تولید سالانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن ماهی سرد آبی در ایران

آرش نبی‌زاده، رئیس اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور در خصوص حجم تولید ماهیان سرد آبی گفت: حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن در سال تولید داریم که حدود ۸ هزار تن را صادر می‌کنیم و مابقی نیز در داخل مصرف می‌شود.

نبی‌زاده افزود: صادرات ماهیان سرد آبی کشور عمدتا به آذربایجان، عراق، دبی، امارات و قطر است.

وی بابیان اینکه واردات ماهیان سرد آبی به کشور نداریم، افزود: تنها واردات ما در این بخش مربوط به سالمون نروژی است که قیمت‌ها به‌قدری بالا است که مشتریان خاص خود را دارد و همه اقشار نمی‌توانند مصرف‌کننده این نوع ماهی باشند که قیمت آن حدود کیلویی ۴۰۰ هزار تومان است! وی گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که نروژ با سهم تولید ۳/ ۵۵ درصد بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده سالمون نروژی است. همچنین شیلی دومین کشور بزرگ تولید این نوع ماهی در دنیا است. نبی‌زاده در خصوص انواع ماهیان سرد آبی ایران نیز اظهار کرد: در ایران فقط ماهی قزل‌آلا و قزل سالمون پرورش داده می‌شود و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و رقبای ما در جهان شیلی و ترکیه هستند. وی ادامه داد: در حال حاضر در رده سوم تولیدکنندگان دنیا هستیم درحالی‌که ۵ سال پیش در رتبه اول قرار داشتیم به‌طوری‌که در آن زمان از نظر تناژ ۱۷۰ هزار تن تولید داشتیم.

این مقام مسوول گفت: اگرچه سازمان شیلات مدعی است ۱۶۵ هزار تن تولید داریم، اما واقعیت این است که الان کشورهای ترکیه و شیلی با اختلاف ۱۰ تا ۱۲ هزار تن از ما بالاتر هستند. وی همچنین گفت:داده‌های منتشرشده در سطح آمارهای جهانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، بزرگ‌ترین صادرکننده ماهی و محصولات شیلاتی در سراسر جهان اتحادیه اروپا بوده است و در این سال صادراتی به ارزش حدود ۲/ ۳۶ میلیارد دلار داشته است. چین نیز با صادرات ماهی و شیلات به میزان ۷/ ۲۲ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. کشورهای نروژ و ویتنام نیز به ترتیب با ۹/ ۱۱ و ۵/ ۹ میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.