بهره‏برداری از خط جدید ریسندگی تا پایان اسفند

برای رقابت با تولیدکنندگان نخ، پارچه، منسوجات و پوشاک دنیا و بازپس‌گیری جایگاه پیشین در صنعت نساجی دنیا، باید گام در مسیر توسعه و به‌روز کردن ماشین‌آلات گذاشت. هرچند در شرایط کنونی این اقدام دشواری‌های بسیاری دارد، اما شرکت کارخانه‌های نساجی بروجرد این ریسک را پذیرفته و طرح توسعه خود را از مدت‌ها پیش آغاز کرده است. بخشی از این طرح توسعه شامل تجهیز و ارتقای واحدهای ریسندگی، رنگرزی و چاپ و دوزندگی می‌شود. حدود دو ماه پیش از طرح‌های توسعه‌ای واحدهای ریسندگی و رنگرزی و چاپ رونمایی و تولید آزمایشی ماشین‌آلات با حضور مسوولان انجام شد. حال تا پایان سال واحد ریسندگی و به ‌احتمال ‌زیاد واحد رنگرزی و چاپ به‌ تولید انبوه می‌رسند.

 نصب بیش از ۶۰ دستگاه جدید در طرح توسعه

معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد با یادآوری اینکه طرح جامعی را برای توسعه خطوط تولید نساجی بروجرد برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌گوید: خطوط مختلفی را در طرح دیده بودیم که سرمایه‌ آن فقط از منابع شرکت تامین شد و ازآنجا‌که هیچ‌گونه استفاده‌ای از تسهیلات بانکی نکردیم، مجبور شدیم طرح توسعه را بر اساس اولویت‌ها پیش ببریم.

سید تورج شهرجردی با تاکید بر اینکه هنوز اجرای طرح جامع برنامه‌های توسعه شرکت نساجی را در برنامه خود دارند، تصریح می‌کند: ابتدا برای داشتن بازدهی باید ماشین‌آلات را به تولید و ظرفیت برسانیم؛ در این صورت است که اجرا کردن سایر موارد، چندان دشوار نخواهد بود؛ البته تحقق این برنامه‌ها مقداری نیز به شرایط کشور بستگی دارد.

وی درباره جدیدترین اقدامات توسعه در خطوط تولید کارخانه‌های بروجرد، توضیح می‌دهد: درمجموع بیش از ۶۰ دستگاه جدید را در کارخانه نصب‌ کرده‌ایم که شامل دستگاه‌های ریسندگی، رنگرزی و چاپ می‌شوند.

شهرجردی با اظهار اینکه بخشی از ماشین‌آلات بخش ریسندگی راه‌اندازی شده‌اند، ادامه می‌دهد: بخش دیگری از ماشین‌آلات واحد ریسندگی و قطعات مورد نیاز به دلیل تحریم‌ها وارد خط تولید نشده بودند که موفق به خرید دستگاه‌ها و قطعات شده‌ایم و اکنون در حال نصب ماشین‌های کناری مانند کمپرسورهای هوا هستیم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه تا اسفندماه همه دستگاه‌های باقی‌مانده را به خط تولید ریسندگی اضافه کنند، می‌گوید: اکنون ۳۰درصد ماشین‌آلات جدید در حال کار هستند که در اسفند ظرفیت آنها در این بخش کامل خواهد شد.

 افزایش ظرفیت تولید واحد ریسندگی از اسفندماه

معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد درباره میزان افزایش ظرفیت تولید واحد ریسندگی کارخانه‌های نساجی بروجرد نیز توضیح می‌دهد: ظرفیت تولید بخش ریسندگی نساجی بروجرد ۲۰ تن در روز است که با بهره‌گیری ۳۰درصدی از ماشین‌آلات جدید، روزانه یک‌تن به این ظرفیت افزوده‌ شده است.

شهرجردی با اعلام اینکه ظرفیت تولید روزانه واحد ریسندگی با راه‌اندازی کامل ماشین‌آلات که عموما ماشین‌آلات انتهای خط هستند، هشت تن دیگر افزوده خواهد شد، می‌گوید: به این ترتیب ظرفیت تولید نساجی بروجرد از اسفندماه ۱۳۹۹ به ۲۹ تن در روز افزایش می‌یابد.

وی به توضیح مشخصات نخ‌های تولیدی با دستگاه‌های جدید می‌پردازد و تصریح می‌کند:‌ پیش از ورود ماشین‌آلات جدید، خط تولید ریسندگی کارخانه‌ها نساجی بروجرد قادر به تولید نخ‌ از شماره‌های ۱۰ تا ۴۰ انگلیسی بود که از این ‌پس توان تولید رنج جدید نخ شامل شماره‌های ۴۰ تا ۸۰ را نیز دارد.

