جوامع شهری، قانون‌گذاران محلی و عموم مردم نشان دهید که این فناوری ایمن و ساکت است و دارای آلایندگی صفر است. در حقیقت شما باید این‌گونه در مورد ایجاد زیرساخت‌های جدید دیگران را توجیه کنند. قرارداد هفته گذشته، شرکت بلید را به چهارمین مشتری بزرگ شرکت بتا تبدیل می‌کند. علاوه بر شرکت یوپی‌اس، اولین مشتری این شرکت، یونایتد تراپیکتیکس نیز قصد دارد از EVA برای انتقال اعضای بدن انسان استفاده کند. نیروی هوایی ایالات‌متحده نیز به‌عنوان بخشی از برنامه Agility Prime خود که یک برنامه جدید است که به دنبال تسریع در بازار تجاری وسایل نقلیه پیشرفته حمل‌ونقل هوایی است، EVAهای شرکت بتا را آزمایش می‌کند.

هواپیمای عمودپرواز شرکت بتا Alia-۲۵۰ نام دارد و بعد از صدور مجوز پرواز از طرف سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا تا سال ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل داده می‌شود. این هواپیما که با یک باتری برقی کار می‌کند، دارای پنج پروانه است که به آن امکان می‌دهد مانند هلی‌کوپتر به‌صورت عمودی بلند شود و سپس مانند هواپیما پرواز کند. این وسیله می‌تواند ۱۴۰۰ پوند یا شش نفر را حمل کند و با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند تا ۲۵۰ مایل و با سرعت ۱۷۰ مایل در ساعت حرکت کند. فرآیند شارژ این وسیله نقلیه نیز حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

دکتر مارتین روتبلات، مدیرعامل شرکت یونایتد تراپیکس در یک بیانیه مطبوعاتی گفت هواپیماهای الکتریکی، آینده صنعت حمل‌و‌نقل عمومی هستند و با بهره‌گیری از این هواپیماها و شبکه شارژ ALIA، این آینده نزدیک‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. دکتر روتبلات در هیات‌مدیره شرکت بتا حضور دارد و بنیان‌گذار سیستم رادیو ماهواره‌ای سیریوس نیز هست که بعدا با رقیب خود یعنی شرکت XM ادغام شد و سیریوس XM را تشکیل داد. شرکت تحقیقاتی وال‌استریت ودبوش تخمین می‌زند تا سال ۲۰۲۸ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برای ساخت هواپیماهای عمودپرواز هزینه شود. صنعت EVA به‌طور فزاینده‌ای در حال رقابت با هواپیماهای جوبی، آرچر، ویسک و سایر وسایل نقلیه هوایی است که برای توسعه فناوری‌های در حال ظهور رقابت می‌کنند.