صنعت نمایشگاهی در مسیر توسعه

 صنعت نمایشگاهی چرخ دنده تولید

مدیرعامل نمایشگاه‌ بین‌المللی مشهد با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی چرخ‌دنده تولید و صنایع مختلف است، گفت: فعالیت‌های نمایشگاهی به‌دلیل اینکه در خدمت صنایع مختلف هستند، هنوز به عنوان یک صنعت مستقل شناخته نشده و در واقع جایگاه اصلی خود را در اقتصاد ایران نیافته است.  سعید صیفی با اشاره به مغفول ماندن جایگاه حوزه نمایشگاهی و اهمیت آن در کشور افزود: مهم‌ترین آثار صنعت نمایشگاهی در انتقال تبادل اطلاعات تجاری، سرمایه‌گذاری، شاخص رقابت‌بندی، ارتقای کمی و کیفی دیده می‌شود و سالانه سرمایه‌گذاران ۱۳۱ میلیون دلار به این حوزه تزریق می‌کنند که نیمی از آن در صنعت نمایشگاهی و نیمی دیگر در صنعت گردشگری هزینه می‌شود. وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری و تاثیرپذیری زیادی در حوزه اشتغال و رفع معضل بیکاری دارند، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به ۶ میلیون دلار درآمدزایی در صنعت نمایشگاهی داریم. انجمن‌های مختلف در بحث نمایشگاه‌ها فعال هستند که شامل ۷۶۸ سازمان از ۶۳ کشور است. نایب رئیس انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران با بیان اینکه سالانه ۳۲ هزار نمایشگاه در جهان برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این نمایشگاه‌ها بیش از ۴۵ میلیون غرفه‌دار داشته‌ایم و ۷۰ درصد نمایشگاه‌ها در کشورهای اروپایی بوده و در جهان بیشترین مخاطب را آلمان دارد. صیفی با اشاره به تاثیرات منفی کرونا در برگزاری نمایشگاه‌ها بیان کرد: تاثیر کووید- ۱۹ در نمایشگاه‌ها آسیبی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان در سال ۲۰۲۰ داشته است و ۲۲۴ میلیارد دلار از درآمد نمایشگاهی به دلیل ضرر اقتصادی کووید-۱۹ حاصل نشده است؛ نزدیک به ۳ هزار نمایشگاه لغو شد و ۱۲۴ میلیارد دلار به غرفه‌دار و نمایشگاه‌داران خسارت وارد کرد. وی گفت: به دنبال توسعه صنعت نمایشگاهی هستیم و امیدواریم با ریشه‌کنی کرونا هرچه سریع‌تر شاهد رشد روزافزون این صنعت بکر باشیم.

 از مسوولان گلایه‌مند هستیم

در ادامه این نشست، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و رئیس انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران گفت: صنعت نمایشگاهی نقش کلیدی در توسعه اشتغال و اقتصاد دارد و باید بگوییم که بابت بی‌مهری مسوولان به این صنعت گلایه‌مند هستیم. علی یارمحمدیان اظهار کرد: صنعت نمایشگاهی در دنیا همانند دیگر صنایع درآمدزایی ایجاد می‌کند و بسیار جای امیدواری دارد که فراکسیون ویژه‌ای با این موضوع در مجلس شورای اسلامی فعال شده است. وی با اشاره به مزیت برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: ایجاد اشتغال و رونق تولید و اقتصاد از جمله مهم‌ترین مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها است و صنعت نمایشگاهی کمک بزرگی نیز به صنعت گردشگری می‌کند.  به طوری که قبل از بحران کرونا پیش‌بینی شده بود ۲۱ میلیون توریست به دبی سفر خواهند کرد و قطعا این ظرفیت‌ها را در ایران هم می‌توانیم داشته باشیم. رئیس انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران با بیان اینکه جمع شدن صنایع و صنوف مختلف در نمایشگاه‌ها موجب ایجاد خلاقیت‌ها و تبادل اطلاعات می‌شود، خاطرنشان کرد: چینی‌ها در اکثر نمایشگاه‌های دنیا حضور دارند و همین امر افزایش تولید، صادرات، نقدینگی، اقتصاد و توسعه اقتصادی را برای این کشور به همراه داشته است، برگزاری نمایشگاه‌ها درآمدزایی زیادی برای شرکت‌های هواپیمایی و مراکز اقامتی، تفریحی، گردشگری و توریستی داشته است. یارمحمدیان تصریح کرد: تولید و فروش با بازاریابی حاصل می‌شود و اگر می‌خواهیم به این مهم اهمیت دهیم، باید در گام نخست به بازاریابی اصولی در آن صنف و صنعت توجه کنیم.

