اما یکی از روش‌های بررسی در مورد آینده صنعت خودرو با توجه به ظهور اجتناب‌ناپذیر خودروهای برقی، روند فروش خودروها نه به‌واسطه نوع پیشرانه آنها (موتور بنزینی، گازوئیلی یا برقی)، یا نوع طراحی بدنه آنها، بلکه با توجه به قیمت آنها است. بعد از بررسی قیمت خودروها در بازار، به نکته قابل‌توجهی می‌رسیم و آن این است که خودروهای جدید ارزان‌قیمت تقریبا در ایالات‌متحده ناپدید شده‌اند. در سال ۲۰۱۲، بیش از ۵۰ درصد از وسایل نقلیه جدید فروخته‌شده زیر ۳۰ هزار دلار قیمت داشتند، اما در سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد از وسایل نقلیه فروخته‌شده بالاتر از ۴۰ هزار دلار قیمت داشتند. اکنون، با بررسی روند قیمت خودروها درمی‌یابیم که این قیمت‌ها مشمول مقداری تورم شده‌اند، اما نه آن‌قدر زیاد. با استفاده از علم ریاضیات و بررسی ارقام منتشرشده توسط اداره آمار کار آمریکا به این نتیجه می‌رسیم که یک ماشین ۲۰ هزار دلاری در سال ۲۰۱۲ امروز ۲۲،۷۶۰ دلار قیمت دارد که در این ۹ سال، یک افزایش قیمت ۱۴ درصدی داشته است. اگر تورم موجود این روند افزایش قیمت را توضیح ندهد، نتیجه منطقی این است که فروش خودروهای جدید در حال افزایش است. این موضوع در رابطه با فروش اقساطی (لیزینگ) خودروهای جدید نیز صدق می‌کند. در این گزارش ۷ برند لوکس انتخاب‌ شده‌اند و نفوذ فروش اقساطی (لیزینگ) آنها ترسیم‌ شده است (یعنی درصد خودروهایی که توسط واحد مالی یک شرکت لیزینگ شده‌اند و به‌طور کامل فروخته نشده‌اند) و همچنین ارزش واقعی بازار هر یک از برندها (یعنی متوسط قیمتی که خریداران یا اجاره‌کنندگان برای خرید کامل یک برند می‌پردازند) بررسی‌ شده است و در انتها چهار برند تجاری عمده نیز مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. آنچه مشاهده می‌شود این است که هر هفت برند لوکس حداقل ۴۰ درصد از خودروهای خود را به‌صورت فروش اقساطی می‌فروشند (لیزینگ می‌کنند) و سه برند دیگر نیز بیش از نیمی از خودروهای خود را لیزینگ می‌کنند. همچنین ارزش واقعی آنها در بازار بین ۴۱،۹۰۰ تا ۶۰ هزار دلار است. از طرف دیگر، برندهایی با حجم فروش بالاتر، نفوذ فروش اقساطی کمتری دارند و ارزش واقعی آنها در بازار به‌طورکلی پایین‌تر است، این در حالی است که فورد یک استثنا است، چراکه تعداد لیزینگ آن بسیار کم است، اما ارزش واقعی آن در بازار حتی بالاتر از برند Acura است.

این سه ویژگی بازار امروز، یعنی ناپدید شدن خودروهای ارزان‌قیمت جدید، نفوذ بالای لیزینگ برای خودروهایی با برندهای لوکس و همچنین ارزش واقعی بالای خودروهای لوکس همگی مبین این موضوع است که احتمالا فروش خودروهای برقی می‌تواند به‌سرعت افزایش یابد. از طرف دیگر، مردم هنوز هم می‌گویند که ماشین‌های الکتریکی «گران» هستند و بله این نکته نیز صحیح است چراکه آنها دارای هزینه اولیه بالاتری نسبت به یک اتومبیل معمولی هستند؛ اما با توجه به اینکه نیمی از بازار خودروهای جدید بالای ۴۰ هزار دلار و بیش از یک‌چهارم آنها بالای ۵۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند، ازاین‌رو قیمت نهایی خودروهای برقی موجب نمی‌شود که این خودروها از بازار جدا شوند.

سال گذشته، تجزیه ‌و تحلیل صورت گرفته در BloombergNEF نشان داد که «برابری هزینه‌های اولیه» برای خودروهای الکتریکی و خودروهای احتراق داخلی در ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۴ به وقوع خواهد پیوست. این نقطه عطفی برای بازار خودروهای الکتریکی است، چراکه طی سه سال آینده، هیچ اختلاف قیمتی بین خودروهای برقی و سوختی نخواهد بود و همچنین شوک قیمتی ناشی از برچسب EV دیگر وجود نخواهد داشت. درنتیجه طی ۳ سال آینده ممکن است برخی مدل‌های خودروهای برقی هنوز هم نسبتا گران باشند، اما در بیشتر مواقع گران‌تر از یک خودروی دارای موتور احتراق داخلی نخواهند بود.

این بازه زمانی به یک دلیل دیگر نیز مهم است و آن این است که سه سال برابر با یک چرخه لیزینگ خودرو است. این به این معنی است که هرکسی که امروز یک خودروی لوکس را اجاره کند، در سال ۲۰۲۴ آن ماشین را به نمایندگی بازگردانده و احتمالا در آن موقع یک خودروی الکتریکی باقیمت مناسب در انتظارش باشد و بتواند به‌راحتی آن را خریداری کند. در آینده‌ نزدیک بازار خودرو به سمتی خواهد رفت که برای خرید اقساطی یک خودرو دیگر نه قیمت تمام ‌شده اهمیت خواهد داشت و نه محاسبات ریاضی نحوه مالکیت آن بلکه کافی است تصمیم به خرید خودروی موردنظر خود داشته باشید، مطمئنا شما مقداری بیشتر از قبل پرداخت می‌کنید، اما صورتحساب‌های شما کمتر است! و این نیز یک نقطه عطف در آینده صنعت خودرو خواهد بود.

28