کسب  ۲۰ درصدی سهم تولید ورق داخلی در افق 1404

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تحت نام شرکت صنایع گالوانیزه فجر با هدف تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم مداوم، در سال ۱۳۷۹ به بهره‌برداری رسید. این شرکت تولیدی در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار در ۱۴ کیلومتری شرق شهرستان کاشان واقع ‌شده  است. خط گالوانیزه این شرکت با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال برای ضخامت‌هایی در محدوده ۳/ ۰  تا ۵/ ۱ میلی‌متر و عرض ۶۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر طراحی‌ شده است. ظرفیت موجود این خط تولید در حال حاضر بالغ ‌بر ۱۴۰ هزار تن در سال است. این شرکت اولین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران بوده و با توجه به سابقه چند ساله تولید، دارای اطلاعات کافی و دانش فنی در زمینه تولید این نوع ورق‌های فولادی پوشش‌دار است.

موقعیت جغرافیایی و لجستیکی شرکت امیرکبیر کاشان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور به دلیل دسترسی آسان به جاده ریلی و ترانزیتی، دارا بودن ریل اختصاصی راه‌آهن و فاصله ۱۸۰۰ متری تا جاده ترانزیت و قرارگیری در مرکز ایران از ویژگی‌های بارزی برخوردار است. بر این اساس  شهرام عالی‌وند، مدیرعامل  این شرکت درصدد است با استفاده از این موقعیت استراتژیک علاوه بر طرح‌های توسعه،  سهم بازار داخل را  از ۱۵  به ۲۰ درصد طی ۵ سال آتی  برساند و حضور پایدار در بازارهای صادراتی هدف نیز از جمله مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های  آن در  آینده است. گفت‌و‌گوی «دنیای‌اقتصاد» با عالی وند را در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات شرکت امیرکبیر کاشان، استراتژی آن و همچنین طرح‌ها و برنامه‌های آتی شرکت به‌صورت مشروح  بخوانید.

 مهم‌ترین ویژگی‌ محصولات امیرکبیر کاشان در رقابت با رقبا چیست؟

شرکت فولاد امیرکبیر با توجه به جاری‌سازی نظام‌های مختلف مدیریتی و پیاده‌سازی فعالیت‌های فرآیندمحور در سطح سازمان موفق به ایجاد یک سیستم و نظام یکپارچه برای نیل به اهداف استراتژیک خود شده و ازآنجاکه این شرکت از اولین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور بوده محصولات و خدمات آن دارای ویژگی‌های مثبت ازجمله در اختیار داشتن کارکنان توانمند و با تجربه در زمینه صنعت گالوانیزه،  پوشش بالاتر و مقاومت به خوردگی بیشتر محصولات این شرکت در مقایسه با دیگر رقبا، چسبندگی بهتر پوشش سطحی محصولات این شرکت، مشتری‌پسند بودن محصولات این شرکت به‌واسطه سایز گل‌های پوشش، کیفیت و برندینگ محصولات این شرکت،  تعامل با مشتریان،  خوشنامی در بازار گالوانیزه کشور و بازار منطقه‌ای،  تحویل به‌موقع به‌واسطه داشتن خطوط و زنجیره کامل گالوانیزه  داشتن خط تولید نورد سرد است.

این ویژگی موجب  شده محصولات این شرکت به‌عنوان برند برتر در بازارهای گالوانیزه کشور و همسایگان خارجی نقش‌آفرینی و رقابت داشته باشد.

 در سال‌جاری که سایه کرونا در بسیاری از بازارها وجود داشت، استراتژی شما در این خصوص چه بود؟

با توجه به اینکه منطقه کاشان از اولین مناطقی بود که از اسفند سال گذشته درگیر شیوع ویروس کرونا شد به‌تبع شرکت فولاد امیرکبیر کاشان هم از نخستین شرکت‌های فولادی و صنعتی است که در موج اول همه‌گیری کرونا درگیر این مشکل و تبعات آن شد. در همین  راستا کمیته HSE با حضور مدیران، مسوولان ذی‌ربط و تیم پزشکی شرکت تشکیل و با استفاده از اطلاعات و گزارش‌های تخصصی ستاد ملی کرونای کشور اقدامات متنوعی با اولویت حفظ سلامت کارکنان و ادامه روند تولید در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، انجام برنامه‌های غربالگری و شناسایی، کنترل، پیشگیری و درمان، آموزش و فرهنگ‌سازی، حمایت‌های مادی و معنوی از کارکنان و خانواده‌های ایشان، برنامه‌ریزی و اجرا شد.  در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری به‌منظور حفظ سلامت کارکنان و خانواده آنها و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تمام خطوط تولید شرکت را تعطیل کردیم و از اواخر فروردین‌ ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های مربوطه و پایش مداوم وضعیت سلامت کارکنان مجددا خطوط تولید راه‌اندازی شد که با لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی همه کارکنان و اتخاذ استراتژی مناسب و کاهش توقف‌های برنامه‌ریزی‌شده و به‌ویژه  کاهش زمان تعمیرات سالانه توانستیم تاثیر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شرکت را طی ۹ ماه گذشته جبران و برنامه مصوب شده را محقق کنیم.

