آنها بر این باورند که صنعت گردشگری با پایان دوران پر چالش کرونایی، رونق خود را بازخواهد یافت. بنابراین باید متناسب با شرایط آن زمان و نیازهای گردشگران خود را آماده کنند. شرکت گردشگری فلایتیو یکی از این شرکت‌هاست که با شروع کرونا ضمن تلاش برای ادامه حیات، اقدام به توسعه زیرساخت‌های خود، به‌روز کردن تکنولوژی‌ها و طراحی بسته‌های جدید خدمات سفرکرده است. در مطلب پیش‌رو با علی کشفی، از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو گفت‌وگو کرده‌ایم.

 از ۲۰ ایرلاین خارجی تنها سه ایرلاین در ایران فعال هستند

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو با یادآوری اینکه اواخر سال ۱۳۹۴ کار خود را با پروازهای خارجی و داخلی با تمرکز بیشتر بر پروازهای خارجی شروع کردند، می‌گوید: خرداد ۱۳۹۵ نیز نخستین نسخه سایت فلایتیو را استارت زدیم و کار را جدی‌تر پیش بردیم؛ به‌گونه‌ای که ظرف چند سال توانستیم رتبه اول را در میزان فروش پروازهای خارجی و رتبه دوم فروش پروازهای داخل را داشته باشیم.

علی کشفی با بیان اینکه به‌مرور خدمات فروش بلیت اتوبوس، قطار و رزرو هتل را به سبد محصولات فلایتیو اضافه کردند، تصریح می‌کند: همچنین خدمات ویزا، ترانسفر و برگزاری تور به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم را ارائه می‌دهیم.

وی درباره اینکه با چه تعداد ایرلاین و هتل طرف قرارداد هستند، توضیح می‌دهد: در چند سال گذشته متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی، حضور ایرلاین‌های خارجی در ایران مدام تغییر کرده است؛ زمانی بیش از ۲۰ ایرلاین در ایران فعال بودند که اکنون سه ایرلاین فعال و ۵ ایرلاین غیرفعال در کشور حضور دارند و بقیه به دلیل تحریم‌ها دفاتر خود را تعطیل کرده‌اند.

کشفی در تکمیل توضیح خود با اظهار اینکه گذشته از همکاری با این ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران با همه ایرلاین‌های داخلی کشور قرارداد دارند، اضافه می‌کند: همچنین با همه هتل‌های داخلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنیم و در زمینه هتل‌های خارجی نیز با فروشندگان مطرح ارتباط داریم.

 صفر شدن سفرهای تفریحی

وی درباره تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری و همچنین بر فعالیت فلایتیو به‌طور خاص می‌گوید: صنعت گردشگری شامل بخش‌های مختلفی است که فلایتیو و دیگر آژانس‌های مسافرتی تنها یک بخش از این صنعت به شمار می‌روند.

کشفی با یادآوری اینکه مشاغل زیادی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت گردشگری وابسته هستند، اظهار می‌کند: توریست‌های داخلی و خارجی به خدمات مختلفی همچون هتل، رستوران، ترانسفر، مراکز خرید و... نیاز دارند که تاسیساتی به شمار می‌روند که چرخه صنعت گردشگری را کامل می‌کنند؛ این چرخه به‌ طور کلی با شیوع کرونا با چالش و مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو با اظهار اینکه صنعت گردشگری در دنیا بیشترین آسیب را از کرونا دیده است، اضافه می‌کند: همزمان با شیوع کرونا میزان سفرها در ایران نیز به‌شدت کاهش یافت و همه پروازهای داخلی و خارجی لغو و مرزها بسته شدند.

کشفی با بیان اینکه شرایط تا جایی تشدید شد که فلایتیو در اسفند ۱۳۹۸ فقط به پنج‌تا درصد میزان فروش بهمن‌ماه خود دست‌یافت، می‌گوید: بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری اکنون حدود ۸۰ درصد پروازهای داخلی ریکاوری شده‌اند و به میزان گذشته رسیده‌اند.

وی با اظهار اینکه هرچند پروازهای داخلی شرایط بهتری پیداکرده است، تاکید می‌کند: با این ‌حال میزان سفرهای تفریحی که بخش مهمی از پروازها را شامل می‌شود تقریبا به صفر رسیده است؛ پروازهای کاری نیز هرچند در حال انجام است، اما با ‌توجه‌ به آنلاین برگزار شدن جلسات، این سفرها نیز فقط برای کارهای بسیار ضروری انجام می‌شوند.

