دهکده گنجنامه‌همدان به‌عنوان اولین مقصد گردشگری در غرب ایران و عضو سازمان جهانی گردشگری UNWTO است. مسوولان این دهکده تفریحی و توریستی برای تبدیل تهدید رکود تجربه شده در صنعت گردشگری سال ۱۳۹۹ به فرصتی برای ارائه خدمات با کیفیت بیشتر در سال پیش‌رو، برنامه‌های جدیدی را تعریف کرده‌اند.

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ با شیوع ویروس‌کرونا، شاهد رکود صنعت گردشگری و همچنین توقف برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها در دهکده گردشگری گنجنامه بودیم، می‌گوید: با توجه‌ به وضعیت کنونی ناشی از کرونا، دهکده تفریحی گنجنامه چشم‌اندازی را در قالب تهیه و تدوین تقویم مناسبتی برای برگزاری رویدادها و جشنواره‌های ملی و جهانی در نوروز ۱۴۰۰ و سال پیش‌رو تعریف کرده است.

سعید ترابیان با بیان اینکه بر اساس این تقویم، رویدادهای ملی و جهانی در زمان‌بندی‌های مشخص شده برگزار خواهند شد، اضافه می‌کند: روز جهانی کوهستان یا همان روز الوند، روز جهانی غذا، جشنواره‌های تابستانه و زمستانه و... از جمله این برنامه‌ها به‌شمار می‌روند که توسط کارشناسان و نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه برگزار می‌شوند.

وی با اعلام اینکه این تقویم به‌زودی از طریق فضای مجازی به اطلاع عموم می‌رسد، تصریح می‌کند: مسافران و تورهای گردشگری می‌توانند با توجه ‌به این جشنواره‌ها و رویدادها، سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنند.

ترابیان با اشاره به روزهای مختلف ملی و جهانی در این تقویم که بسیاری از مردم از آنها بی‌خبر هستند، اظهار می‌کند: در دهکده گنجنامه سعی داریم با برگزاری این برنامه‌ها ضمن معرفی این مناسبت‌ها، باعث ایجاد شور و نشاط عمومی و جذب هرچه بیشتر گردشگران و همچنین ارائه خدمات بهتر به آنها شویم.

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه با یادآوری اینکه امسال برنامه‌های مختلفی همچون جشنواره‌های روز جهانی کوهستان و بازی‌های زمستانی و... را مدنظر داشتیم، توضیح می‌دهد: به دلیل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر آن از برگزاری این جشنواره‌ها خودداری کردیم.

 برگزاری جشنواره‌های پاییزه و زمستانه با هدف معرفی طبیعت همدان

ترابیان با بیان اینکه برخی برنامه‌ها و جشنواره‌ها را که قابلیت داشتند به صورت مجازی برگزار کردیم، می‌گوید: جشنواره‌های عکس پاییزه و زمستانه در دو بخش دوربین حرفه‌ای و دوربین موبایلی از نمونه برنامه‌های مجازی است که به‌صورت استانی و با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری، شرکت سیاحتی علیصدر و خانه عکاسان همدان برگزار کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه برای جشنواره عکس پاییزه ۱۰۰ قطعه عکس ارسال شد که از بین آنها ۱۲ نفر برگزیده شدند، ادامه می‌دهد: جشنواره عکس زمستانه که با هدف معرفی طبیعت زمستانه همدان به گردشگران و عکاسان و آگاهی از فعالیت‌ها، خدمات و اقدامات انجام‌شده در زمینه گردشگری، طرح‌ریزی شده است تا دهم اسفند ماه تمدید شد.

ترابیان همچنین به تدوین تقویم نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: بر اساس این تقویم، نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی در طول سال به صورت ماهانه برگزار خواهند شد که برخی از آنها در سطح بین‌المللی خواهند بود.

 آمادگی گنجنامه برای حضور سرمایه‌گذاران و برنامه‌گذاران

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه در پیش‌بینی وضعیت گردشگری در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ نیز اظهار می‌کند:‌ باتوجه‌به اینکه هنوز کرونا ریشه‌کن نشده است و وضعیت آن مشخص نیست، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت گردشگری در تعطیلات نوروز پیش‌رو داشت.

وی در عین حال تصریح می‌کند:‌ اگر با مشکل کرونا روبه‌رو نبودیم، برنامه‌هایی همچون اجرای موسیقی سنتی و بومی در دهکده گنجنامه، ارائه خدمات تورهای یک تا پنج روزه همدان‌گردی و برگزاری بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های سوغات و صنایع‌دستی را در ایام نوروز و تعطیلات مناسبتی داشتیم.

ترابیان با اعلام اینکه بیشتر این رویدادها را دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه انجام می‌دهد، تاکید می‌کند: در عین حال پذیرای حضور سرمایه‌گذاران و برنامه‌گذاران در حوزه فرهنگی، هنری و گردشگری در این زمینه‌ها هستیم.

دهکده گنجنامه علاوه بر گردشگری طبیعی و تاریخی، تفریحاتی همچون سورتمه ریلی کوهستانی، تله‌کابین، بانجی‌جامپینگ، تیرول، تعادل هوایی، غار مصنوعی آکواریوم در دل کوهستان، غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات، ویلاها و سوئیت‌های اقامتی کوهستانی و پیست اسکی دارد. همچنین این مجموعه واحد مشتری‌مداری را از ابتدای سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی کرده است که امکاناتی چون اتاق کودک و مادر، فروش بلیت مکانیزه، کافی‌شاپ، اتاق امانات، سینما مستند، سالن انتظار، اتاق VIP، لیدرهای متخصص رادیو گنجنامه و... است.