فولاد بافت در مسیر توسعه احیای مستقیم

در ابتدا قرار بر این بود که این شرکت برای عملیاتی‌کردن واحدهای توسعه‌ای خود، از ال‌سی کشور چین بهره بگیرد. با توجه به این موضوع که بهره‌مندی از این ال‌سی ممکن بود به دلیل برخی محدودیت‌ها به درازا بکشد، تصمیم سهامداران این مجموعه بر این شد که با تامین مالی و سرمایه خود، واحد احیای مستقیم دوم را نیز با سرعت بیشتری به عنوان نخستین طرح توسعه‌ای فولاد بافت عملیاتی کنند.

آبتین حیدریان، رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت احیا استیل فولاد بافت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت احیا استیل فولاد بافت زیرمجموعه گروه مالی گردشگری است که این گروه نیز زیرمجموعه گسترش صنایع و معادن ماهان است که یک هلدینگ صنعتی به‌شمار می‌رود.

در زیرمجموعه ماهان، شرکت ماهان سیرجان قرار دارد که وظیفه آن، استخراج معدن سنگ آهن شماره ۵ گل‌گهر است.   این شرکت قرار است درآینده کارخانه گندله‌سازی نیز داشته باشد. شرکت احیا استیل فولاد بافت شرکت بعدی زیرمجموعه ماهان صنعت است که یک کارخانه ۸۰۰ هزار تنی احیای مستقیم به فناوری ایرانی پرد دارد که تولید آهن‌اسفنجی می‌کند. این واحد هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است و از فروردین ماه سال ۱۳۹۸ تولید آن آغاز شده است.

حیدریان همچنین درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت احیا استیل فولاد بافت عنوان کرد: یک طرح توسعه‌ای ۸۰۰ هزار تنی تولید آهن اسفنجی در دست اقدام داریم که مشابه طرح آهن‌اسفنجی نخست و با فناوری پرد است. همچنین یک طرح گندله‌سازی با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن جزو طرح‌های توسعه فولاد بافت به‌شمار می‌رود که با ال‌سی چین راه‌اندازی خواهد شد، چراکه سرمایه‌گذار آن چینی‌ها هستند.

وی در ادامه یادآور شد: شرکت بعدی که زیرمجموعه گروه ماهان قرار دارد، شرکت فولاد بناب است. شرکت فولاد بناب در حقیقت آهن‌اسفنجی مورد نیاز خود را از فولاد بافت می‌گیرد و پس از ذوب و ریخته‌گری، تولید مقاطع مختلف مانند میلگرد، نبشی و تیرآهن دارد.

 تکمیل زنجیره فولاد در گروه مالی گردشگری

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت احیا استیل فولاد بافت در ادامه خاطرنشان کرد: گروه مالی و گردشگری با این سه شرکت، قادر شده زنجیره فولاد خود را تکمیل کند. یکی از دلایلی که فولاد بناب قادر شده که در سال ۱۳۹۹رکوردهای تولید را بزند، به این دلیل است که آهن اسفنجی خود را به موقع از واحد فولاد بافت تهیه کرده است.

حیدریان در پاسخ به این پرسش که آیا تنها برای فولاد بناب آهن‌اسفنجی تهیه می‌کنید، عنوان کرد: به‌طور قطع این‌گونه نیست، اما از آنجا که ما یک گروه هستیم و اولویت مجموعه شرکت‌های همکار و مجموعه خود ما است، از این‌رو بیشتر محصول خود را به فولاد بناب اختصاص می‌دهیم؛ با توجه به ظرفیت و سفارشی که این واحد دارد، ممکن است تمام بار ما را نتوانند ذخیره کنند و ذوب انجام بدهند، از همین‌‌رو فولاد بافت برای واحدهای دیگر نیز  آهن اسفنجی ارسال می‌کند، ولی عمده بار فولاد بافت برای فولاد بناب می‌رود.

وی در ادامه توضیح داد:‌ از آنجا که فولاد بناب، زیرمجموعه گروه مالی گردشگری است، این تعامل به نفع تمامی زنجیره فولاد در این مجموعه خواهد بود، چراکه در این زنجیره دیگر مشکل تامین سنگ‌آهن، گندله و آهن‌اسفنجی نخواهیم داشت و تمامی چرخه می‌تواند به‌صورت مستقل از معدن تا محصولات نهایی فولاد فعالیت و تولید داشته باشد.

 تامین مواد اولیه فولاد بافت

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که در تامین مواد اولیه خود با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: ماهان سیرجان، سنگ‌آهنی را که استخراج می‌کند به گل‌گهر می‌دهد که در ازای آن، گندله به ما داده می‌شود، از این‌رو مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه نداریم. زمانی هم که گندله‌سازی ما به بهره‌برداری برسد، بدون‌شک برای تامین مواد اولیه خود بی‌نیاز خواهیم شد و حتی می‌توان فروش مازاد نیز داشته باشیم. به عبارت دیگر، می‌توانیم دو واحد احیای مستقیم آهن‌اسفنجی را شارژ کرده و مازاد آن را در بازار به فروش برسانیم.

