مقصد جدید سفرهای تجاری ایرانیان کجاست؟

سفرمارکت خرداد ماه، دیدگاه سنجی را به صورت آنلاین انجام داد که بالغ بر ۶ هزار نفر در آن مشارکت کردند. نتایج و خروجی‌های کامل این نظرسنجی و تحلیل آن از منظر صنعت گردشگری را می‌توانید از این صفحه و در قالب یک اینفوگرافی ملاحظه کنید.

سفرمارکت به نشانی https://safarmarket.com در خرداد ۹۹ مطالعه‌ای را انجام داد تا با نظرسنجی از مسافران و کاربران، تصویری از رفتار مسافران ایرانی در دوران پس از رفع محدودیت های کرونا به دست آورد. سفرمارکت به سبب آنکه بازار مجازی سفر (marketplace) است ارتباط نزدیکی با آژانس ها و بنگاه های گردشگری متفاوت دارد. از همین رو بیش از هر جای دیگری، آسیب‌های سنگین کرونا بر پیکره صنعت گردشگری را لمس و رصد کرد. به همین دلیل سفرمارکت تصمیم گرفت برای آنکه با دقت بیشتری بتواند ارزیابی کند که مسافران ایرانی، پس از کرونا با چه سرعتی مسافرت‌های خود را از سر می‌گیرند و چه مقاصدی را در پیش خواهند گرفت، یک نظرسنجی جامع انجام دهد.

بخشی از مطالعه سفرمارکت به بحث انگیزه‌های سفر و مقاصد سفرهای ایرانیان بازمی‌گردد. در نظرسنجی که از جامعه نمونه ۶ هزار نفری این مطالعه انجام شد، تجارت و بازرگانی، ۳ درصد از انگیزه سفرهای داخلی و ۱۱ درصد از سفرهای خارجی را به خود اختصاص داده است. این اطلاعات به ما می‌گوید که دورنمای تجارت در ایران، بیشتر متمرکز بر تجارت خارجی خواهد بود تا بازرگانی درون سرزمینی.

هنگامی که انگیزه های سفر خارجی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که پس از گردشگری و تفریح با ۵۳ درصد، زیارت ۱۵ درصد و دیدار با اعضای خانواده ساکن در خارج از کشور با ۱۲ درصد قرار دارد و بازرگانی و تجارت، با اختلافی اندک توانسته جایگاه چهارم را با ۱۱ درصد به خود اختصاص دهد. این بدان معناست که سفر خارجی برای ایرانیان، از دید اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد. به گونه از هر ۱۰۰ تن مسافر ایرانی که به خارج سفر می‌کند ۱۱ نفر در حال بازرگانی یا زمینه‌سازی برای ایجاد یک مسیر تجاری هستند.

مهمترین نکته‌ای که از این داده آماری به دست می‌آوریم این است که بهبود و روان‌سازی سفر خارجی به اشکال گوناگون، می‌تواند موجب بهبود اقتصاد و بازرگانی کشور شود.

در گام بعد، سفرمارکت (موتور جستجوی ارزان ترین بلیط هواپیما) از پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی پرسید که مقصد آنها برای امور تجاری چه کشوری است؟ نتیجه پاسخ‌های گردآوری شده از این نمونه آماری این بود که نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان (۴۷ درصد)، ترکیه را مقصد سفرهای تجاری خود می‌دانند. به عبارتی شریک تجارت برون مرزی و بین المللی ایران در دوران پساکرونا، ترکیه خواهد بود. نزدیکی مسافت و هزینه‌های کمتر رفت و آمد، عدم نیاز به صدور ویزا و حذف فرایندهای اداری ناشی از آن، نزدیک بودن ارزش پول ملی و روابط بهتر سیاسی میان ایران و ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی یا غربی، موجب استقبال بیشتر بازرگانان ایرانی از تجارت با ترکیه شده است.

مرز زمینی و هوایی مشترک، دسترسی ایران و ترکیه را بسیار آسان کرده است. از سوی دیگر ترکیه از کشورهای موفق در صنعت مد و پوشاک است و ایران بازار بزرگ و ۸۰ میلیونی دارد که برای پوشاک به عنوان یک کالای مصرفی، یک بازار ایده‌آل به شمار می‌رود. همه این عوامل در کنار هم موجب شده است تا ایران و ترکیه، شرکای تجاری مناسبی برای هم شوند و همین دلیل تبدیل شدن ترکیه به مقصد اول سفرهای تجاری ایرانیان است.

سفرمارکت

از سوی دیگر دبی که روزگاری مبدا اول سفرهای بازرگانی ایران بود، این جایگاه را از دست داده و به رده دوم سقوط کرده است. دبی که در این نظرسنجی، مقصد تجاری ۱۸ درصد از پرسش‌شوندگان سفرمارکت بوده است، همچنان شریک تجاری مهمی به شمار می‌رود. وجود مرز دریایی موجب شده، بازرگانان هم به صورت دریایی و هم با بلیط هواپیما دبی به این کشور سفر کنند. جایگاه قوی دبی در تجارت بین‌المللی همچنین موجب شده است تا این کشور، به عنوان کانون تجارت در جنوب و غرب آسیا شناخته شود.

در پایان می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد که بنگاه‌های فعال در صنعت گردشگری خارجی باید تمرکز ویژه ای روی ترکیه و امارات به عنوان مقاصد اصلی تجارت بین المللی ایرانیان داشته باشند و خدماتی ویژه این حوزه را طراحی و عرضه کنند. طبیعی است در این میان باید توجهی ویژه و متفاوت از چند دهه پیش به ترکیه و بازرگانی با این کشور داشته باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.