به گفته کشفی، سفرهای تحصیلی نیز به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و برگزاری کلاس‌ها به شکل آنلاین، تعطیل ‌شده است. وی درباره وضعیت پروازهای خارجی نیز با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰درصد پروازهای خارجی برقرار شده است و هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط گذشته دارد، توضیح می‌دهد: مسدود شدن مرزها به‌ویژه مرز ترکیه که ازنظر تعداد پروازها، اولین مقصد انتخابی ایرانیان به شمار می‌رود نیز تاثیر زیادی در کاهش سفرهای خارجی داشته است.

البته کشفی، تحریم را نیز از دیگر عوامل موثر در کاهش سفرهای خارجی بیان و اضافه می‌کند: برای نمونه از مدتی پیش امارات ویزای توریستی به ایرانیان نمی‌دهد درحالی‌که یکی از مقاصد مهم ما دبی و امارات متحده عربی بوده است.

 اتخاذ تصمیمات کارشناسی نشده مانع فعالان صنعت گردشگری

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو علاوه بر مشکلات ناشی از کرونا و کاهش میزان سفرها، بزرگ‌ترین مشکل فعالان صنعت گردشگری را اتخاذ تصمیمات بدون مطالعه بیان می‌کند و می‌گوید: اصل مشکل فعالان صنعت گردشگری،‌ سازمان‌های متولی این صنعت هستند که بدون کارشناسی، فکر و ایده درست به‌راحتی با صدور یک بخشنامه مطالعه نشده موجب به‌هم‌ ریختگی و دشوار شدن شرایط می‌شوند.

ناگهان اعلام کردند مراکز فروش بلیت و آژانس‌های مسافرتی و گردشگری باید همه مبالغ لغو سفرها را به مشتریان خود بازگردانند؛ در حالی ‌که جزئیات، میزان و چگونگی بازگشت مبالغ به مردم مطالعه نشده بود، بلکه به‌ طور رسمی نیز این مساله را از پیش به آژانس‌ها اعلام نکرده بودند.

وی با بیان اینکه این تصمیم‌گیری موجب ایجاد توقع در مشتریان برای دریافت کامل پول‌هایشان شده بود، اضافه می‌کند: این امر منجر به افزایش فشار مضاعف به شرکت‌ها شد که در شرایط کرونایی متحمل مشکلات زیادی شده بودند.

کشفی با یادآوری اینکه فلایتیو برای حفظ رضایت مشتریان و ماندگاری آنها، با پرداخت حدود ۴۰ میلیارد تومان از محل منابع مختلف خود از جمله فروش بلیت، پول مردم را بازگرداند، تصریح می‌کند: بخشی از این پول‌ها هنوز از سوی بسیاری از ایرلاین‌ها و هتل‌ها به فلایتیو برگشت داده نشده است؛ حتی بسیاری از ایرلاین‌ها به‌جای پرداخت پول گفته‌اند در فروش‌های‌ آینده به میزان بدهی خود مبلغی دریافت نخواهند کرد.

به گفته وی در پیش گرفتن این رویکرد توسط ایرلاین‌ها درحالی‌ است که میزان جریمه‌ها و درصد استرداد بلیت‌ها با هم متفاوت است.

 نیمی از آژانس‌های گردشگری تعطیل‌ شده‌اند

کشفی با اشاره به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مبنی بر تعطیلی ۲ هزار و ۵۰۰ آژانس‌ گردشگری از ۵ هزار آژانس‌ موجود و بیکاری پرسنل آنها، می‌گوید: این مشکلات در همه جای دنیا روی‌ داده است، اما مهم نوع برخورد مسوولان با آن است تا شرایط را برای ادامه فعالیت بخش‌خصوصی مساعدتر کنند.

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو با بیان اینکه فلایتیو باوجود مشکلات فراوان ناشی از شرایط کرونا شرکت را در حالت نیمه‌تعطیل مدیریت می‌کند، ادامه می‌دهد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در این شرایط اقتصادی نامساعد علاوه بر حفظ رضایت مردم، فردی را از ۱۵۰ پرسنل شرکت تعدیل نکنیم.

