اثر افزایش ظرفیت تولید ارفع در عملکرد 1400

این شرکت که طرح افزایش ظرفیت خود را از ابتدای سال ۹۸ در دستور کار قرار داده توانسته، ظرف این مدت برنامه اجرای این طرح‌ها را در اولویت بگذارد و با تکیه به توان مهندسی داخلی و تامین تجهیزات مورد نیاز از طریق واردات به کشور، مطابق برنامه عمل کند.

آهن و فولاد ارفع در پی تکمیل تولیدات زنجیره ارزش فولاد، مواداولیه خود را از شرکت چادرملو که سهامدار عمده آن است تامین می‌کند. گندله نیاز اصلی خطوط تولید فولاد ارفع است و در همین راستا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از تامین‌کنندگان اصلی خوراک اولیه این شرکت به‌شمار می‌رود. در همین راستا علیرضا خیاط، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با توجه به دستاوردهای مطلوبی که این شرکت در طرح‌های توسعه‌ای پیش‌روی خود کسب کرده، در خصوص مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با توسعه زنجیره ارزش فولاد اعلام آمادگی کرده است. وی هدف اصلی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای را افزایش ظرفیت محصول نهایی، دستیابی به سهم بیشتر بازار و توسعه بازارهای داخلی و خارجی می‌داند. در ادامه مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع به تشریح وضعیت موجود شرکت و برنامه‌های آتی اشاره دارد.

 برنامه افزایش ظرفیت تولید شرکت فولاد ارفع با توجه به نام گذاری سال جهش تولید را تشریح کنید؟

این شرکت از ابتدای سال گذشته، افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم به میزان

۵۰ درصد و افزایش ظرفیت کارگاه فولادسازی به میزان حداقل ۲۵درصد را درقالب توسعه زیر سقف در دستور کار خود قرار داده است.

درحال‌حاضر در بخش احیا بیش از ۷۰درصد و در بخش فولادسازی بیش از ۶۵ درصد پیشرفت حاصل شده که بیشتر مربوط به فعالیت‌های مهندسی  و تامین ماشین‌آلات است. با توجه به اینکه اکثر تجهیزات خارجی که تامین آنها زمان‌بر است، خریداری و حمل شده‌اند، انتظار می‌رود طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال‌جاری، تامین عمده تجهیزات و کالاهای داخلی نیز به پایان برسد؛ برنامه توقف واحدها برای نصب تجهیزات که در بهار سال آینده به میزان ۴۵ روز برای کارخانه احیای مستقیم و ۳۰ روز برای کارگاه فولادسازی پیش‌بینی شده، محقق شود.

بعد از انجام این توقف (از اول تابستان سال آینده)، تولید کارخانه احیای مستقیم به ۲/ ۱ میلیون تن و تولید فولادسازی به حداقل یک‌میلیون تن درسال افزایش خواهد یافت و آثار مالی آن در عملکرد سال ۱۴۰۰ به وضوح نمایان خواهد شد.

 ارفع تاکنون چه تمهیداتی را در مقابل نوسان نرخ ارز برای پیشبرد برنامه و طرح‌های توسعه‌ای به‌کار گرفته است؟

از آنجا که شرکت در سال‌های اخیر علاوه برتامین نیاز مشتریان داخلی در بخش صادرات نیز فعال شده است، از این‌رو همواره طبق بخشنامه‌های دولت و بانک مرکزی میزانی از ارز ناشی از صادرات را به خرید ماشین‌آلات موردنیاز تولید و توسعه تخصیص داده و خوشبختانه از این نظر پروژه افزایش ظرفیت با مشکلی مواجه نشده است.

 وضعیت تامین مواد اولیه که عمدتا گندله مورد مصرف شرکت ارفع است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سهامدار عمده ارفع است از ابتدای بهره‌برداری، گندله موردنیاز ارفع، از طریق چادرملو و با نوار نقاله مستقیم دریافت می‌شود.

اما از سال گذشته با راه‌اندازی کارخانه‌های احیای مستقیم و فولادسازی چادرملو، این شرکت خود نیازمند گندله است که به واسطه آن میزان دریافتی گندله از سوی ارفع به حدود ۵۰درصد کاهش یافته است. ارفع به ناچار مابقی نیاز گندله خود را از بازار آزاد تامین می‌کند که این بخش متاسفانه در دست واسطه‌ها است.

