کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی در جشن خودکفایی صنعت لوازم‌خانگی که به همت گروه انتخاب در اصفهان برگزار شد، گفت: برخلاف انتظارها ما شاهد فعالیت قابل‌تقدیر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در سال گذشته بودیم. همچنین بر اساس برنامه‌های وزارت صمت در سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم‌خانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدکنندگان داخلی به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت با اعلام اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور عرضه اختصاصی ورق در حوزه لوازم‌خانگی شکل گرفت، اظهار کرد: ورق از جمله نیازهای اصلی تولید لوازم‌خانگی است که همواره موردانتقاد و گلایه فعالان این حوزه بود و امروزه ۶۷ هزار تن ورق سرد تولید شرکت فولاد مبارکه به صنعت لوازم‌خانگی و خودرو بر اساس نیازهای این دو صنعت تخصیص‌یافته تا خللی در تولید لوازم‌خانگی در کشور ایجاد نشود.

وی با اعلام اینکه ارز حاصل از صادرات نیز برای همه تعرفه‌های صنعت لوازم‌خانگی اختصاص یافت و بیش از ۵۰ درصد تهاتر وزارت صمت با بنگاه‌های اقتصادی نیز در اختیار صنعت لوازم‌خانگی قرار گرفت، گفت: گروه انتخاب نیز توانست فعالیت چشمگیری در این عرصه داشته باشد.

وی در خصوص آمار وزارت صمت در زمینه عملکرد گروه انتخاب در سال گذشته، اظهار کرد: شرکت انتخاب در حوزه تولید لوازم‌خانگی سهم بسزایی داشت، زیرا در تولید یخچال‌فریزر بالاترین تیراژ را به ثبت رساند و بر اساس آمار وزارت صمت گروه انتخاب ازلحاظ تیراژ تولید یخچال‌فریزر و تلویزیون رتبه نخست و در زمینه تولید ماشین‌لباسشویی نیز رتبه دوم را کسب کرد. وزارت صمت با قدرت و بدون کوچک‌ترین خللی در این مسیر حامی تمام تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

همچنین محمدرضا دیانی در مراسم جشن خودکفایی با اشاره به همزمانی این مراسم با ۴۰ سالگی فعالیت گروه انتخاب گفت: حدود ۶۰ درصد بازار لوازم‌خانگی کشور در اختیار دو برند خارجی بود که با افزایش فشارها و تحریم، بازار لوازم‌خانگی کشور را ترک کردند. این در حالی است که اگر تلاش‌ها و زیرساخت‌های لازم در حوزه لوازم‌خانگی مهیا نبود به‌طور حتم با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه می‌شدیم.

وی افزود: گروه انتخاب توانست با استفاده از ظرفیت‌های موجود، خلأ نبود این دو برند را جبران کند. سلیقه مردم ایران در زمینه لوازم‌خانگی سطح بالایی دارد و تامین این نیاز بسیار سخت بود که در بسیاری از صنایع محقق نشد، اما گروه انتخاب توانست با جبران خلأ نبود این برندها، ذائقه بسیار بالای ایرانیان را در زمینه کیفیت و تکنولوژی روز اقناع کند که دو دستاورد مهم این گروه در سال گذشته است.

مدیرعامل گروه انتخاب ادامه داد: در اوج تحریم‌ها و کرونا، گروه انتخاب رشد ۴ برابری در زمینه تولید لوازم‌خانگی و ۸ برابری در بخش قطعات را به ثبت رساند که موجب کاهش چشمگیر وابستگی خارجی و افزایش عمق ساخت داخل شد. در سال‌جاری نیز یکی از اهداف جهش جدی در تولید محصولات و قطعات است که بر این اساس طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۵ محصول جدید به تولیدات گروه انتخاب اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین جهش رضایت‌مندی و کیفیت نیز از دیگر اهداف گروه در سال جدید خواهد بود و تصمیم بر این است تا مشتری‌مداری گروه نسبت به عملکرد قبل قابل قیاس نباشد و نه‌تنها در تولید، بلکه در رضایت مشتریان و کیفیت خدمات نیز شاهد جهش چشمگیری در سال ۱۴۰۰ باشیم.

عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز با ابراز خرسندی از تحقق این دستاورد مهم در صنعت لوازم‌خانگی اظهار کرد: مجموعه انتخاب جزو افتخارات بزرگ اصفهان است که با تحقق قطع وابستگی، خودکفایی و اجرای منویات مقام معظم رهبری توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند. این مجموعه در دوران تحریم و کرونا توانست نیروهای خود را از ۲ هزار و ۳۴۰ نفر به بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر برساند.

استاندار اصفهان در ادامه پیشنهاد داد: در مرحله فعلی، باید از تمام تلاش‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده شود و در راستای بهبود کیفیت و افزایش خلاقیت در این عرصه بیش‌ازپیش تلاش شود. ما نیز به‌عنوان بخش دولتی پشتیبان شما هستیم تا دیدگاه‌ها و نگرش‌های مترقی را در مقام عمل اجرایی کنیم.