قیمت خوراک؛ مشکل اصلی صنعت روانکارها

 سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت روانکارها را نمی‌دهد

مدیرعامل پالایشگاه نفت پارس در پاسخ به این پرسش که صنعت روانکارها با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو هستند، گفت: در حال حاضر، مهم‌ترین مشکلی که پیش روی صنعت روانکارها قرار دارد مربوط به نرخ خوراک موردنیاز تولیدکنندگان است.

خلیلی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، نرخ خوراک موردنیاز تولیدکنندگان روانکارها افزایش چشمگیری داشته و به بیش از ۴ برابر رشد کرده است.

وی تصریح کرد: قیمت بخش مهمی از تولیدات صنعت روانکارها مانند روغن‌های موتوری ماشین‌آلات بنزینی و دیزلی، تحت کنترل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و این سازمان مجوز افزایش قیمت روانکارها را صادر نکرده است.

خلیلی گفت: باوجود چالش‌های پیش روی صنعت روانکارها، چهار شرکت اصلی کشور که جزو انجمن پالایشگاه‌های تولید روانکارها هستند در تلاش بوده و هستند که نیاز بازار داخل را تامین کنند تا ناوگان حمل‌ونقل کشور با مشکل روبه‌رو نشود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه به‌روزهای آخر سال ۹۹ نزدیک می‌شویم و میزان حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش می‌یابد ۴ شرکت تولیدکننده روانکارها متعهد شده‌اند که تولید خود را افزایش دهند تا بتوانند نیاز بازار را تامین کنند و شرکت نفت پارس قصد دارد در هفته جاری در جاده مخصوص کرج-تهران که یکی از محورهای ترانزیتی مهم کشور است؛ یک غرفه فروش روانکارها را راه‌اندازی کند تا روانکارها را با نرخ مصوب دولتی به مشتریان عرضه کند.

 صادرات پالایشگاه نفت پارس به ۷۰ میلیون دلار می‌رسد

مدیرعامل پالایشگاه نفت پارس در پاسخ به این پرسش که پالایشگاه نفت پارس در بخش صادرات با چه چالش‌های روبه‌رو است، گفت: تحریم‌ها، نقل‌وانتقال پول و سیاست‌های دولت در خصوص تخصیص ارز از چالش‌های پیش روی این پالایشگاه در بخش صادرات است.

خلیلی اظهار کرد: پالایشگاه نفت پارس، نیاز دارد که بخشی از ارز حاصل از صادرات را برای خرید مواد اولیه موردنیاز، هزینه کند و باید بخش دیگری از ارز حاصل از صادرات را در سامانه جامع تجارت عرضه کند تا دیگر صادرکنندگان بتوانند از آن استفاده کنند و چون بخشی از ارز حاصل از صادرات به خرید مواد اولیه تخصیص نمی‌یابد این شرکت‌ها را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

وی تصریح کرد: در بعضی از شرکت‌ها، مصارف ارزی بیشتر از درآمدهای ارزی است و این موضوع مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد، اما درمجموع، شرکت‌ها به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند و شرکت‌هایی که جزو انجمن پالایشگاه‌های تولید روانکارها هستند به‌عنوان صادرکنندگان نمونه، انتخاب ‌شده‌اند و شرکت نفت پارس در سال‌جاری، به‌عنوان صادرکننده نمونه در ایفا به تعهدات ارزی توسط بانک مرکزی انتخاب شد. خلیلی در ادامه با اشاره به حجم صادرات پالایشگاه نفت پارس در سال ۹۹ گفت: در ابتدای سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور قیمت فرآورده‌های نفتی کاهش یافت و پالایشگاه نفت پارس تلاش کرد تا پایان سال جاری، حجم صادرات را به ۷۰ میلیون دلار برساند.

 راه‌اندازی طرح اتان گیری پالایشگاه پارسیان سپهر تا پایان سال ۹۹

مدیرعامل پالایشگاه نفت پارس در پاسخ به این پرسش که طرح اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان سپهر در چه مرحله‌ای قرار دارد و این طرح، چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد و راه‌اندازی این طرح چه تاثیری بر عملکرد پالایشگاه نفت پارس خواهد گذاشت گفت: ۲۰ درصد از سهام طرح اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان سپهر، متعلق به شرکت نفت پارس است و این طرح در مرحله عملیات پیش‌راه‌اندازی قرار دارد. خلیلی اظهار کرد: کارکنان پالایشگاه پارسیان سپهر به‌صورت شبانه‌روزی، مشغول به کار هستند تا بتوانند قبل از پایان سال ۹۹ طرح اتان‌گیری این پالایشگاه را راه‌اندازی کنند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی به طرح اتان گیری پالایشگاه پارسیان سپهر اختصاص‌یافته و انتظار این است که این سرمایه‌گذاری، برگشت قابل قبولی داشته باشد؛ طرح اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان سپهر پروژه‌ای عظیم است و این طرح، وقتی‌که به بهره‌برداری برسد و کالاهای تولیدی آن وارد بازار شود می‌توان در مورد عملکرد آن و تأثیر آن بر شرکت نفت پارس، اظهارنظر کرد.

 عملکرد مطلوب پالایشگاه نفت پارس در بازار سرمایه

مدیرعامل پالایشگاه نفت پارس در پاسخ به این پرسش که ارزش پالایشگاه نفت پارس در بازار سرمایه، چقدر است و چه آینده‌ای را برای این پالایشگاه در بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: پالایشگاه نفت تاکنون، رشد ثابتی را تجربه کرده است و ارزش پالایشگاه در بازار سرمایه، بستگی به عملکرد این شرکت دارد.

خلیلی اظهار کرد: عملکرد شرکت پالایشگاه نفت پارس و عملکرد پالایشگاه پارسیان سپهر که ۲۰درصد سهام آن به پالایشگاه نفت پارس تعلق دارد؛ دو فاکتور مهم در رشد ارزش شرکت نفت پارس در بازار سرمایه، هستند.

خلیلی گفت: با توجه به عملکرد شرکت نفت پارس و همچنین سرمایه‌گذاری این شرکت در طرح اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان سپهر، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که پالایشگاه نفت پارس از لحاظ ارزش بازار، بزرگ‌ترین شرکت روغن‌ساز کشور در بازار سرمایه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا در کشور، چه تاثیری در فعالیت پالایشگاه نفت پارس داشته اظهار کرد: شرکت نفت پارس، یکی از شرکت‌های پیشرو کشور در مبارزه با بیماری کرونا بوده و این شرکت، چندان تحت تاثیر این بیماری قرار نگرفته است. وی تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، شرکت نفت پارس در زمینه تولید ماسک، فعالیت خود را در شهرک صنعتی اشتهارد آغاز کرد و بیشتر نیاز پالایشگاه‌های کشور به ماسک، توسط این شرکت، تامین ‌شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: شرکت نفت پارس نیز، در زمینه تولید دیگر ملزومات بهداشتی، همچون مواد شوینده و مواد ضدعفونی‌کننده، یک خط تولید را راه‌اندازی کرد تا بتواند نیاز جامعه را به این ملزومات بهداشتی تامین کند.

خلیلی در پایان بیان کرد: شرکت نفت پارس در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده به وزارت بهداشت و کادر درمان کشور کمک کرد تا جامعه و کادر درمان با کمبود این ملزومات بهداشتی روبه‌رو نشوند و این شرکت، در حال حاضر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حتی به افزایش تولید دست ‌یافته است.