 عملکرد ۹ ماهه شرکت (تولید و فروش) با رشد مطلوبی همراه بوده، میزان رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل چقدر است؟ در این راستا چه تمهیداتی را در نظر گرفته‌اید تا به این نتیجه مطلوب دست یابید؟

درآمد شرکت در ۹ ماه امسال به میزان ۸۶ درصد نسبت به ۹ ماه سال قبل رشد داشته است، این  در حالی است که در این مدت قیمت تمام شده ۵۷ درصد افزایش داشته است. عمده این افزایش‌ها طبیعتا به افزایش نرخ ارز و انتظار تورمی‌ ناشی از تضعیف‌ریال بازمی‌گردد، ولی تفاوت ۲۹ درصدی بین نرخ افزایش درآمد و نرخ افزایش قیمت تمام‌شده معنادار است و می‌تواند به عملکرد داخلی شرکت ارتباط داشته باشد. مهم‌ترین عوامل آن در وهله نخست تلاش برای کنترل قیمت تمام شده و در وهله دوم سعی در تولید محصولات کیفی و بازاریابی بهتر می‌تواند عنوان شود.

 ارفع برنامه‌ای برای افزایش سرمایه در دستور کار دارد؟

شرکت در ۵ سال گذشته ازمحل مطالبات حال‌شده سود سهامداران سرمایه خود را از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسانده است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن در سال‌های ۹۸ و ۹۹، برای  تامین منابع مالی لازم برای انجام افزایش ظرفیت زیر سقف محقق شده است. بدیهی است در صورتی که سهامداران عمده با افزایش سرمایه‌های بعدی موافقت کنند پروژه‌های توسعه‌ای بیشتری قابل انجام خواهد بود.

 شرایط بهسازی کارخانه‌های ارفع چگونه است؟ در این زمینه آیا اقداماتی صورت گرفته است؟

از نظر شرایط زیست‌محیطی ارفع در وضعیت خوبی قرار دارد. در کنار توجه به توسعه فضای سبز، از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی که اخیرا در این‌خصوص انجام گرفته‌اند می‌توان به ساخت تصفیه‌خانه پسآب صنعتی و پایش آنلاین تمامی‌ دودکش‌ها و نقاط انتشار انواع گازها اشاره کرد، به‌طوری‌که درحال‌حاضر پسآب خروجی کارخانه به میزان صفر کاهش داده شده و تمامی ‌گازهای خروجی کارخانه به محیط بر اساس استانداردهای اداره محیط‌زیست پایش و کنترل می‌شود.

 انتظار شما از سهامداران عمده شرکت چیست؟

از آنجا که شرکت سهامی‌عام است و در فرابورس فعال، انتظار می‌رود تعامل مثبت سهامداران همچون گذشته ادامه داشته باشد تا شرکت بتواند پتانسیل‌های بالقوه خود را نمایان کند. شرکت آهن وفولاد ارفع در صورت موافقت سهامداران عمده چه از نظر فنی و چه از نظر مالی توانایی مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای خصوصا در بالا دست زنجیره فولاد را دارد. درحال حاضر ۱۳۰۰ نفر مستقیم در مجتمع مشغول به‌کار هستند که با استاندارهای اشتغال در صنعت فولاد (به‌ازای هر یک نفر مستقیم، ۴ نفر غیر مستقیم مشغول به‌کار هستند) تعداد شغل‌های ایجاد شده بالغ بر ۶۵۰۰ شغل می‌شود.

 چه اقداماتی در راستای توسعه بازار و کسب سهم بیشتر از بازار انجام داده‌اید؟

یکی از اهداف اصلی افزایش ظرفیت در محصول نهایی دستیابی به سهم بیشتر بازار و توسعه بازارهای داخلی و خارجی است. با همین رویکرد از اوایل امسال  واحد  تحقیقات و توسعه بازار نیز مطابق با برنامه افزایش ظرفیت اقدامات لازم را به‌عمل آورده و به‌طور مستمر رفتار بازارهای هدف را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. در سال‌جاری نحوه حضور ثابت و عرضه در بورس‌کالا، عرضه شمش با آنالیز و سایزهای متنوع در بخش صادرات (عرضه شمش ۲۰۰×۲۰۰ در بازار صادراتی برای اولین‌بار) و مساله بسیار حائزاهمیت و متمایزکننده در فروش این شرکت، ضریب خوش‌قولی و تحویل به‌موقع محصول فروش رفته را می‌توان عنوان کرد.