افزایش صادرات لوله و اتصالات به خارج

به عنوان مثال ایران به عنوان یک کشور کم‌بارش، یکی از رکوردداران مصرف آب بوده و همین مساله به مشکلات این حوزه به شدت دامن زده است. در این میان فعالان صنعت آب و فاضلاب و سازندگان تجهیزات، باری بسیار سنگین‌تر برای ایجاد بستری مناسب جهت جلوگیری از هدررفت آب در مسیر تصفیه تا انتقال و مصرف و نیز حفظ سلامت و بهداشت آبی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بر دوش دارند.  در این میان شرکت ‌هامون نایزه به عنوان یکی از تولیدکنندگان لوله‌های چدنی و اتصالات شبکه‌های توزیع و انتقال آب آشامیدنی، انتقال آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف خود مد نظر قرار داده است.

 همگام با تولیدکنندگان بزرگ دنیا

مجید تکیان، مدیرعامل شرکت ‌هامون نایزه با تاکید بر اینکه شرکت‌های پیشرو در کشورهای توسعه‌یافته در حوزه صنعت آب و فاضلاب مدت‌ها است برای انتقال آب آشامیدنی بهداشتی بر تولید لوله‌های چدنی نشکن متمرکز هستند، اذعان کرد: استفاده از این نوع لوله و اتصالات دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها طول عمر آنها است. لوله‌های چدنی معمولا بیش از ۶۰-۵۰ یا ۸۰ سال عمر مفید و صرفه اقتصادی قابل توجهی دارند و این مساله از سوی شرکت‌های کارفرمایی حوزه آب و فاضلاب هم تایید شده است.  وی به کاهش هدررفت آب به عنوان یکی دیگر از مشخصه‌های لوله‌های چدنی نشکن اشاره کرد و افزود: حتی در کشورهایی که با کمبود آب مواجه نیستند هم از لوله‌های چدنی نشکن استفاده می‌شود و این مساله در مورد کشور کم‌آب و خشکی مانند ایران باید به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد. این نوع لوله‌ها می‌توانند هدررفت آب را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهند، این در حالی است که متوسط هدررفت کنونی آب در کشور ما ۲۵ تا ۲۶ درصد است.

 جلوگیری از هدررفت آب و منابع ملی

مدیر عامل شرکت ‌هامون نایزه با بیان اینکه آب را از طریق باران، چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی تجمیع کرده و با صرف هزینه‌های قابل توجه تصفیه می‌کنیم، اما در نهایت یک‌چهارم آن را با بهره‌گیری از تجهیزات نامناسب هدر می‌دهیم، اذعان کرد: اگر در کل شبکه انتقال و توزیع آب از لوله‌های چدنی نشکن استفاده کنیم، با صرفه‌جویی حداقل ۱۵ درصد از آبی که هدر می‌رود، کل هزینه بهینه‌سازی شبکه را در کمتر از سه سال تامین خواهیم کرد. هر چند متاسفانه به جز برخی استان‌ها که پس از مذاکرات طولانی، ظرفیت‌های استفاده از این نوع لوله‌ها را پذیرفته‌اند، هنوز در سطح کشور با مقاومت برای بهره‌گیری از لوله‌های چدنی نشکن مواجه هستیم و همچنان از لوله‌های فولادی یا پلی‌اتیلن برای انتقال و توزیع آب استفاده می‌شود.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک بررسی ساده نشان خواهد داد حوادث معمول در مناطقی که از لوله‌های چدنی برای توزیع و انتقال آب آشامیدنی آنها استفاده شده، تقریبا به صفر رسیده است؛ البته این مساله هم مطرح می‌شود که قیمت لوله‌های چدنی نشکن نسبت به سایر انواع لوله‌ها بالا است. در این مورد باید بگویم که در ایران تنها دو مجموعه تولیدکننده لوله‌های چدنی داریم و اگر از ظرفیت آنها به طور کامل استفاده شود، به طور قطع قیمت‌ها هم به نحوی تعدیل شده و قابل رقابت خواهد بود.  تکیان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد کار مربوط به خطوط متکی به لوله‌های چدنی در محل کارخانه انجام می‌شود و تنها ۱۵ درصد هزینه برای اجرا و بهره‌برداری باقی می‌ماند، اذعان کرد: متاسفانه شرکت‌های کارفرمایی تنها قیمت لوله را در نظر می‌گیرند و به این مساله توجه نمی‌کنند که در نهایت هزینه اجرا و راه‌اندازی پروژه برای آنها بسیار کاهش می‌یابد و در نگاهی کلی برای آنها صرفه اقتصادی خواهد داشت.

 ظرفیت‌های در حال اتلاف

مدیرعامل شرکت ‌هامون نایزه با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی شرکت به بازارهای داخلی اختصاص دارد، تصریح کرد: این ظرفیت را با اتکا به منابع حاصل از صادرات حفظ کرده‌ایم، چرا که در حال حاضر به دلیل انباشت مطالبات و پرداخت‌های نامنظم کارفرمایان شرکت‌ها با مشکلات مالی جدی مواجه  می‌شوند.  وی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات و تولیدات ما تولید لوله‌های مقاوم به زلزله بوده که با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور، می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. لوله‌های ضدزلزله مثل یک زنجیر عمل می‌کنند، حلقه‌هایی که به وسیله اتصالات به همدیگر وصل شده‌اند و در هر ۶ متر، لوله قابلیت حرکت طولی و حرکت زاویه‌ای را دارد. این قابلیت کمک می‌کند که در شرایط زلزله این لوله‌ها مثل حلقه‌های یک زنجیر از هم جدا نشوند و شریان حیاتی آب را در آن شرایط دشوار حفظ کند. در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش شرکت مربوط به همین محصول است.  تکیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به تولید محصولی با عنوان Light Pipe یا L Pipe افزود: این محصول به نوعی جایگزین لوله‌های پلی اتیلن است که ارزان‌قیمت بوده و در رسته لوله‌های نازک قرار می‌گیرد و کاملا با نوع پلی‌اتیلن قابل رقابت است.

 مسیر پرچالش صادرات

مدیرعامل شرکت ‌هامون نایزه به پتانسیل‌های صادراتی این شرکت اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات پرتعدادی که در حوزه صادرات با آن مواجه هستیم و تحریم یکی از اصلی‌ترین آنهاست، اما واقعا مشکلات فضای داخلی اقتصاد کشور برای شرکت‌ها بیشتر است. در سال‌جاری تقریبا نزدیک به ۴۰درصد تولیدات شرکت را صادر کرده‌ایم و در حال حاضر به کشورهایی نظیر عراق، عمان، ترکیه، سوریه، ترکمنستان، قزاقستان، گرجستان، پرو در آمریکای جنوبی و برخی کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، اوکراین، اسلوونی و لیتوانی صادرات قابل قبولی داریم.  وی با تاکید بر اینکه با وجود چالش‌ها اجازه ندادیم صادرات شرکت متوقف شود، اذعان کرد: متاسفانه صادرات در کشور ما قوانین دست و پاگیری دارد که برای توسعه صادرات غیرنفتی باید فکری به حال آنها شود. تکیان در پایان تصریح کرد: تا زمانی که قوانینی نظیر تعهدات ارزی صادرکنندگان یا بخشنامه‌های بانک مرکزی، برای صنعتگران مانع‌تراشی می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق خاصی در حوزه صادرات بیفتد. دولت وظایف حاکمیتی خود را برای تسهیل روند صادرات به درستی انجام دهد تا ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در شرایطی مساعد به سمت صادرات هدایت شود.