سفارس قطب سیمانی خاورمیانه

سفارس تا به امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان در حوزه خاورمیانه فعالیت می‌کند. سیاست کلی شرکت بر محور سازمان‌دهی بهینه و سرعت‌بخشی عملیات برای  توسعه‌های آتی با حفظ مدیریت بالاسری بود که این امر موجب شد تا کارخانه‌های زیرمجموعه به‌عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل تغییر اساس نامه دهند که می‌توان از سیمان آبیک به‌عنوان آخرین واحد تابعه این شرکت عظیم نام برد. این امر باعث شد تا سفارس تبدیل به یک شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان شود و درآمد عملیاتی شرکت نیز از محل شرکت‌های تحت کنترل تامین می‌شود.

شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان یکی از ارکان مهم در جمع سیمانی‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است و شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) هم‌اکنون مالک بیش از ۵۱ درصد از سهام «سفارس» است.

سایر سهامداران عمده این نماد شرکت توسعه صنعتی و معدنی کانی نوید پارس، شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان (ومهان)، شرکت رادیس الکترونیک، شرکت بیمه البرز و شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر هستند.

فعالیت اصلی شرکت سیمان فارس و خوزستان، تولید انواع سیمان و محصولات و خدمات جانبی آن باکیفیتی در سطح بالاترین استانداردهای جهانی و عرضه در بازارهای داخل و خارج است.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

سهم اصلی پرتفوی سفارس مربوط به سیمان و آهک و گچ است و سایر پرتفوی را محصولات کانی‌های غیرفلزی، خدمات فنی مهندسی، محصولات کاغذی تشکیل می‌دهند. شرکت‌های سیمان ساوه، خاش، غرب، خوزستان، خزر، فارس، سپاهان، مازندران، ارومیه، قاین و شرکت‌های سیمانی و غیرسیمانی دیگر در پرتفوی بورسی سفارس قرار دارند. پرتفوی غیربورسی نیز شامل سیمان آبیک و زنجان، توسعه صنعت سرمایه‌گذاری ایران، صنعت بسته‌بندی سیمان فارس و خوزستان، خدمات مهندسی سیمان فارس و خوزستان و... است.

در بررسی صورت‌های مالی ماهانه رشد نرخ صورت‌های دی‌ماه به‌طور متوسط ۲۵درصد بیشتر از میانگین ماه‌های قبل مشهود است. درآمد شرکت از محل واگذاری سهام ۷۹۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش ‌یافته و به ۶۲۰ میلیارد ریال رسیده است. ارقام صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۰/ ۸/ ۹۹ نیز قابل ‌توجه است (سال مالی شرکت پایان اردیبهشت‌ماه است). درآمدهای عملیاتی سفارس با ۷۵۳درصد رشد به ۲۲۸۰ میلیارد ریال رسیده و توانسته با شناسایی ۲۱۹۳ میلیارد ریال سود عملیاتی رشدی ۹۷۷درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کند. این امر موجب شده شرکت موفق به شناسایی سود خالص ۲۱۹۲ میلیارد ریالی شود که این ردیف هم رشد ۹۷۹درصدی را نشان می‌دهد. حاشیه سود عملیاتی اخیر شرکت ۹۶ درصد است و عدد P/ NAV یا نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی‌ها حدودا ۷۰درصد است. نکته آخر این بررسی مربوط به افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است که طبق مصوبه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در دستور کار سفارس نیز قرار گرفته است.

 بررسی تکنیکال و سناریوها

سفارس طی یک سال گذشته با رشدی ۳۳۸ درصدی خود را به سقف تاریخی ۳۳۷۸۰ ریال رسانده و پس از اصلاح ۳۹درصدی هم‌اکنون در حدود بازدهی ۱۵۱ درصد قرار دارد. سهم پس از رشد شارپ خود در نیمه اول سال‌جاری وارد محدوده اصلاح عمیق شد و در یک کانال نیمه صعودی در حال نوسان است و هم‌اکنون در میانه کانال مذکور قرار دارد. با گذر موفق قیمت از تراز ۲۱۲۵۰ تا ۲۲۷۰۰ ریال و تثبیت روی آن، تا زمان حفظ ناحیه مذکور می‌توان حفظ روند را متصور بود.

اطمینان از شروع روند رشدی قیمت پس از عبور از ناحیه ۳۰هزار تا ۳۳۸۰۰ ریال میسر می‌شود. با توجه به شرایط کنونی بازار و موقعیت سهم، افت به زیر تراز ۱۶۸۰۰ ریال برای کوتاه‌مدتی‌ها و زیر تراز ۱۵۵۰۰ ریال برای میان‌مدتی‌ها می‌تواند به‌عنوان حد ضرر کم‌ریسک مدنظر قرار گیرد. حد ضرر پرریسک نیز برای میان‌مدتی‌ها گذر قیمت به زیرتراز ۱۲۲۵۰ ریال خواهد بود که ریسک بالای سهامداری غیربلندمدت را به همراه دارد، اما سهامداران بلندمدتی با دید بنیادی می‌توانند برای نگهداری سهم با افق دید حداقل دوساله نسبت به خرید جدید زیرتراز ۱۴هزار و ۱۳هزار و ۱۲هزار ریال به‌صورت پله‌ای اقدام کرده و ضمن کنترل صورت‌های مالی و رصد شرایط بنیادی سفارس با سهم همراهی کنند.