 چه برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری جدیدی در دست اجرا دارید، آیا در سال آینده طرح توسعه‌ای خواهید داشت؟

با پشتیبانی و حمایت‌های فنی و مالی شرکت فولاد مبارکه و تلاش تمامی کارکنان، طرح توسعه شرکت شامل ‌افزایش ظرفیت خط اسید‌شویی تا ۵۰۰ هزار تن،  احداث یک خط‌ نورد سرد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن و افزایش نورد تا ظرفیت ۵۰۰ هزار تن‌ در شهریورماه سال‌جاری  کلنگ‌‌زنی شد و پیش‌بینی می‌شود  تا پایان بهمن امسال  مطالعات آن نهایی و پروژه فوق اجرایی خواهد شد. 

 فولاد امیرکبیر در چه زنجیره‌ای برای تولید ارزش‌افزوده فعالیت دارد؟ 

اگر زنجیره ارزش صنعت تولید محصولات فولادی تخت را مشتمل بر ۷ مرحله بدانیم، محدوده فعالیت‌های فولاد امیر‌کبیر کاشان در این زنجیره شامل مراحل اسیدشویی و نورد سرد و پوشش‌دهی (صرفا گالوانیزه) است که تقریبا در انتهای زنجیره قرار داریم.

 سهم بازار داخلی و صادراتی شما چه میزان است؟  در سال ۱۴۰۰ چه چشم‌اندازی خواهید داشت؟

شرکت فولاد امیر‌کبیر کاشان به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت گالوانیزه کشور با تولید سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن به‌عنوان برند برتر در بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه نقش‌آفرینی و رقابت دارد. در حال حاضر سهم این شرکت در بازار‌های داخلی حدود ۱۵ درصد است. همچنین صادرات به کشورهای ‌  CIS ازجمله ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان، عراق (اربیل و بغداد)، کویت و امارات در برنامه صادرات شرکت به مقدار ۵۰ هزار تن در سال ۹۹ برنامه‌ریزی ‌شده بود که با توجه به سیاست‌های وزارت صمت برای تنظیم و تعادل بازار داخلی و همچنین عرضه در بورس کالا و تامین نیاز بازار داخل تا پایان آذر فقط ۸هزار تن صادرات انجام ‌شده است.

چشم‌انداز شرکت فولاد امیر‌کبیر کاشان در افق ۱۴۰۴ یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان محصولات فولادی پوشش‌دار در کشور، با کسب حداقل ۲۰ درصد از سهم تولید داخلی و حضور پایدار در بازارهای هدف است.

 پیش‌شرط‌های رونق و جهش تولید را در این صنعت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 با توجه به روند رو به رشد صنعت ساخت‌وساز، لوازم‌خانگی، صنایع خودرو و سایر صنایع پایین‌دست، صنعت گالوانیزه به سمت تولید ورق‌های گالوانیزه با پوشش‌های نوین آلیاژی و مقادیر کمتر پوشش و مقاومت بالا نسبت به خوردگی خواهد رفت. با توجه به حرکت رو به رشد کشور به‌عنوان یک کشور در حال ‌توسعه، نیاز به محصولات متنوع گالوانیزه در کشور وجود داشته و در حال افزایش است که برای تحقق رونق و جهش تولید و افزایش تولید محصولات جدید و پاسخگویی به این نیاز لازم است در راستای ارتقای کمی و کیفی و توسعه تکنولوژی‌های نوین در صنعت گالوانیزه برنامه‌ریزی جدی، اساسی و راهبرد مناسبی داشته باشیم. 

 آیا توانسته‌اید مطابق بودجه امسال حرکت کنید؟ در سال‌جاری رکوردشکنی داشته‌اید؟

طی ۹ ماه سال جاری شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در ادامه فعالیت‌های خود در واحدهای مختلف، روند روبه‌جلوی خود را باقوت ادامه داده و در خطوط تولید ضمن ثبت رکوردهای پی‌در‌پی ماهانه‌ (رکورد اسیدشویی ۵ مرتبه، رکورد نورد سرد ۵ مرتبه و رکورد گالوانیزه یک‌مرتبه) همزمان با شیوع ویروس کرونا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توانسته با تلاش شبانه‌روزی کارکنان برنامه‌های تولیدی مصوب شده ۹ ماه اول  را محقق کند.

 به‌عنوان تولیدکننده در شرایط کنونی کشور از دولت و مسوولان چه درخواست و انتظاری دارید؟

از همه کارگزاران و مسوولان انتظار می‌رود که توصیه مقام معظم رهبری را نسبت به اهمیت و پایداری تولید و تاکید ویژه ایشان نسبت به جهش تولید سرلوحه کار خود قرار دهند و در این شرایط تحریمی  و جنگ اقتصادی تمام‌عیار، از شرکت‌های تولیدی و کارکنان خطوط تولیدی اعم از صنایع فولادی، نفت و گاز و... که سربازان خط مقدم این جنگ بین‌المللی هستند حمایت و پشتیبانی کنند  تا کشور در مقابل تهاجم و فشارهای اقتصادی پایدار بماند. 

p29 (3) copy