حیدریان همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به این موضوع که فناوری به‌کار گرفته‌شده در واحدهای احیای مستقیم، ایرانی است و آیا شما از این فناوری راضی هستید، عنوان کرد: در ایجاد واحدهای احیای مستقیم در ایران تا پیش از این، از فناوری میدرکس بهره گرفته می‌شد. فناوری میدرکس یک فناوری آمریکایی است و در گرفتن لایسنس، معمولا واحدها با مشکلاتی روبه‌رو بودند.

وی با بیان این موضوع که فناوری پرد یک فناوری ایرانی به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: فناوری پرد به‌عنوان یک روش بومی‌شده ایرانی، برخی اصلاحات را روی فناوری میدرکس انجام داد که هم‌اکنون با عملکرد خود باعث بهبود عملکرد میدرکس شده است. در واحدهایی که فناوری پرد به کار گرفته شده، نمونه‌های بسیاری را می‌توان عنوان کرد که این فناوری باعث عملکرد فرآیندی در تولید آهن‌اسفنجی شده است، از همین رو در واحد دوم آهن‌اسفنجی نیز تصمیم بر این شده که به سراغ واحد فناوری پرد برویم، چراکه از این فناوری راضی بوده‌ایم و بهبودهایی که طی دوره بهره‌برداری حاصل شده، به تجربیات ما افزوده است. همچنین قصد داریم که این تجربه‌ها را در نقشه‌های جدید برای واحد دوم آهن‌اسفنجی وارد کنیم. بدون‌شک واحد دوم ما از واحد اول نیز بهتر خواهد بود.

 آخرین عملکرد تولیدی در فولاد بافت

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که آخرین آمار تولید فولاد بافت به چه میزان بوده است، عنوان کرد: براساس ظرفیت تولید اسمی و حتی بالاتر از آن فولاد بافت قادر به تولید آهن‌اسفنجی شده است. با وجود اینکه نزدیک دو سال است که از تولید این واحد می‌گذرد، اما به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده است، درحالی‌که براساس استانداردهای میدرکس، سال اول تولید برای یک واحد آهن اسفنجی به میزان ۵۰ درصد است، در سال دوم این میزان تولید به ۶۰ تا ۷۰درصد خواهد رسید؛ این در حالی است که ظرفیت تولید ما براساس ماهانه بیش از ظرفیت تولید بوده و توانستیم طی یک تا یک سال و نیم به ظرفیت اسمی کارخانه خود دست یابیم.  وی در ادامه تاکید کرد:‌ اهداف مجموعه فولاد بافت تا هم‌اکنون محقق شده است و این امر با وجود نیروهای مجرب و توانمندی‌های داخلی، بهره‌وری بالا و تامین به‌موقع گندله امکان‌پذیر شده است.

 مشکلات موجود

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات شما در چه زمینه‌ای است، خاطرنشان کرد: در زمینه واحد فعلی مشکل خاصی وجود ندارد اما در زمینه واحدهای توسعه برخی مشکلات وجود دارد و نیازمند همکاری و همدلی از سوی مسوولان به‌ویژه در زمینه تامین برق و دریافت مجوزهایی برای احداث واحد دوم هستیم. از سوی دیگر نیاز داریم که ال‌سی چین را فعال کنیم.

حیدریان در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مجبور هستیم که زیرساخت‌ها را تامین کرده و گازرسانی و برق‌رسانی داشته باشیم. از این‌رو اگر این همکاری از سوی مسوولان ذی‌ربط وجود داشته باشد، به‌راحتی می‌توانیم اهداف خود را پیش ببریم.   

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه ممکن است ال‌سی چین برای سایر واحدهای توسعه محقق شود، عنوان کرد: اتفاق خوبی که سال گذشته روی داده، این بود که برای واحد دوم احیای مستقیم منتظر ال‌سی چین باقی نماندیم و سهامداران مجموعه هزینه واحد دوم آهن‌اسفنجی را متقبل شدند، چراکه در انتظار ال‌سی چین باقی‌ماندن سبب می‌شد که زمان بسیاری را از دست بدهیم.

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت احیا استیل فولاد بافت ادامه داد: از سوی دیگر ممکن بود که با تغییر شرایط سیاسی کشورها، دوباره کارها عقب بیفتد، از این‌رو تصمیم مناسب و به‌موقعی که هیات‌مدیره گرفت، این بود که خود سهامداران منابع مالی برای احیای دوم را تامین کنند تا کارها به سرعت مناسب و روال منطقی پیش برود. با این تصمیم هم‌اکنون فونداسیون کوره ریخته و خاکبرداری‌ها در احیای مستقیم۲ نیز انجام شده است.

 پیگیر ال‌سی چین هستیم

حیدریان در پایان تاکید کرد: البته کماکان ال‌سی چین را پیگیری می‌کنیم و آنها در حال انجام تست‌های گندله ما هستند و نقشه‌های مهندسی را بررسی می‌کنند و به محض اینکه آنها فعالیت علمیاتی خود را آغاز کنند ما نیز از ال‌سی چین بهره خواهیم گرفت. همچنین راه‌اندازی یک واحد احیای مستقیم سومی نیز در دستور کار قرار دارد.

p29