پرویز جهانگیری، مدیرعامل گروه صنعتی «پارس استا» با بیان این مطالب گفت: قبل از تولید مالتودکسترین، گروه صنعتی پارس استا این محصول را از چین وارد می‌کرد. در آن زمان هر تن مالتودکسترین حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ دلار قیمت داشت؛ اما بعدازآن شروع به تولید کردیم؛ اما با شروع تولید به مشکل خوردیم چراکه چینی‌ها احساس کردند با تولید ما بازار ایران را از دست می‌دهند، بر این اساس با کاهش قیمت‌ها دامپینگ کردند؛ تا جایی که قیمت هر تن این محصول را به ۴۵۰ دلار رساندند. این قیمت باعث شد مدت‌ها برای فروش با مشکل روبه‌رو شویم و سودی نداشته باشیم.

این موضوع را به وزارت صنایع اطلاع دادیم و گفتیم چینی‌ها دامپینگ می‌کنند و از دولت خواستیم مداخله کند که متاسفانه حمایت نکردند. درنهایت درخواست کردیم تعرفه واردات این محصول را بالا ببرند، چراکه تعرفه واردات این محصول ۴درصد بود که با توجه به اینکه نمونه داخلی داشت، بسیار پایین در نظر گرفته ‌شده بود. بالاخره با پیگیری که انجام شد موافقت کردند که تعرفه واردات مالتودکسترین را به ۲۰درصد برسانند؛ اما با تعرفه ۲۰درصد هم از تولید مالتودکسترین سودی نمی‌بردیم؛ اما به دلیل اینکه دستگاه‌های آن را ساخته بودیم و سرمایه‌گذاری کرده بودیم، به تولید آن ادامه دادیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش مثبت افزایش نرخ دلار در تولید داخل گفت: بعد از نوسانات ارزی و بالا رفتن نرخ دلار، کار برای چینی‌ها دشوار شد. به گفته خیلی از مصرف‌کنندگان مالتودکسترین محصول تولیدی ما کیفیت بهتری نسبت به نمونه چینی دارد و فقط قیمت مناسب نمونه چینی بود که باعث می‌شد از آن استفاده کنند. بعد از بالا رفتن قیمت دلار، قیمت محصولات ما نسبت به نمونه وارداتی چینی مناسب شد و در حال حاضر نمونه وارداتی صرفه ندارد. به‌غیراز ما، تولیدکنندگان دیگری نیز مالتودکسترین را بیشتر به‌صورت مایع تولید می‌کنند. با توجه به داشتن امکانات کامل در شرکت ما، محصول را به‌صورت پودر مالتودکسترین با تنوع زیاد و برای مصارف مختلف تولید می‌کنیم. مالتودکسترین به‌جز خاصیت پرکنندگی موارد استفاده بسیاری دارد که هنوز در کشور ما ناشناخته است؛ به‌طور مثال کاربرد آن به‌عنوان ماده‌ دفع آفات. در صنایع غذا و نوشیدنی در مواردی که مصرف شکر بالاست، برای جلوگیری از کریستال شدن شکر مالتودکسترین مصرف می‌شود.

جهانگیری با اشاره به قوانین دست و پاگیر تولید گفت: برخی قوانین باید تجدیدنظر شوند. مثلا در مورد مصرف نشاسته که یک ماده خوراکی است قوانینی وجود دارد که مانع از استفاده آن در برخی اقلام غذایی می‌شود. درصورتی‌که حدود ۵۰ نوع نشاسته مودیفاید داریم که هرکدام ویژگی متفاوتی دارند و در دنیا در صنایع غذایی استفاده می‌شوند. اگر برخی قوانین بازنگری شوند، تولید روی ریل مناسب می‌افتد. متاسفانه در حال حاضر تولیدکننده‌ای که باید به فکر خلاقیت در تولید باشد، مانند یک مامور مالیاتی دنبال کارهای مالی خود است. این موارد باعث کندی در تولید شده و صنعت را عقب می‌اندازد. صنعتگر باید به فکر پیشرفت باشد. نه اینکه قوانین باعث شود صنعتگر به کشورهای دیگر فرار کند و تجارب خود را در آن کشورها پیاده کند. مدیرعامل گروه صنعتی پارس استا ادامه داد: در حال حاضر در دو واحد تولیدی با ۲۰۰ پرسنل در کرج و یزد روزانه حدود ۲۰ تن مالتودکسترین تولید می‌کنیم که جوابگوی نیاز داخلی است. در کنار آن به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته‌ایم. در حال حاضر حدود ۱۰۰ نوع ماده افزودنی تولید و ماده افزودنی بالای ۱۵۰۰ واحد تولیدی غذایی و دارویی را تامین می‌کنیم. تولید این مواد توسط بخش‌خصوصی باعث شده نه‌تنها ارز برای تهیه این مواد از کشور خارج نشود، بلکه با صادرات مناسب ارزآوری داشته باشیم؛ اما متاسفانه پروسه صدور مجوز پروانه تولید کند است و در حال حاضر برای یک ماده حدود چهار سال است که درگیر بوروکراسی اداری هستیم.

جهانگیری با اشاره به دانش‌بنیان بودن گروه صنعتی پارس استا گفت: تمامی خطوط تولید مواد اولیه توسط خودمان و با تکیه ‌بر دانش بومی ساخته ‌شده و تنها ورق فولادی خطوط تولید وارداتی است و همه خط تولید بر اساس دانش و بدون کمک دولتی ساخته ‌شده است در واقع هر درآمدی که از تجارت مواد اولیه به دست آوردیم در جهت تولید خرج کردیم و تا مدت‌ها تنها هزینه داشتیم و درآمد نداشتیم.