سهامداران اصلی بیمه البرز شرکت‌های گروه مالی مهر آیندگان (ومهان)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تعاونی خردمندان صابر عصر، صندوق سرمایه‌گذاری واسطه مالی یکم (دارا یکم)، دولت جمهوری اسلامی‌ ایران و چند شرکت سرمایه‌گذاری و مالی دیگر هستند. با نگاهی بر سهامداران عمده در می‌یابیم حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جمع صاحبان بزرگ سهام می‌تواند نشان‌دهنده افق مناسب سرمایه‌گذاری حداقل در کوتاه مدت برای سهم البرز باشد.

شرکت بیمه البرز با وجود سابقه بالا در حوزه خدمات بیمه‌ای و کسب رتبه‌های برتر در بین رقبای خود اخیرا با کم اقبالی بازار عامه کشور مواجه شده که شاید یکی از دلایل آن تمرکز فعالیت‌های بیمه البرز روی امور سرمایه‌گذاری به‌جای فعالیت‌های بیمه‌ای و توسعه کیفی شبکه خود است که این امر می‌تواند از طرفی موجب ضعف بلندمدت بر آتیه شرکت و احتمالا نمایندگان و بنابراین کاهش بهره‌وری مجموعه و بازدهی نمایندگان شرکت (که نقش شریان حیاتی در تعامل با مشتریان را  دارند) شود و از طرف دیگر می‌تواند در شناسایی سودهای میان‌مدت در صورت‌های مالی شرکت اثرات مثبتی بگذارد.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در صورت‌های مالی دوره یک‌ماهه منتهی به ۳۰/ ۱۰/ ۹۹ سهم البرز شاهد کسب درآمد ۲۰۴۵ میلیارد ریالی از محل فروش حق بیمه هستیم که نسبت به میانگین ۱۰ دوره یک‌ماهه در سال‌جاری رشد ۲۱ درصدی داشته است. صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۹۹ نیز در بخش درآمد حق بیمه ۱۹ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. سود ناخالص شرکت ناشی از فعالیت بیمه‌ای (با احتساب کاهش هزینه‌ها و خسارات پرداختی) نیز در دوره اخیر ۵۴۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. سود ناخالص فعالیت بیمه‌ای نیز رشدی ۴۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. مجموعا با احتساب رشد کم درآمد حق بیمه و از طرفی رشد قوی در درآمدهای سرمایه‌گذاری از محل ذخیره فنی، شرکت توانسته رشد سود عملیاتی ۱۷۸۸ درصدی و رشد سود خالص ۱۷۴۶ درصدی را برای دوره ۹ ماهه اخیر خود رقم بزند. نکته جالب توجه در صورت فوق افزایش سود انباشته شرکت به مبلغ ۱۱۴۹۵ میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل خود ۱۱۳۲ درصد رشد کرده است که پتانسیل خوبی برای سهم «البرز» و احتمالا افزایش سرمایه‌های آتی شرکت خواهد بود.

 بررسی تکنیکال و سناریوها

این سهم از یک‌سال گذشته تاکنون ۴۴۰ درصد رشد کرده و پس از دو مرتبه اصلاح، هم‌اکنون بازدهی معادل ۲۱۶ درصد را تجربه کرده است. سهم «البرز» هم‌اکنون پس از اصلاح مقطعی خود در محدوده رنج کوتاه مدت قرار گرفته است. با توجه به اینکه قیمت در هر زمان با رسیدن به محدوده‌های ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ ریال (تعدیل شده) با اقبال بازار مواجه شده است، می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت‌های کنونی سهم به شرط مساعد بودن شرایط بازار می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کوتاه‌مدتی جذاب باشد. در سناریوی افت قیمت حمایت معتبر اول در محدوده ۲۸۵۰ ریال و حمایت بعدی در محدوده ۲۳۵۰ ریال خواهد بود که لازم است معامله‌گران غیر بلندمدتی بسته به مدیریت ریسک خود تراز‌های مذکور را برای فعال کردن حد ضرر معامله مد نظر قرار دهند. در سناریوی رشد سهم نیز مقاومت‌های پیش رو محدوده ۴۹۰۰ ریال تا ۵۱۵۰ ریال است که قیمت می‌تواند به‌عنوان تراز معتبر اول به آن واکنش دهد. در صورت موفقیت سهم در گذر از ناحیه مذکور مقاومت بعدی در محدوده ۶۵۰۰  ریال است که پس از گذر قوی و تثبیت قیمت روی آن می‌توان نوع روند سهم را صعودی فرض کرد. با توجه به سابقه و عملکرد شرکت بیمه البرز و رفتار سهم در روندهای بلندمدت، سرمایه‌گذاری در نماد «البرز» با دید بلندمدتی می‌تواند گزینه مناسبی برای سهامداری باشد. نکته مهم اینکه سهامداران در صورت ورود به هریک از نمادهای بورسی با دید بلندمدتی باید در طول بازه سرمایه‌گذاری خود نسبت به رصد فعالیت و بررسی صورت‌های مالی اساسی شرکت (جهت کنترل تاثیرات و جریانات عملکردی سهم) دقت لازم را به عمل آورند.