این شرکت ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگاسایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان بالا ببرد و مورد توجه فعالان صنعت پتروشیمی ‌قرار گیرد. سرمایه شرکت از بدو تاسیس تاکنون طی چند مرحله افزایش سرمایه به مبلغ ۱۸هزار میلیارد ریال در ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۹ رسیده که میزان افزایش سرمایه اخیر برابر با ۴۲۰۰ میلیارد ریال و از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران بوده است. شرکت در حال حاضر در راستای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش سهم خود در بازارهای جهانی به دنبال تکمیل ظرفیت‌های بهره‌وری خود است. سهامداران اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی ‌تامین، شرکت کارگزاری سهام عدالت/  سرمایه‌گذاری استان‌ها، گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه هستند که حضور سهامداران بزرگ و آینده‌نگر در جمع ذی‌نفعان شرکت نوید افق بنیادی خوبی را برای سهم به ارمغان می‌آورد.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در ابتدای بررسی نگاهی به صورت‌های مالی دی ماه خواهیم داشت. میزان فروش «جم» در ماه گذشته با بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال توانسته نسبت به میانگین ۱۰ ماهه سال جاری رشدی ۴۰ درصدی را تجربه کند. میزان فروش دوره ۱۰ ماهه امسال نیز با رشد ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده که این موضوع به دلیل افزایش مقدار فروش به همراه افزایش عمده نرخ فروش محصولات نسبت به سال قبل بوده است. ضمنا بهبود میزان فروش از تیرماه به این سو به افزایش بازده عملکرد شرکت کمک شایان توجهی کرده است. با این مقدمه به بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه سهم می‌پردازیم تا روند عملکرد شرکت را بهتر کنترل کنیم. سود ناخالص در بازه مذکور با ۱۰۱ درصد افزایش نسبت به دوره سال قبل نشان از ارتقای سطح بازدهی شرکت داشته و نیز افزایش ۱۴۳ درصدی سود عملیاتی نشان می‌دهد «جم» عملکرد تولیدمحور مثبتی را در طول دوره مذکور داشته است. رشد سود خالص شرکت نیز در دوره ۹ ماهه ۱۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. ذکر این نکته ضروری است که افزایش نرخ دلار در طول سال گذشته نیز در رشد صورت‌های مالی اخیر شرکت‌ها بی‌تاثیر نیست. نکته دیگر در بررسی صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی‌جم، میزان سود انباشته شرکت است که نشان از افق آتی مناسب و رشد آرام و ممتد سهم در طول بازه بلندمدت دارد؛ بنابراین حفظ این روند صعودی می‌تواند نشانه‌ای از ارزنده بودن سهم «جم» در آینده نیز باشد که باید  مدنظر سهامداران بنیادی و سرمایه‌گذاران بلندمدت در گروه صنایع پتروشیمی ‌قرار گیرد.

 بررسی تکنیکالی و سناریو‌ها

سهم در طول یک‌سال گذشته با رشد ۲۹۷ درصدی و سپس اصلاح ۲۰ درصد، هم اکنون در بازه رشدی ۲۱۴ درصد قرار دارد. نماد «جم» پس از رسیدن به قله قیمتی ۵۴۹۰۰ ریال تاکنون وارد یک محدوده مثلث شده و می‌تواند با فتح قله تاریخی به مسیر صعودی خود ادامه دهد. این سهم چند بار به محدوده‌های ۳۷هزار ریال نزدیک شده که پس از آن با استقبال بازار مواجه و موجب رشد مجدد سهم شده که می‌توان حدود قیمت مذکور را به‌عنوان یکی از کف‌های معتبر آن در نظر گرفت. سهم در چند روز گذشته به‌دلیل رسیدن به نواحی کف مثلث و اقبال مجدد بازار حمایت شده و رشد مناسبی را نسبت به شرایط فعلی بازار شاهد بوده است. سهامداران میان‌مدتی نیز می‌توانند در صورت گذر از تراز قیمتی ۴۶۰۰ ریال و حفظ قیمت روی چارت، نسبت به سهم دید مساعدتری داشته باشند. در حالت افت احتمالی قیمت نیز از دست دادن تراز ۳۷۲۵۰ ریال حد ضرر کوتاه مدتی را فعال خواهد کرد و از دست دادن کف قیمتی ۳۶هزار ریال تا ۳۴۵۰۰ ریال می‌تواند به‌عنوان حد ضرر میان مدتی مد نظر قرار گیرد. سهامداران بلند مدتی تا زمان حفظ قیمت بالای محدوده ۳۰ هزار ریال می‌توانند نسبت به نگهداری سهم با قبول ریسک اقدام کنند.