به گفته وی مجتمع‌های خدماتی رفاهی و تیر پارک‌ها به‌عنوان مجموعه‌هایی هستند که برای تمرکز خدمات مورد نیاز رانندگان وسایل نقلیه ایرانی و خارجی در طول راه‌های ارتباطی و ترانزیتی احداث و دارای امکانات خدماتی، بهداشتی، درمانی، رستوران، نمازخانه‌ها، جایگاه عرضه سوخت، پارکینگ، تعمیرگاهی و... هستند که در طول راه‌های کشور با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی با اخذ موافقت اصولی از سازمان راهداری احداث می‌شوند.

شهرکی ثانوی گفت: مجتمع‌های خدماتی رفاهی در ۵ تیپ یا شکل (درجه ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴، و درجه ۴ با حداقل مساحت) و نیز در قالب کوچک مقیاس، در قالب محوریت (محوریت رستوران، محوریت جایگاه سوخت، محوریت اقامتی، محوریت تعمیرگاهی، محوریت نمازخانه ) احداث می‌شوند.

اهداف موردنظر از احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیر پارک‌ها در طول راه‌های کشور، فراهم‌کردن آسایش و رفاه بیشتر جهت رانندگان و مسافران از طریق ارائه خدمات متمرکز و مناسب، جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده‌ها و تمرکز در یک مکان، ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها، کاهش مزاحمت‌های ترافیکی، دسترسی رانندگان و مسافران به خدمات موردنیاز و ایجاد بستری مناسب جهت اشتغال‌زایی و ... است.

 جذابیت سرمایه گذاری

با توجه به اینکه مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیر پارک‌ها در سطح شبکه راه‌های کشور احداث شده و با توجه به حجم تردد در این قبیل شبکه‌های راه‌ها، امکان ارائه خدمات متنوع و موردنیاز به رانندگان وسایل نقلیه در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیر پارک‌ها، برای جذب سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ و با انواع کارکردها، ظرفیت‌ها و کاربری‌های متنوع در انواع راه‌ها، آزادراه، بزرگراه، راه دوطرفه، راه فرعی و راه روستایی و نیز کارکردهای خاص در قالب محوریت خاص، در قالب تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی مطالعه شده است. رعایت اصول و چارچوب امنیت سرمایه‌گذاری با رویکرد ارائه طرح‌های نمونه و تیپ و مشورت‌های کاربردی و موثر، پیش‌بینی شده که جذابیت‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف و انواع قدرت و توان سرمایه‌گذاری ایجاد می کند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران گفت: بخش اول مشوق‌های در نظر گرفته شده شامل معافیت‌ها بوده که شامل معافیت از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برای مجتمع‌های خدماتی رفاهی در خارج از حریم شهرها،‌ معافیت از پرداخت مالیات از تاریخ شروع بهره‌برداری به مدت ۵ سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر و معافیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی از ارائه تضمین حسن انجام کار در خصوص احداث راه‌های دسترسی است.

وی افزود: بخش دوم شامل تسهیل در واگذاری‌ها و فرآیندهای واگذاری مالکیت عرصه اراضی منابع ملی به مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیر پارک‌ها به استناد ماده ۴۵ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور،‌ مستثنی شدن مجتمع‌های خدماتی رفاهی از تعرفه مندرج در بند (ج ) ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۷ قانون ایمنی راه و راه‌آهن، امکان احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی در نوار با کاربری تاسیسات زیربنایی به‌عنوان یکی از تاسیسات جانبی راه و واگذاری اراضی منابع ملی برای احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی، تیر پارک‌ها، شهرک‌ها، پایانه‌های عمومی حمل‌ونقل بار بر اساس آیین‌نامه نصاب اراضی قابل واگذاری برای فعالیت‌های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها است.

شهرکی درباره بخش سوم مشوق‌ها گفت: کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی، کمک به احداث راه‌های دسترسی ورودی و خروجی از محل منابع سازمان، تهیه و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی و راهنما در طول محور از محل منابع سازمان و توجه شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها در قالب اعطای تسهیلات بانکی و کمک‌های فنی اعتباری است.

 دوره بازگشت سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های خدماتی رفاهی

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،  میزان و حجم سرمایه‌گذاری در امر مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی بر حسب درجه‌بندی مجتمع‌های خدماتی رفاهی، موقعیت محل استقرار آنها بسته به نوع راه متفاوت بوده و دوره برگشت سرمایه نیز با توجه به حجم تقاضا، نحوه مدیریت و ارائه خدمات و همچنین با توجه به پارامترهای موثر در این زمینه متفاوت است، ضمن اینکه مدیریت بهره‌برداری، مدیریت هزینه، مدیریت تعمیر و نگهداری و اقدامات توسعه‌ای و توجه به حوزه سلایق مشتریان و... در این امر بسیار موثر است. با توجه به تقاضای بسیار بالا برای سرمایه‌گذاری در این زمینه و بررسی طرح‌های توجیهی این مجموعه‌ها در زمان اعطای تسهیلات بانکی از سوی مراجع ذی‌ربط و عدم بروز مشکل در حمایت‌های مالی از سوی بانک‌ها، در فضای کسب و کار این اطمینان را ایجاد می‌کند که این طرح‌ها از توجیه اقتصادی مناسبی برخوردار هستند.

شهرکی در این باره می‌گوید: این دفتر در سال ۱۳۹۸ اقدام به تهیه شیوه‌نامه‌ای تحت عنوان شناسایی زمینه‌های کسب در آمدهای مرتبط در مجتمع‌های خدماتی رفاهی و کاهش هزینه‌های جاری بهره‌برداری و نگهداری با رویکرد تداوم این فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیرپارک‌ها کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه قرار داده است. از این رو سرمایه‌گذاران مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی که توجه ویژه‌ای به نحوه مدیریت بهره‌برداری و مدیریت نگهداری و ارائه خدمات مطلوب کرده و ارتقا و بهبود کیفیت خدمات و مشتری‌مداری و کسب رضایتمندی مشتری را جزو اهداف اصلی خود قرار داده‌اند، جزو مجتمع‌های موفق بوده و دوره برگشت سرمایه این قبیل مجتمع‌های خدماتی رفاهی کوتاه‌تر شده است.