 دخالت‌های دولت، آسیب‌زا است

وی با بیان اینکه سایت‌ها، برگزارکنندگان، مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان چهار ضلع صنعت نمایشگاهی هستند، اضافه کرد: مشارکت دولت‌ها باید در هر چهار حوزه ذکر شده باشد اما در کشورهایی همچون ایران مشارکت فقط در سایت‌ها بوده و در سه حوزه دیگر همکاری ندارند و حتی در مواردی دخالت هم می‌کنند که آسیب‌زا بوده و دلخوری فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی را به همراه داشته است، زیرا نه‌تنها حمایت نکردند، بلکه چالش هم ایجاد کردند. رئیس انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران بیان کرد: هنوز در بسیاری از استان‌ها نمایشگاه برگزار نمی‌شود و به‌طور کامل از ظرفیت استان‌های مرزی بهره‌وری نشده و بابت بی‌مهری مسوولان به صنعت نمایشگاهی گلایه‌مند هستیم. یارمحمدیان با بیان اینکه هنوز درک لازم برای برگزاری نمایشگاه وجود ندارد، گفت: نمایشگاه فروشگاه نیست، بلکه محلی برای تلاقی تولیدکننده و مصرف‌کننده است و نباید به این صنعت کلیدی به عنوان یک صنف جزء نگاه شود. وی افزود: اگر نمایشگاه‌ها به عنوان صنعت معرفی شوند این مجموعه‌ها نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور به بهترین شکل ممکن ایفا خواهند کرد.

 تحقق شعارهای اقتصادی با نمایشگاه‌ها

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی فارس و عضو هیات مدیره انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران نیز در این نشست گفت: سایت‌های نمایشگاهی ایران جزو بهترین‌های جهان به لحاظ عملکردی هستند و معتقدیم که در بسیاری از حوزه‌ها جزو سرآمدهای جهان هستیم. سیدعباس موسوی اظهارکرد: مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر شعارهای اقتصادی را در نام‌گذاری‌ سال‌ها داشتند و یکی از مجموعه‌هایی که در مسیر تحقق اهداف ایشان نقش‌آفرین است برگزاری نمایشگاه‌ها است که متاسفانه این بخش با بی‌مهری مسوولان همراه شده است. وی افزود: هر نمایشگاه باید سالانه ۵‌میلیون درآمدزایی داشته باشد که رقم حاصله بسیار پایین‌تر از این عدد است، در حالی که معتقدیم باید درآمدی همچون مجموعه‌های گردشگری مثل تخت جمشید فارس داشته باشیم. موسوی بیان کرد: ارتباطات بین‌المللی‌ ما توسعه یافته و اگر می‌خواهیم که اثربخش‌تر از گذشته باشد باید حمایت قابل توجه مسوولان را داشته باشیم.