شهرجردی با بیان اینکه بر اساس این واحد اندازه‌گیری، هرچقدر شماره نخ بالا برود نازک‌تر می‌شود، توضیح می‌دهد: به این ترتیب امکان تولید نخ‌های بسیار ظریف نیز در واحد ریسندگی کارخانه‌ها نساجی بروجرد فراهم ‌شده است که توان تولید پارچه‌های بسیار ظریف را می‌دهد که تاکنون در کشور زمینه تولید آن وجود نداشته است. معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: این دست از پارچه‌های ظریف که مصارف کالاهای خواب و پوشاک دارند از کشورهای هندوستان، تایوان، اندونزی، چین و ترکیه به کشور وارد می‌شود.

البته وی با یادآوری اینکه در کشور به‌صورت موردی کارخانه‌هایی هستند که توان تولید این نخ‌ها را در چند سال اخیر پیداکرده‌اند، یادآور می‌شود: بااین‌حال هنوز در بازار ایران به‌صورت عمده این نوع پارچه‌ها تولید نمی‌شوند؛ زیرا باتوجه ‌به قاچاق و واردات این پارچه‌ها، ترجیح بر واردات آن است.

 بهره‌برداری از طرح توسعه خط رنگرزی و چاپ تا اوایل سال آینده

شهرجردی درباره ماشین‌آلات بخش رنگرزی نیز اظهار می‌کند: از ماشین‌آلات رنگرزی با جدیدترین فناوری روز دنیا استفاده‌ کرده‌ایم که توان تولید پارچه‌ در عرض سه متر را دارند؛ یکی از این ماشین‌آلات دستگاه چاپ دیجیتال است که علاوه بر تولید انبوه، امکان تولید کارهای بوتیکی و پرتنوع را نیز به تولیدکننده می‌دهد.

وی بابیان اینکه با خرید و وارد شدن ماشین‌آلات و قطعات موردنیاز برای توسعه واحد رنگرزی و چاپ، این واحد نیز در اسفندماه به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌گوید: هم‌اکنون بخش‌هایی از واحد رنگرزی و چاپ مشغول به کار تولید پارچه‌های عرض دو متر است که امیدواریم طی امسال و اوایل سال آینده با خرید ماشین‌آلات باقیمانده این بخش، بتوانیم از تمام ظرفیت این بخش استفاده کنیم.

شهرجردی با یادآوری اینکه تاکنون ۷۰ درصد ماشین‌آلات این خط تامین و نصب‌شده‌اند، اضافه می‌کند: با تکمیل ۳۰درصد ماشین‌آلات باقی‌مانده، می‌توانیم عملکرد خود را در بخش تخصصی خود که تولید پارچه‌های راکتیو است، کامل کنیم. نساجی بروجرد به‌دلیل داشتن خط تولید کامل از ریسندگی و بافندگی تا تکمیل، قدرت این را دارد که به‌راحتی پارچه‌های خاص را تولید کند. بنابراین قادریم جایگزینی برای محصولات وارداتی باشیم.

معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد همچنین درباره واحد دوزندگی نیز توضیح می‌دهد: چون در کارخانه‌های بروجرد از خط تولید برخورداریم، به همان میزانی که در بخش ریسندگی افزایش تولید ایجاد کرده‌ایم، باید در بخش بافندگی نیز تولیدات خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه باید همه تولیدات واحد ریسندگی را به پارچه تبدیل کنند و مراحل تکمیل آن را در واحد رنگرزی و چاپ در کارخانه انجام دهند، می‌گوید: هم‌اکنون بخشی از محصول ما به کالای دوخته‌شده در دسته منسوجات خانگی شامل کالاهای خواب، حمام و آشپزخانه تبدیل و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود؛ اما با احداث سالن جدیدی دوزندگی قصد ورود به عرصه تولید پوشاک راداریم.

شهرجردی با تاکید بر اینکه پوشاک پیچیدگی‌های زیاد و شاخه‌های مختلفی دارد، ادامه می‌دهد: باید پیش از ورود به این عرصه همه جوانب کار سنجیده شود؛ زیرا یکی از دلایلی که باوجود فعالیت واحدهای تولیدی بسیار قوی نتوانسته‌ایم در بحث صادرات پوشاک چندان موفق باشیم، در نظر نگرفتن نکات کلیدی و ریزه‌کاری‌هاست.

وی درباره ظرفیت‌های واحد دوزندگی با یادآوری اینکه سال گذشته گروه جدیدی از ماشین‌آلات را به مجموعه اضافه کردیم که موجب تولید کالاهای کیفی‌تر در حوزه منسوجات خانگی شده است، اظهار می‌کند: برای فعال کردن بخش پوشاک باید خطی مناسب این کار را تجهیز کنیم. در این راستا نیاز داریم ماشین‌آلاتی متناسب با نوع پوشاکی که قصد تولید آن راداریم تهیه و نصب کنیم.

