نیاز شهرداری‌ها به اعتبارات کلان، تامین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‎ها و مخارج شهرها در راستای طرح‌های توسعه شهری به همراه نیاز روزافزون به آسان شدن و بهره‌برداری از سایر ظرفیت‌ها و خدمات مالی و اعتباری و نیز گسترش دایره مشتریان، موجب این اقدام مشترک شد. در ادامه و با همکاری مدیران شهرداری‌های ذی‌نفع و افزایش سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریالی، موسسه مالی اعتباری شهر در اواخر سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به‌عنوان یک بانک آغاز کرد. نماد «وشهر» نیز در سال ۱۳۹۲ طی عرضه اولیه با سرمایه ۴۰۰۰ میلیارد ریالی در فرابورس به جمع نمادهای بورسی کشور پیوست و هم‌اکنون بارنگ نارنجی در بازار پایه فرابورس حضور دارد. سرمایه ثبت‌‌شده بانک شهر در حال حاضر بالغ‌ بر ۱۵۵۷۰ میلیارد ریال است و سهامداران اصلی بانک شهر را شهرداری‌های تهران- مشهد- اصفهان- تبریز- قم- کرج- شیراز- قزوین و سایر موسسات و صندوق‌های زیرمجموعه این شهرداری‌ها تشکیل می‌دهند. نماد«وشهر» در بخش خدمات مالی و در زیرگروه بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار می‌گیرد.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در بررسی صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماه (حسابرسی نشده) به‌صورت سود و زیان سهم نگاهی خواهیم داشت. بانک شهر در دوره مذکور به ازای هر سهم ۱۳۵۲ ریال زیان شناسایی کرده و با آنکه جهش خوب ۴۳درصدی در کاهش این آیتم داشته است اما کماکان برمدار زیان قرار دارد. در مورد بازده دارایی‌ها به‌رغم بهتر شدن روند بازدهی طی دو سال اخیر، لیکن به علت منفی بودن ROA این نماد، در حال حاضر نمی‌توان مبنای مقایسه دقیقی با متوسط گروه خود برای سهم در نظر گرفت. با توجه به اینکه آخرین افزایش سرمایه «وشهر» در سال ۱۳۹۴ و از محل تجدید ارزیابی بوده، پیش‌بینی می‌شود پیرو دستور بانک مرکزی، افزایش سرمایه احتمالی جدید از محل آورده نقدی و مطالبات، به میزان ۲۰۰ درصد بتواند با درایت مدیران بانک و اجرای طرح‌های مالی آتی، منجر به تقویت بنیه عملکردی بانک شهر شود.

موجودی نقد بانک در پایان دوره‌های اخیر نسبت به بازه‌های مشابه سال گذشته افزایش محسوسی داشته به ‌طوری ‌که در فصل سوم امسال حدودا ۵/ ۵ برابر فصل سوم سال قبل شده است. این مطلب می‌تواند از طرفی به دلیل راکد ماندن اهداف سرمایه‌ای و از طرف دیگر حفظ نقدینگی جهت مدیریت ریسک‌های ریالی/ دلاری اخیر باشد. در ایام پیش رو و با کاهش تلاطمات نرخ ارز می‌توان به این مهم پی برد. نسبت‌تسهیلات اعطایی به سپرده‌های دریافتی بانک شهر (به‌عنوان یک آیتم کلیدی در رصد عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری) طی چند دوره اخیر در محدوده ۵۰ درصد بوده و عدد P/ E سهم با سود تخمینی ۲۱۰۲- ریال هم‌اکنون در حدود ۳- است. درآمدهای شناسایی‌ شده زیرمجموعه‌های «وشهر» تاکنون، به‌علاوه فروش قسمتی از دارایی‌ها طبق دستورالعمل اخیر بانک مرکزی و اقدامات پیش‌روی بانک به همراه پتانسیل‌های نهفته آن، در تبدیل زیان‌ها به سود در صورت‌های مالی آتی، می‌تواند به شناسایی سود و ترمیم ترازنامه کمک زیادی کند.

 بررسی تکنیکالی و سناریوها

سهم در سال گذشته پس از رالی‌های صعودی ممتد درنهایت در ابتدای بهمن‌ماه ۱۳۹۸ وارد محدوده استراحت شد و پس ‌از آن تاکنون بیش از ۲۲۰ درصد بازدهی خالص داشته است. سهم در حال حاضر در محدوده اصلاح ۳۸ درصدی از سقف تاریخی خود و در فاز استراحت قرار دارد. مورد منفی در حرکات قیمت وجود صف‌های خرید یا فروش متوالی و ممانعت از ورود راحت به سهم یا خروج آسان از آن است که این قبیل مسائل به دلیل مشخصات ذاتی سهام بازار پایه و ضریب نقدشوندگی، اغلب در بازارهای ذکر شده مشهود است. مورد مثبت در تحرکات چارت اجازه رشد سهم در طول یک سال گذشته، به همراه تقویت ارزش بازار این نماد است (ظاهرا بازخوردی به اخبار فروش دارایی‌ها یا اقبال بازار به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و اخبار پیرامونی سهم) که می‌تواند جهت تحصیل وجه ناشی از فروش سهام رشد کرده و مصرف سود حاصل از فروش آنها در راستای بهینه‌سازی عملکرد بانک از آن بهره برد. سهم در حالت رشد احتمالی نیاز به تثبیت بالای محدوده ۷۴۰۰ ریال و سپس گذر موفق از محدوده ۹ هزار ریال دارد و پس ‌از آن می‌توان روند را صعودی فرض کرد. تثبیت روند صعودی پس از فتح قله تاریخی در قیمت ۱۰۹۷۶ ریال برای اطمینان از رشد مطمئن‌تر، میسر خواهد شد. در حالت افت احتمالی نیز گذر قوی به زیر محدوده ۵۶۰۰ ریال برای کوتاه‌مدتی‌ها و سپس افت به زیر محدوده ۴۶۰۰ ریال برای سایر سهامداران، نشانه فعال شدن حد ضرر معامله خواهد بود. سهامداران بلندمدتی که قصد نگهداری سهم را برای مدت طولانی دارند لازم است بازه سهامداری خود را با شرایط بنیادی و تغییرات در صورت‌های مالی و نیز اخبار آتی بانک مبنی بر تحصیل سود حاصل از فروش دارایی‌ها و تاثیر آنها بر روند بلندمدت سهم مطابقت کنند.