در سال ۹۹ با وجود مشکلات موجود در انتخاب پیمانکاران حفاری به دلیل نوسانات نرخ ارز، توسعه اکتشافات با تمرکز بر مواد معدنی استراتژیک و ذخایر عمیق با بیش از ۷۰ هزار متر حفاری مغزه‌گیری، اخذ ۲۱ فقره پروانه اکتشاف و ۶ فقره گواهی کشف انجام شد.

همچنین در سال گذشته  گزارش نهایی فاز اول اکتشاف محدوده جانجا با ذخیره ۲۲۲ میلیون تن کانسنگ مس و طلا به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان ارسال شد و فاز شناسایی و پی‌جویی ۶ پهنه و فاز شناسایی ۱۳ پهنه به اتمام رسید که در نهایت آزادسازی بیش از ۵۹هزار کیلومترمربع از محدوده‌های بلوکه شده را در پی داشت.

بر اساس این گزارش در حوزه بهره‌برداری مجتمع سرب و روی انگوران هم در زمینه تولید خاک روی در معدن روباز و هم در زمینه تولید خاک سولفیدی در بخش زیرزمینی با درصد تحقق به ترتیب ۹۲درصدی و ۱۱۱ درصدی توانسته رشد قابل‌توجهی در زمینه تولید سال ۹۹ نسبت به برنامه اعلامی‌مجتمع داشته باشد. این مجتمع در سال گذشته موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری در بخش گردشگری معدنی شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته با پایان همه‌گیری بیماری کرونا خواهد توانست با جذب گردشگران معدنی نقش بزرگی را در اشتغال و کارآفرینی در منطقه ماهنشان و شهرستان دندی ایجاد کند.

همچنین معدن طلای هیرد نیز در بخش تولید کانسنگ طلای هیرد با رکورد ۱۳۱ درصدی در زمینه تولید توانسته پیشرفت قابل‌توجهی را در کارنامه سال ۱۳۹۹ خود ثبت کند و با پیشرفت ۸۲ درصدی در بخش احداث کارخانه تولید شمش طلا خواهد توانست در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیریت و راهبری تعدادی از مجتمع‌های تحت‌پوشش خود را به بخش‌خصوصی واگذار کرد که مجتمع معدنی سرب نخلک و فروکروم جغتای از آن جمله است. در سال ۹۹ با احداث کارخانه تولید کنسانتره به ظرفیت ۱۲ هزار تن در سال و تخریب کارخانه قدیمی‌و احداث کارخانه جدید تولید کنسانتره به ظرفیت ۱۸۰۰ تن و با سرمایه‌گذاری در مجموع ۴۰۰میلیاردریال توانسته پیشرفت چشمگیری در حوزه معدن در سال ۱۳۹۹ داشته باشد که در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۵۰۰میلیارد ریال صورت گرفته است.  همچنین مجتمع فروکروم جغتای با تولید بیش از ۲۴ هزار تن فروکروم از برنامه تولید ۲۰ هزار تنی خود فراتر رفت و توانسته در سال ۱۳۹۹ کارنامه عملکرد قابل‌توجهی از خود ارائه دهد.

با توجه به شاخص عملکرد پیشرفت طرح‌های تجهیز و توسعه ای شرکت می‌توان به ۲۲ طرح توسعه‌ای با برآورد سرمایه‌گذاری حدود ۶۸هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با نظارت واحد طرح و توسعه اشاره کرد که این طرح‌ها در حال اجرا و تجهیز هستند و در سال ۹۹ با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها، جذب سرمایه حدود ۴۵۸۰ میلیارد تومان محقق شده است.

در سال ۹۹ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ۱۴ قرارداد پژوهشی به ارزش ۵۸۲۷ میلیون تومان با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی منعقد کرد که نسبت به سال ۹۸ به ترتیب پیشرفت ۲۵۰ و ۵۳۰درصدی را رقم زد؛ تولید داخلی و  بومی‌سازی ۱۶ قطعه و تجهیز اصلی در مجتمع‌های تحت‌پوشش ایمپاسکو، بومی‌سازی و تولید داخلی ۲ ماده شیمیایی سیانور و کربن‌اکتیو با انتخاب پیمانکار سیانید سدیم و نیز امکان‌سنجی جایگزینی مواد گرافنی به‌جای کربن فعال از دیگر اقدامات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال گذشته بود.

همچنین ۸ پروژه پژوهشی در سال۹۹ به اتمام رسید که نسبت به سال۹۸ (۴ پروژه) پیشرفت ۱۰۰درصدی را کسب کرد.

پروژه‌های پژوهشی انجام شده در سال ۹۹ شامل استفاده از تکنولوژی بیواکسیداسیون برای افزایش بازیابی و کاهش مصرف مواد شیمیایی در معدن طلای‌موته در مقیاس نیمه‌صنعتی، جذب طلا و نقره از محلول سیانیدی توسط مواد گرافنی و امکان‌سنجی جایگزینی به‌جای کربن فعال، مطالعات هیدروژئولوژی و تامین آب معدن طلای هیرد، ساماندهی مرکز اسناد فنی و مدارک علمی‌شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مطالعات فلوتاسیون اکسید آنتیموان سفیدابه در فاز آزمایشگاهی، تدوین برنامه احیای معادن و  فعال‌سازی ذخایر کوچک ایران بر مبنای تحلیل تجارب جهانی و توسعه فرآوری موبایل مواد معدنی، استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران، مطالعات کانی‌شناسی، سنگ‌شناسی، دگرسانی، ژئوشیمی ‌و ژنز کانه‌زایی آهن و عناصر همراه با نگاهی ویژه به عناصر کمیاب در کانسار چاه‌گز منطقه بافق و ارائه الگوی فرآیند اکتشاف در پتانسیل‌های مشابه است.

مدیریت اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با  فروش شمش طلا در بورس کالای ایران، افزایش حدود ۶۰۰ درصدی فروش نسبت به یک‌سال گذشته داشت. همچنین می‌توان به برنامه‌ریزی و فروش ماده معدنی انگوران در بورس کالای ایران و افزایش ۲۶ درصدی آن نسبت به سال گذشته، بازاریابی و فروش صادراتی خاک فسفات، عرضه سنگ‌آهن در بورس‌کالای ایران و شناسایی و انجام مذاکرات متعدد با سرمایه‌گذاران  داخلی و خارجی اشاره کرد.

راهبرد هدایت موثر و جذب کارآمد سرمایه‌گذاران توانمند یکی از شاخص‌ترین عملکردهای ایمپاسکو در سال ۹۹ بود. در این راستا جذب سرمایه در ۷ مجتمع و طرح به ارزش ۵۹۶۳ میلیارد تومان صورت گرفت، همچنین میزان جذب سرمایه ۷ مجتمع و طرح دیگر نیز با رقمی ‌بالغ بر ٩٥١٩ میلیارد تومان در دست اقدام است.

در همین حال  احیا، فعال‌سازی و توسعه ۲۵۳ معدن از ابتدای سال ۹۹ توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام شد. همچنین شناسایی و اولویت‌بندی ۹۹۶ محدوده معدنی، انجام اقدام کلینیکی روی ۴۹۳ محدوده معدنی، حمایت و توسعه برای صدور جواز تاسیس، افزایش ظرفیت و تامین مواد اولیه برای ۱۵ واحد فرآوری از دیگر اقدامات طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال گذشته است.