وی در ادامه با اشاره به قانون مالیات ارزش افزوده  تصریح کرد: ما مخالف قانون مالیات ارزش افزوده نیستیم، بلکه با روش‌هایی که سازمان امور مالیاتی اتخاذ کرده مخالف هستیم و حتی کارشناسان حقوقی دیوان عدالت اداری نیز نسبت به این رویکرد معترض هستند که لازم است پیگیری شود. رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی بستانچی گفت: در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود، تقاضای ما این است که بانک‌ها با نرخ کمتری تسهیلات در اختیار تولیدکننده و صنعتگر قرار دهند. وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تولید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد، افزود: شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک در هیچ نهاد و ارگانی نماینده ندارند و باید تدبیری اندیشیده شود که در هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری برای بخش خصوصی، یک نماینده از شهرک‌های صنعتی حضور داشته باشد که از نزدیک با درد ما آشنا باشد. بستانچی همچنین با اشاره به لزوم اقتصادی شدن  تولید در کشور گفت: قیمت تمام‌شده تولید باید برای تولیدکننده اقتصادی و ارزان باشد تا بتواند به کار خود ادامه دهد.

 ۱۵۰۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی راکد مانده است

در ادامه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با ابراز تاسف از اینکه شهرک‌های صنعتی استان تهران به‌رغم اینکه در قلب پایتخت واقع ‌شده؛ اما از لحاظ زیرساختی از بسیاری از استان‌ها عقب مانده است، گفت: قطعی آب در فصل تابستان ما را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

صابر پرنیان با اشاره به تعریف سه هزار هکتار برنامه توسعه در حوزه شهرک‌های صنعتی افزود: اعضای هیات مدیره  عمدتا با موانع توسعه، نبود زیرساخت‌ها و مشکل کمبود زمین در تهران مواجه هستند. در بخش احداث شهرک‌های صنعتی مسائل متعددی وجود دارد و ساخت یک شهرک صنعتی ۱۰ سال زمان می‌برد. پرنیان ادامه داد: ۱۵۰۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی راکد را در برنامه قرار داده‌ایم که هر هفته مشکلات ۲۰ طرح صنعتی نیمه‌تمام با تلاش سه کارگروه پایش می‌شود. همچنین مشکلات شهرک‌های صنعتی در حوزه‌های زیرساختی، قوانین و بوروکراسی‌های اداری بررسی شده است. وی اعلام کرد: امسال و سال آینده ۱۵۰۰ واحد صنعتی افتتاح می‌‌شوند؛ امسال ۱۱۰واحد صنعتی در هفته دولت افتتاح شد و بعدازآن تا به امروز، ۲۴۰ واحد صنعتی در شهرک‌های دولتی یا افزایش ظرفیت داده‌اند یا توسعه ‌یافته‌اند یا ایجاد شده‌اند. وی یادآور شد: خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۰ هم افق‌های جدیدی برای شهرک‌های صنعتی باز شده و امیدواریم بسترهای لازم برای تولید کالاهای باکیفیت داخلی و رقابت‌محور و صادرات‌پذیر را فراهم کنیم و دغدغه بوروکراسی اداری، اخذ جواز و نبود زیرساخت‌ها را نداشته باشیم.

 جذب سرمایه‌گذار، راهکار تامین منابع مالی

در ادامه این جلسه نماینده مردم پاکدشت در مجلس با اشاره به ظرفیت بالای تولید در شهرک صنعتی عباس‌آباد گفت: وظیفه و اراده ما بر حل مشکلات این شهرک صنعتی است و درصدد آن هستیم تا با تنظیم یک ساختار دقیق، اقدام جامع‌تری را در این مسیر دنبال کنیم. فرهاد بشیری خواستار مساعدت وزرای مربوطه در تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی عباس‌آباد شد و افزود: همه صنعتگران این منطقه درگیر زیرساخت‌هایی مثل آب هستند و در کنار تامین آب، ایجاد دسترسی و راه مناسب برای اینکه مردم بتوانند با امنیت خاطر به این منطقه تردد کنند، باید در اولویت قرار گیرد. وی با بیان اینکه در این زمینه تلاش‌های زیادی موردنیاز است، تصریح کرد: مشکل امروز ما کمبود منابع است و جذب سرمایه‌گذار برای چنین پروژه‌هایی یک امر بدیهی است. در صورت تامین اعتبار لازم، مشکلات و کمبودهای این شهرک صنعتی قابل ‌رفع است. بشیری با تاکید بر پیگیری جدی مسائل مطرح‌شده در این نشست گفت: سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به‌یقین توجیه اقتصادی و درآمدزایی دارد و ما از هر سرمایه‌گذاری در این بخش استقبال می‌کنیم.

 چهره مملکت را باید اقتصادی کنیم

در همین حال عزت‌الله  اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در جلسات هفتگی با حضور اعضای هیات رئیسه، مساله مالیات ارزش افزوده در حال پیگیری است، اعلام کرد: به دنبال حل مشکلات بخش تولید هستیم. وی ادامه داد: درعین‌حال ما در حال پیگیری نظام جامع مالیاتی، نظام جامع بیمه، نظام جامع بانکی، نظام جامع تامین اجتماعی و... هستیم تا صنعتگران و فعالان اقتصادی بتوانند به راحتی فعالیت خود را انجام دهند. اکبری اضافه کرد: همچنین طرحی را تهیه ‌کرده‌ایم که طبق آن وقتی صحبت از جهش تولید در کشور می‌شود و جهش تولید اتفاق می‌افتد، باید مشخص شود که این محصول قرار است در کجا به فروش برسد و چه بازاری برای آن وجود دارد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: چهره مملکت را باید اقتصادی کنیم و اجازه دهیم فعالیت اقتصادی یک مجاهدت تلقی شود. در این راستا از هر مساعدت و اقدامی دریغ نمی‌کنیم و در جهت تامین زیرساخت‌های موردنیاز تلاش می‌کنیم.

