دیجی‌پی بازیکن نوآور مجموعه پیشرو دیجی‌کالا، در سال اول فعالیت رسمی‌ خود با ورود به حوزه پرداخت اعتباری و وام‌دهی آنلاین (لندتک)، به بزرگ‌ترین بازیکن این صنعت تبدیل شد. دیجی‌پی در بستر ارائه سرویس پرداخت اعتباری به کاربران امکان دریافت اعتبار بدون نیاز به معرفی ضامن را به شیوه کاملا آنلاین در پلت‌فرم هوشمند خود فراهم کرد. از آنجا که خرید اقساطی، به افزایش قدرت خرید افراد می‌انجامد؛ این شرکت تلاش کرده به عنوان یکی از بازیکنان نوآور به کمک مجموعه دیجی‌کالا، نقش فناوری‎های نوین در این صنعت را پررنگ کند. این شرکت فین‌تکی با اتصال به بانک‌ها و بازارگاه‌های آنلاین، عملیات تسویه حساب را در زمانی کوتاه‌تر انجام داده و همچنین فروشندگان دیجی‌کالا، از طریق امکان خاص دیجی‌پی مبنی بر دریافت خدمات اعتبار بدون ضامن، می‌توانند از نقدینگی بازار به نفع توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.

گزارش دیجی‌پی نشان می‌دهد که این اپلیکیشن بیش از یک میلیون نصب فعال در سال اول فعالیت خود داشته و مدیران آن نیز معتقدند دیجی‌پی یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان صنعت لندتک است. آنها عقیده دارند که اگر کاربران بالای ۱۵ سال را گروه هدف خود بدانند با بازاری ۳۰ تا ۴۰ میلیونی روبه‌رو هستند. هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی بیان کرد که امیدوار است با حرکت به سوی جذب کاربران جوان‌تر جای خودشان را بیشتر در این بازار باز کنند و وجود ابزارهایی مثل گیمیفیکیشن به عنوان یکی از عناصر سوپراپلیکیشن دیجی‌پی، این نوید را به صاحبانش می‌دهد که جوان‌تر‌ها بیشتر مخاطب دیجی‌پی باشند. همچنین وی پیش‌بینی می‌کند که سال آینده مخاطبان این اپلیکیشن بسته به استراتژی‌هایی که در دست است تا بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کند. حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا نیز در این نشست سهم بازار دیجی‌پی را بسته به حوزه‌هایی که به آن ورود کرده متفاوت می‌داند و به طور خاص در حوزه لندتک یا فناوری‌های خرید اقساطی بیش از ۴۲۲هزار مشتری فعال اقدام به ثبت‌نام و دریافت خدمات پرداخت اعتباری کرده و اعطای مبلغ۳۳۰۰ میلیارد ریال کل اعتبار تخصیص‌یافته، دیجی‌پی را به بزرگ‌ترین بازیکن صنعت خرید اعتباری  تبدیل کرده است.

این شرکت پرداخت‌یار، با ورود به حوزه‌های خدمات امور مالی، پلت‌فرم خدمات، پرداخت اعتباری و کیف پول به کاربران مختلف خدمات ارائه می‌دهد. دیجی‌پی همچنین بستری را برای کسب‌وکارهای آنلاین و کسب‌وکارهایی که هنوز به فضای آنلاین ورود پیدا نکرده‌اند و اصطلاحا آفلاین شناخته می‌شوند، فراهم کرده تا تنها طی چند روز درگاه فروش خدمات یا کالاهای خود را در دیجی‌پی فعال کنند. مزیت این اقدام برای فعالان چنین کسب‌وکار‌هایی این است که هم خود را در معرض دید کاربران دیجی‌پی قرار می‌دهند و هم می‌توانند از خدمات بازاریابی، پشتیبانی و زیرساخت‌های این سوپراپلیکیشن نیز بهره‌مند شوند.

 افزایش پرداخت‌های موفق در دیجی‌پی با درگاه‌های هوشمند

طبق گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، بیش از ۲۳ میلیون تراکنش در کیف پول و درگاه های هوشمند دیجی پی انجام شده است. مدیران این سوپر اپلیکیشن در این خصوص در نشست رونمایی از گزارش سالانه عملکرد دیجی‌پی، یکی از مزایای استفاده از این اپلیکیشن را وجود درگاه‌های پرداخت هوشمند در لحظه دانستند. این قابلیت در دیجی‌پی به نحوی است که شانس تراکنش‌های موفق کاربران را به واسطه در اولویت قرار دادن بهترین درگاه‌های پرداخت بانکی براساس کیفیت درگاه، درصد خطای درگاه و موفقیت پرداخت در آن، زمان پردازش و میزان پاسخگویی آن و... افزایش می‌دهد و به این ترتیب هیچ پرداختی معطل نمی‌شود.

 سوپر اپلیکیشن دیجی‌پی در تلاش برای فرار از انحصارگری

حرکت به سوی اپلیکیشن‌های جامعی که تمام سرویس‌ها و خدمات مورد نیاز مشتریان را رفع کند، مسیری است جذاب که اکثر سازندگان اپلیکیشن‌ها به دنبال آن هستند، اما این راه خطر انحصارگری در بازار را با خود به همراه دارد. مدیران دیجی‌پی و دیجی‌کالا اما متفق‌القول بیان کردند که هرگز موافق انحصار در بازار رقابت نیستند و همواره از سایر رقبا دعوت می‌کنند تا در این مسیر با دیجی‌پی همراه باشند. با وجود اینکه فرهنگ هم‌رقابتی چنان‌که باید در اکوسیستم استارت‌آپی و صنعت به طور کلی چندان جا نیفتاده است، اما امید دارند بتوانند با رویکرد و ذهنی باز در کنار رقابت شکلی از همکاری را ایجاد کنند. امینی مدیرعامل دیجی‌پی، همکاری با فروشگاه‌های دیگر را از استراتژی‌های اساسی اپلیکیشن خود دانست و امیدوارانه بیان کرد که دیجی‌پی در تلاش است که بتواند به تمام بستر اقتصاد دیجیتال خدمت‌رسانی کند. همچنین محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا راه‌حل فرار از انحصار را نیفتادن در دام انحصار با طراحی رویه‌ها و بازاری باز در کنار تنوع خدمت برای جذب همکاری و دعوت از رقبا دانست. وجود بیش از ۱۰۰ هزار فروشنده در فروشگاه دیجی‌کالا، همچنین الگوریتم بای‌باکس که در صفحه محصول برای کاربران قابل مشاهده است به خوبی نشان‌دهنده این موضوع است که هر کسب و کاری می‌تواند با قیمتی نازل‌تر از دیجی‌کالا و با اولویت نسبت به آن، محصول خود را به فروش برساند. همچنین هیچ محدودیتی برای فروشندگان همکار با دیجی‌کالا در قراردادها وجود ندارد که آنها را فقط ملزم به همکاری با این فروشگاه کند؛ بر عکس بعضی پلت‌فرم‌ها که با اعطای یک امتیاز خاص به همکاران خود، آنها را در انحصار خود قرار می‌دهند. در خصوص خدمات پرداخت و سرویس‌های فین‌تکی دیجی‌پی نیز این استانداردها رعایت شده است.  تک درگاه نبودن دیجی‌پی نیز یکی از علل نگاه ضد انحصار و فراگیر و همچنین وجود رویکردی پلت‌فرم محور و چندصدایی با دیدگاهی مدرن، به خودی خود نشان از آن دارد که دیجی‌پی به دنبال تحقق رقابت عادلانه و هوشمندی مالی است.