به باور وی اگر ارگان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته مقداری شرایط کسب‌وکارهای خصوصی را درک می‌کردند و هنگام تصمیم‌گیری‌ها و بخشنامه صادر کردن دقت بیشتری داشتند، شرایط فعالیت و ادامه حیات برای فعالان صنعت گردشگری در برهه کنونی کمی بهتر می‌شد.

 هیچ حمایتی از صنعت گردشگری نکرده‌اند

کشفی با انتقاد از اینکه در این شرایط دشوار هیچ حمایتی از سوی مسوولان از فعالان صنعت گردشگری نشده است، تاکید می‌کند: تاکنون هیچ تسهیلاتی به فعالان عرصه گردشگری پرداخت‌ نشده و همه‌چیز در حد حرف و وعده بوده است. تنها کاری که انجام‌شده عقب انداختن سه‌ماهه پرداخت مالیات و تسویه‌های فصلی بوده است؛ اما این سه ماه هیچ دردی را از شرکت‌هایی که هیچ درآمدی نداشته‌اند و در این شرایط ضرر بسیاری کرده‌اند، دوا نمی‌کند. مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو با این‌ حال خبر از تغییرات اساسی در فلایتیو و آمادگی برای شرایط آینده می‌دهد و می‌گوید: شیوع کرونا فرصتی برایمان بود که همه زیرساخت‌ها را بازبینی، بازآفرینی و تکنولوژی‌های خود را در بخش‌های مختلف به‌روز کنیم؛ در این راستا مرداد امسال ریبرندینگ کردیم که همه ساختارمان را تحت‌الشعاع قرار داد.

کشفی با بیان اینکه در حال تغییرات اساسی و توسعه زیرساخت‌های فلایتیو هستند، تصریح می‌کند: با ایجاد این تغییرات توسعه‌ای، در سال آینده جهش بزرگی را تجربه خواهیم کرد و به این ترتیب خود را برای دوران پساکرونا آماده می‌کنیم.

 رونمایی از محصولات جدید متناسب در بهار ۱۴۰۰

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو  همچنین با یادآوری اینکه از بهار امسال مطالعات خود را آغاز کرده‌اند و اقدامات مختلفی را انجام داده‌اند، اضافه می‌کند: اکنون آماده‌ لانچ کردن یکسری از پروژه‌های خود در آینده‌ای نزدیک هستیم که متناسب با نیازهای جدید مخاطبان و شرایط به‌ وجود آمده تحت تاثیر کرونا و وضعیت اقتصادی طراحی‌ شده‌اند.

کشفی با اظهار امیدواری از اینکه به‌زودی سبد جدیدی از محصولات را متناسب با نیاز مخاطبان ارائه خواهند داد، اظهار می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با شروع سال ۱۴۰۰ محصولات جدید متناسب با شرایط کرونایی و اقتصادی مردم رونمایی خواهد شد.

ایده ما این است که تا پایان سال بتوانیم کارهای آن را انجام دهیم و با شروع سال جدید از محصولات جدید متناسب با شرایط کرونا و اقتصادی جدید رونمایی کنیم. اینکه بتوانیم تعداد زیادی از مردم را در اقشار مختلف پوشش دهیم و پاسخگوی تغییر رفتار مخاطب باشیم.

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو در بخش دیگری از گفت‌وگو، مهم‌ترین دغدغه و مشکل شرکت‌هایی مانند فلایتیو را که وابسته به دارایی‌های فکری هستند، مهاجرت نیروهای متخصص یا بی‌تمایلی آنها برای کار بیان می‌کند و می‌گوید: خروج نیروهای متخصص از بازار کار و فاصله گرفتن آنها از صنایع به دلیل نارضایتی از تناسب نداشتن درآمد با وضعیت اقتصادی، به شرکت‌هایی چون ما بیشترین آسیب را وارد می‌کند.

کشفی همچنین فاصله زیادی که دولت‌ از نظر فکری با بخش خصوصی دارد را مشکلی دیگر بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: فعالان بخش‌خصوصی نیاز دارند با بخش‌های مختلف دولت جلساتی منظم در طول سال داشته باشند تا فکرها و دغدغه‌ها را به هم نزدیک کنند.