 مشکل جاده مواصلاتی شهرک صنعتی عباس‌آباد

در همین نشست مدیرعامل شرکت فناوران پرتو الوند (طراحی، ساخت و تولید انواع قالب‌های صنعتی) گفت: پتانسیل‌های قوی در این شهرک وجود دارد و به همین دلیل نرخ بیکاری در این منطقه بسیار پایین است. مصطفی تیموری با اشاره به مساله راه‌های مواصلاتی در این منطقه افزود: اصلی‌ترین مشکل ما جاده مواصلاتی بین شهرک‌های این منطقه و تهران است که پیامد آن وجود کارخانه‌های راکد در داخل این شهرک است. بهبود وضعیت جاده این منطقه موجب با ارزش شدن املاک این منطقه می‌شود و در این صورت لزومی ندارد که کارخانه خالی در این شهرک داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه سایر راه‌های ارتباطی تهران قابل‌ مقایسه با این جاده و ترافیک موجود در آن نیستند، تاکید کرد: مدیران و متخصصان سرمایه هر واحد صنعتی هستند؛ درحالی‌که ما امکان جذب نیروهای متخصص را در این شهرک نداریم، چون تردد آنها به این مسیر دشوار است و مجبوریم مدیران غیر زبده را به کار بگیریم. تیموری با تاکید بر لزوم راه‌اندازی خط مترو در این منطقه گفت: با وجود کارخانه‌های صنعتی و پتانسیل بالای این شهرک صنعتی، در بحث ایجاد راه‌های ارتباطی موفق نبوده‌ایم و اگر مساله دسترسی حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر ما حل می‌شود.

 مجلس در سال جهش تولید به داد صنایع کوچک برسد

مرتضی اسلام‌زاده، عضو هیات‌مدیره شهرک صنعتی عباس‌آباد با تاکید بر اینکه بخش خصوصی پدافند اشتغال کشور هستند و ۶۰ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: صنایع کوچک مکمل صنایع بزرگ هستند و این در حالی است که حمایت‌های خاص و یارانه انرژی دریافت نمی‌کنند و از نظر تامین دستگاه‌های موردنیاز نیز به خود متکی هستند.

وی با انتقاد از تصویب قانون مالیات ارزش افزوده ادامه داد: چرا اصناف بنگاهی، صنف طلافروش و ارزفروش از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف هستند و در مقابل صنعتگران به عنوان رزمندگان جنگ رکود اقتصادی باید مالیات بپردازند. درحالی‌که مالیات را باید از مصرف‌کننده نهایی دریافت کنند.

اسلام‌زاده با بیان اینکه دولت با بخش‌خصوصی کنار نمی‌آید، گفت: در شرایط کنونی رکود اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا، انتظار ما این است که مجلس در سال جهش تولید در کنار صنایع کوچک و آسیب‌پذیر بایستد، چرا که صنایع داخلی در حال ورشکستگی هستند.

 صنعتگران، میراث‌دار مشکلات گذشتگان

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت صنایع غذایی بین‌المللی پارس مهر کامیار با بیان اینکه صنعتگران امروز میراث‌دار مشکلاتی هستند که از گذشته به آنها رسیده است، گفت: شهرک صنعتی عباس‌آباد به لحاظ واحدهای دایر در این شهرک، بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور است، اما مشکلات زیرساختی زیادی در بخش تامین آب، برق و گاز و فاضلاب دارد.

کامیار اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه اقدامات انجام‌شده در بخش تامین زیرساخت‌ها کافی نبوده و ورود فاضلاب به آب‌های سطحی این شهرک، منجر به آسیب به محیط‌زیست می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از حجم بالای ترافیک در این منطقه یادآور شد: نیازمند بهبود وضعیت جاده منتهی به این شهرک هستیم و در سال‌جاری که سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، پرسش این است که چه قوانین حمایتی برای حمایت از بخش تولید وضع ‌شده و چه حرکتی برای رونق تولید انجام شده است.

 تولید باید اقتصادی و ارزان باشد

اسکویی تامین‌کننده فن‌کوئل چدنی اگزوز سایپا با اشاره به لزوم تولید اقتصادی در کشور گفت: قیمت تمام‌شده تولید باید برای تولیدکننده اقتصادی و ارزان باشد تا بتواند به کار خود ادامه دهد.

این تامین‌کننده افزود: در ۱۰ سال گذشته ضایعات آهن‌ قراضه از کیلویی ۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان در پایان سال ۹۸ رسید و با شروع سال ۹۹ به ۱۱ هزار تومان افزایش یافت که این جهش قیمت در طول یک سال بی‌سابقه است. در چنین شرایطی چطور می‌توانید خودرویی تولید کنید که قیمت آن رقابتی باشد.

وی با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه ادامه داد: تورم موجب شده ما با مشکل در تولید و فروش مواجه شویم و عملا سال آینده به لحاظ افزایش تعرفه گمرکی بدترین سال تولید خواهد بود. اسکویی اظهار کرد: بار کمبود بودجه دولت را نباید بر دوش تولیدکننده بگذارند، چون در این صورت تولید از بین خواهد رفت و مصوباتی مثل مالیات ارزش افزوده تیشه به ریشه تولید می‌زند.