شهرجردی بابیان اینکه اکنون بخشی از امکان‌سنجی و شناسایی ماشین‌آلات را انجام داده‌اند، تصریح می‌کند: تحمیل تحریم‌ها و همچنین شرایط ناشی از کرونا کارمان را کند کرده است؛ اما فکر می‌کنم اوایل سال آینده بخش تولید پوشاک یکی از بخش‌هایی است که حتما به مجموعه تولیدات کارخانه‌های بروجرد اضافه خواهد شد. معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید می‌کند: اگر بخواهیم پابه‌پای دنیا و با توجه ‌به نیاز و سلایق به‌روز مردم پیش برویم، باید تولیدکنندگان در مسیر توسعه گام بردارند و همراه با دهکده جهانی پیش بروند.

وی در تکمیل توضیح خود بابیان اینکه شرایط تحریم فعالیت تولیدکنندگان را بسیار دشوار کرده است، اضافه می‌کند: تولیدکنندگان با مشکلات عدیده‌ای برای تامین قطعات، ماشین‌آلات و مواد اولیه همچون پنبه، ویسکوز و پلی‌استر درگیر هستند.

 عرضه کم پلی‌استر در بورس و افزایش غیرواقعی قیمت

شهرجردی با اشاره به تولید پلی‌استر در کشور، از وجود رقابت ناسالم در کشور برای این ماده گلایه می‌کند و می‌گوید: نداشتن برنامه‌ریزی موجب افزایش قیمت شدید پلی‌استر شده؛ به‌گونه‌ای که واردکردن این ماده برای واحدهای ریسندگی به‌صرفه‌تر است.

وی با یادآوری اینکه تولیدکنندگان الیاف سرویس درستی از پتروشیمی‌ها دریافت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: درواقع بازاری با عددهای رقابتی و عرضه کم در بورس ایجاد کرده‌اند که فضا را برای سوءاستفاده و افزایش قیمت‌های غیرواقعی فراهم کرده است.

معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد با اظهار اینکه در سایر کشورها چنین رویکردی دنبال نمی‌شود، تصریح می‌کند:‌ سایر کشورها وقتی از چنین مزیت‌هایی برخوردار هستند، آن را تبدیل به عاملی حمایتی از بخش تولید کشور می‌کنند. به این ترتیب نه‌تنها محصول نهایی را باکیفیت بیشتر و قیمت ارزان‌تر به دست مشتری می‌رسانند، بلکه امکان صادرات نیز دارند.

شهرجردی می‌گوید: در بازه‌ای موجب نابودی تولید پنبه ایران شدیم و اکنون نیز همان کار را با پلی‌استری می‌کنیم که منابع و کارخانه‌های آن متعلق به‌ خودمان است و تولید آن برای کشور بسیار مزیت دارد.

 برای تولیدکنندگان باید تسهیلات خرید ماشین‌آلات ایجاد شود

وی خواستار ایجاد تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات و همچنین تسهیل تامین و انتقال پول می‌شود و نمونه‌ای از مشکلات ناشی از محدودیت‌های تامین ماشین‌آلات می‌آورد و ادامه می‌دهد: از ایتالیا بر اساس قراردادهای رسمی اقدام به واردات ماشین‌آلات کردیم؛ اما به‌محض ورود دستگاه‌ها به کشور، نصاب برای نصب دستگاه‌ها نفرستاد و اکنون نیز هیچ قطعاتی به ما نمی‌دهد و ناچار شدیم با دشواری از کشوری دیگر متخصص برای نصب دستگاه‌ها بیاوریم.

شهرجردی با اظهار اینکه اگر در آینده قطعه‌ای از این دستگاه‌های های‌‌تک خراب شود، نمی‌توانیم مشاور، تکنسین و قطعات موردنیاز را به کشور بیاوریم، اظهار می‌کند: کار کردن در این شرایط و باوجود وابستگی به سایر کشورها بسیار دشوار است؛ اما اگر فناوری بومی خود را داشته باشیم، این مشکلات را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تولید کاری زیرساختی است و پایه‌های اقتصاد هر کشور بر مبنای آن گذاشته می‌شود، تاکید می‌کند: تولید نیازمند حمایت درست و اصولی است؛ اما این حمایت به معنای تزریق پول نیست، بلکه درواقع این است که مسوولان چوب لای چرخ فعالیت تولیدکنندگان نگذارند و امور را برای آنها تسهیل کنند.

معاون تحقیق و توسعه شرکت نساجی بروجرد با اظهار اینکه در ایران نه‌تنها تشویقی برای ورود افراد به عرصه تولید وجود ندارد، بلکه موانع بسیاری نیز در این مسیر قرار دارد، می‌گوید: اگر شرایط برای فعالیت تولیدکنندگان تسهیل شود، افراد تشویق به کار و سرمایه‌گذاری در بخش این بخش سازنده خواهند شد.

p29- (1)