 ضرورت تغییر نگاه‌های غلط

در ادامه این نشست، همچنین مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی گیلان و عضو هیات مدیره انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران گفت: نیازمند تغییر نگاه‌های غلط نسبت به صنعت نمایشگاهی هستیم و تا زمانی که رویه‌های غلط تداوم یابد چالش‌ها پایان نمی‌یابد. آیت کاظم‌زاده اظهارکرد: نیازمند تغییر نگاه‌های غلط نسبت به صنعت نمایشگاهی هستیم و تا زمانی که رویکردها و رویه‌های غلط تداوم داشته باشد با چالش‌های موجود مواجه خواهیم بود. در سال سختی که پشت سرگذاشتیم، فشار زیادی بر فعالان صنعت نمایشگاهی وارد آمد و جا دارد که مسوولان و مدیران قدردان زحمات این قشر باشند. عضو هیات‌مدیره انجمن سایت‌داران نمایشگاهی ایران با بیان اینکه توسعه صنعت نمایشگاهی نیازمند یاری‌رسانی دولت است، خاطرنشان کرد: تعرفه ایران در صنعت نمایشگاهی ۵ یورو بوده و در چنین وضعیتی هیچ توجیهی برای سرمایه‌گذاران در امر مشارکت‌پذیری و سرمایه‌گذاری وجود ندارد. کاظم‌ زاده بیان کرد: طرح جامع صنعت نمایشگاهی باید تدوین و اجرایی شود و در گام نخست تصویب مجلس و در گام بعد اجرا توسط دولت را می‌طلبد. در ادامه، عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران نیز گفت: طرح جامع صنعت نمایشگاهی باید تدوین و اجرایی شود و در این مسیر نیازمند همراهی مسوولان هستیم.

علی ابراهیم‌زاده، با اشاره به ضرورت تدوین و اجرای طرح جامع صنعت نمایشگاهی اظهار کرد: در این مسیر در گام نخست تصویب مجلس و درگام بعد اجرا توسط دولت را می‌طلبد.

 اصلاح و تصویب قوانین جدید صنعت  نمایشگاهی در برنامه هفتم توسعه

در این نشست همچنین رئیس فراکسیون نمایشگاهی مجلس گفت: در برنامه هفتم توسعه اصلاح قوانین مصوب در صنعت نمایشگاهی و تصویب قوانین جدید در این صنعت مورد توجه قرارگرفته است. هاجر چنارانی اظهارکرد: میراث فرهنگی در مجلس دهم از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد و امیدواریم در مجلس یازدهم هم که فراکسیون نمایشگاه‌ها را فعال کردیم بتوانیم گامی موثر در مسیر ارتقای صنعت نمایشگاهی برداریم. به گفته وی، رابطه تولید و مصرف همخوانی ندارد و با آمدن تحریم‌ها تمامی دروازه‌های ورودی به سمت ایران بسته شده است. رئیس فراکسیون نمایشگاهی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی دارند، گفت: ما بی‌شک می‌توانیم از ظرفیت نخبگان ایرانی در تمامی صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی برخوردار شویم، به شرط آنکه در مسیر احیای مجدد جایگاه حقیقی‌مان در منطقه و جهان گام برداریم. چنارانی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از اشتغال و درآمدزایی کشور در صنعت نمایشگاهی حاصل می‌شود و به دنبال آن هستیم در برنامه هفتم توسعه اصلاح قوانین مصوب در صنعت نمایشگاهی و تصویب قوانین جدید در این صنعت را داشته باشیم. در ادامه این نشست، عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایشگاهی مجلس، گفت: اگر مشکلات صنعت نمایشگاهی برطرف شود درآمدزایی این صنعت تا ۱۴درصد رشد می‌کند.

یحیی ابراهیمی افزود: نمایشگاه محلی برای معرفی زیرساخت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری بوده و تا زمانی که نقش نمایشگاه‌ها به‌خوبی تبیین نشود، اهداف ترسیم ‌شده هم به‌خوبی معرفی نمی‌شود. عضو هیات‌رئیسه فراکسیون نمایشگاهی مجلس با بیان اینکه توسعه صنعت نمایشگاهی نیازمند یاری‌رسانی تمامی مسوولان مربوطه است خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم به اهداف ترسیم ‌شده دست یابیم به شرط آنکه در مسیر توسعه صنعت نمایشگاهی گام‌های موثری برداشته شود. ابراهیمی بیان کرد: ما نباید خودمان را با دنیا مقایسه کنیم و باید قبل از آن ضعف‌ها و نواقص را برطرف کنیم و آن وقت در حوزه‌ مقایسه‌ قرار بگیریم.