به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از خبرگزاری رویترز، کودتای نظامی میانمار و اعلام وضعیت اضطراری موجب نگرانی چین برای عرضه فلزات و مواد معدنی در شرایط فعلی قیمت‌های بالای قلع، مس و خاک‌های نادر شده است. در این گزارش شرایط تجاری بین میانمار و چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات در جهان) با نظرات تحلیلگران و انجمن‌های پیش‌بینی کننده در رابطه با توقف تجارت قلع موردبررسی قرار گرفته است:

 قلع

بنا به گزارش انجمن جهانی قلع (ITA) میانمار سومین کشور بزرگ جهان ازنظر معادن قلع است که در سال ۲۰۲۰ بالغ ‌بر ۹۵درصد صادرات کنسانتره قلع به چین را به خود اختصاص داده است. کنسانتره قلع در واحدهای ذوب تصفیه می‌شوند و کاربرد آنها در لحیم‌کاری تابلوها و مدارهای الکترونیکی است. نیاز چین به قلع وارداتی حدود ۳۰ تا ۳۵درصد است.

سال گذشته میزان واردات از میانمار که با واحد ذوب قلع Yunnan چین هم‌مرز است ۵/ ۱۳درصد به‌دلیل شیوع کرونا کاهش داشته است؛ اما ازآنجا‌که معادن قلع میانمار در ناحیه خودمختار طایفه wa که نزدیک مرز چین است، واقع‌شده‌اند و جدا از دولت مرکزی عمل می‌کنند تحت تاثیر کودتا قرار نگرفته و هنوز دادوستد این محصول در آنجا برقرار است. انجمن جهانی قلع می‌گوید احتمالا معادن در جنوب میانمار تولیداتشان را کاهش دهند و درنهایت مجبور شوند که عملیات یا بهره‌برداری را به تعویق بیندازند چون منابع معدن چینی که از گذرگاه مرزی Ruili در شمال وارد می‌شوند، مسدود شده‌اند؛ اما این معادن فقط حدود ۲۰ درصد تولید را پوشش می‌دهند.

 خاک‌های نادر

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خاک‌های نادر در جهان است. خاک‌های نادر شامل ۱۷ ماده معدنی است که در صنایع الکترونیک و تجهیزات نظامی کاربرد دارند. مدیرعامل مرکز اطلاعات آدامز می‌گوید: چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد از کنسانتره خاک‌های نادر سنگین خود را از میانمار تامین کرده است؛ بنابراین میانمار به‌طور ویژه‌ای عرضه‌کننده مهم فلزات نادر خاکی است که مواد اولیه ضروری برای مگنت‌های دائمی پرقدرت، موتورهای کشنده خودروی برقی، ژنراتورهای بادی و روبات‌های صنعتی است و همچنین کاربردهای وسیعی در صنایع وابسته دفاعی دارند.

در حال حاضر علائمی از قطع دادوستد وجود ندارد؛ چون معادن خاک‌های نادر میانمار تحت کنترل گروه‌های شبه‌نظامی خودمختار هستند؛ اما آزمون جدی پس از تعطیلات سال نو قمری چین که در پایان این هفته آغاز می‌شود، خواهد آمد. هنگامی‌که صنعت چین در ماه مارس دوباره فعال شود، عرضه پیوسته این مواد توسط میانمار بیش از هر زمان دیگری حیاتی خواهد بود.

 مس

 طبق گزارش گروه بین‌المللی مطالعه مس، میانمار هجدهمین تولیدکننده بزرگ مس در سال ۲۰۱۹ بود که کل تولید آن مربوط می‌شود به دو پروژه معدنی Wanbao چین که یک واحد عرضه‌کننده نظامی تحت عنوان Norinco است. در سال ۲۰۲۰ فروش مس کاتدی تصفیه‌شده به چین ۱۰۸۵۸۴ تن بود که نشان می‌دهد هیچ مانعی بر سر راه ۵/ ۴ میلیون تن واردات از تمام کشورها وجود نداشته است. مس هر دو معدن Letpadaung و Sabetaung و همچنین معادن Kyisintaung در مونیوا، شمال مرکز میانمار، در بورس فلزات لندن دادوستد می‌شود. بنابراین منبع تامین سایر بازارهای بین‌المللی است. منابع خبری می‌گویند حدود ۳۰۰ معدن‌دار مس مونیوا در ۵ فوریه در اعتراض به کودتا کار خود را متوقف کردند.