برنامه بخش خصوصی برای تولید ریل راه‌آهن

 توسعه در یک مسیر سه دهه‌ای

محمد رستمی‌صفا، مدیرعامل کارخانه‌های نورد و لوله صفا با اشاره به آغاز مطالعات مربوط به راه‌اندازی کارخانه‌های نورد و لوله صفا از سال ۱۳۷۰ خاطرنشان کرد: این شرکت براساس نیاز طرح‌های عمرانی انتقال و انرژی شامل خطوط لوله گاز، نفت، محصولات پتروشیمی ‌و همچنین برای تامین تجهیزات انتقال آب سدهای در دست اجرا و طرح‌های ساختمانی از جمله توسعه خطوط ریلی تاسیس شد. تولیدات کارخانه‌ها در دو فاز نورد گرم و سرد  طراحی و برنامه‌ریزی شد و در سال ۱۳۷۹ پروانه تاسیس خطوط تولید لوله‌های فولادی با ظرفیت ۶۷/ ۱ میلیون تن در سال را اخذ و کار ساختمانی آن و مقابل شهر صنعتی کاوه آغاز شد. مدیرعامل کارخانه‌های نورد و لوله صفا با بیان اینکه در مهر ماه سال  ۱۳۸۱ اولین خط تولید لوله با روش اسپیرال با ظرفیت ۷۵ هزار  تن در سال راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: به فاصله چهار سال و در ادامه این مسیر خط تولید دیگری با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال جهت تولید لوله‌های گاز به این مجموعه اضافه شد که سهم عمده‌ای در تامین نیاز طرح‌های ملی انتقال آب از سدهای مختلف به نقاط مصرف به عهده داشته است. وی همچنین به راه‌اندازی اولین خط پوشش لوله‌ها با روش پلی‌اتیلن سه‌لایه گرم با ظرفیت سالانه ۴  میلیون متر مربع در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزود: در سال‌های بعد بنابر نیاز طرح‌های عمرانی ماشین‌آلات روش‌های پوشش پلی‌اورتان، پلی‌پروپیلن و کاربرد قیرهای پایه نفتی و پوشش داخلی لوله‌ها با اپوکسی مایع نصب و راه‌اندازی شد که هم‌اکنون در خدمت طرح‌های عمرانی کشور است. به علاوه خط سوم لوله‌سازی نیز در سال ۱۳۸۵  با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن  و روش جوش القایی (ERW) شروع به کار کرد. آخرین و یکی از مهم‌ترین تولیدات شرکت ما ساخت قطورترین و بزرگ‌ترین لوله‌های انتقال آب بوده که با قطر ۳ متر و طول ۱۲ متر بیشترین کاربرد را در پروژه‌های بزرگ انتقال آب دارند.

 تولیدی برای توسعه زیرساخت‌ها

رستمی‌صفا ضمن تاکید بر این نکته که لوله‌های قطور ساخته شده برای انتقال آب، می‌تواند نقشی کلیدی در تسهیل انجام پروژه‌های آبرسانی کشور ایفا کند، گفت: اولین سری از این لوله‌ها شامل ۳۶ قطعه لوله ۱۲ متری هریک به وزن ۵/ ۲۲ تن است که در پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به عسلویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون نیمی از لوله‌های موردنیاز این پروژه در کارخانه‌های نورد و لوله صفا به عنوان بزرگ‌ترین واحد لوله‌سازی جهان از نظر تنوع تولید و کمیت، ساخته و تحویل پیمانکار پروژه شده است و مابقی نیز به زودی ساخته می‌شود.

مدیرعامل کارخانه‌های نورد و لوله صفا با بیان اینکه تکنولوژی ساخت این لوله‌ها برای اولین بار در کشور و توسط کارشناسان این مجموعه صنعتی طراحی و اجرا شده است، عنوان کرد: با ساخت این لوله‌ها در مجموعه صنعتی صفا، ۶ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب کشور شده است. کلیدی‌ترین کاربرد این لوله‌ها، انتقال آب دریا از خلیج‌فارس به عسلویه بوده، چرا که برای انتقال آب شور مقاوم‌سازی شده‌اند. کلیه محصولات این مجتمع صنعتی مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، تولید و برای استفاده در پروژه‌های انتقال آب در اختیار شرکت‌ها و دستگاه‌های مجری قرار می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه اجرای طرح تولید لوله‌های بدون درز برای استفاده در طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از مخازن نفتی موجود ایران از دیگر طرح‌های توسعه‌ای این شرکت است، خاطرنشان کرد: طرح نورد گرم در کارخانه‌های نورد و لوله صفا برای تولید محصولاتی همچون انواع میلگرد صنعتی از قطر ۱۰ تا ۲۴ میلیمتر، انواع نبشی، انواع ناودانی و انواع تسمه از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این گروه صنعتی است.

 مشارکت در صنایع زیرساختی

رستمی‌صفا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه محصولات نورد و لوله صفا علاوه بر صنعت آب، نفت، گاز و پتروشیمی، ‌در صنعت ریلی کشور هم کاربرد دارند، گفت: تولید ریل راه‌آهن و ریل خطوط مترو از جمله دیگر برنامه‌های توسعه‌ای مجتمع صنعتی صفا در آینده نزدیک است که با تحقق این طرح‌ها، ظرفیت تولید در این گروه صنعتی به ۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. در حقیقت تلاش کردیم سطح جدیدی به نام FBE  جهت پوشش دولایه لوله‌های تولیدی احداث کنیم. لوله‌های تولیدی در این خط جدید برای استفاده در پروژه استراتژیک و ملی گوره به جاسک طراحی شده که شامل ۱۱۰۰ کیلومتر لوله‌های تولیدی ۴۲ اینچ است. مدیرعامل کارخانه‌های نورد و لوله صفا در ادامه از سهم این گروه صنعتی در اجرای طرح‌های بزرگ ملی انتقال آب، انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و انتقال گاز خبر داد و گفت: هم‌اکنون محصولات تولیدی این گروه صنعتی در تعداد زیادی از پروژه‌های ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر نقش مهمی در خودکفایی صنعتی و جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد. گروه صنعتی صفا در تمامی پروژه‌های بزرگ و ملی و استراتژیک کشور با تامین لوله و بهره‌برداری از این خطوط نقش فعال و مستمر داشته و دارد که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های طرح دوستی، گتوند، پروژه خطوط انتقال سراسری نفت و گاز کشور، پروژه دشتک به زابل و پروژه انتقال گاز به سیستان و بلوچستان اشاره کرد. وی در پایان اذعان کرد: کلیه تولیدات مجموعه صنعتی صفا با استفاده از مواد اولیه داخلی، تولید و در اختیار پروژه‌های انتقال آب کشور قرار می‌گیرد. در حال حاضر تنها ۳‌درصد از مواد اولیه موردنیاز این واحد بزرگ صنعتی از طریق بورس تامین می‌شود و مابقی باید از بازار آزاد خریداری شود. این امر هزینه‌های تولید در این مجتمع را افزایش می‌دهد که کاهش قدرت خرید و رقابت در بازارهای جهانی از جمله پیامدهای بسیار مخرب این موضوع است.

p28- (2)