تاثیر طرح‌های فولاد کردستان در توسعه استان

شرکت صنایع فولاد کردستان با ترکیب سهامداری ۴۴ درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۲۰درصد شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، ۲۰ درصد شرکت توسعه و تجهیز معادن امداد و ۱۶درصد شرکت کیمیا معادن سپاهان در مرداد ۱۳۹۷ برای تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان تاسیس شد.  ماموریت این شرکت احداث یک واحد آهن اسفنجی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در شهرستان بیجار و یک واحد فولادسازی و ورق نورد گرم فولادی یک میلیون تنی در شهرستان قروه است. براین اساس پیمانکار متعهد شده به مدت سه سال این دو پروژه را عملیاتی کرده و آنها را به اتمام برساند. البته جانمایی پروژه‌ها با استفاده از روش AHP توسط مشاور (شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک) و کاملا کارشناسی انجام گرفته است. 

 زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری طرح‌ها مهیاست 

در همین راستا مدیر عامل شرکت صنایع فولاد کردستان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص جزئیات و اقدام‌هایی که در راستای عملیاتی شدن  پروژه‌های صنایع فولاد کردستان انجام گرفته است، عنوان کرد: طی دو سال گذشته بعد از مطالعات امکان‌سنجی فنی اقتصادی توسط شرکت  مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک، جواز تاسیس هر دو پروژه را دریافت و آخرین ویرایش نسخه مطالعات امکان‌سنجی فنی اقتصادی طرح در فروردین‌ سال‌جاری انجام گرفته است.  

محمدرضا احمدی در ادامه با اشاره به مطالعات اثرات زیست‌محیطی در دوپروژه عنوان کرد: مجوزهای اولیه برای احداث این دو کارخانه دریافت شده که مهم‌ترین آنها پس از انجام مطالعات اثرات زیست‌محیطی، مجوز محیط‌زیست بود. 

وی به برنامه تامین زیرساخت‌های لازم برای این دو طرح اشاره کرد و گفت: براین اساس برای تامین آب پروژه‌ها موافقت‌نامه و مجوزهایی با هماهنگی دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو دریافت کرده‌ایم؛ در پروژه فولادسازی قروه 4 میلیون مترمکعب آب در سال از محل سد قوچم که به سد آزاد کردستان وصل شده، تخصیص یافته است. برای پروژه آهن‌اسفنجی بیجار نیز از محل پساب تصفیه‌خانه شهرستان بیجار به میزان 2 میلیون مترمکعب تخصیص یافته است، بنابراین آب دوره بهره‌برداری هر دو پروژه قابل تامین شده است. 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان به تامین برق پروژه‌ها نیز اشاره و تاکید کرد: با پیگیری‌های به‌عمل آمده و دریافت مجوز از شرکت توانیر حدود 188 مگاوات برق برای پروژه قروه و 30 مگاوات برق برای پروژه بیجار تامین شده و قراردادهای اتصال به شبکه و ارتقای پست‌های مربوطه با شرکت برق منطقه‌ای غرب منعقد شده است.

احمدی در خصوص تامین گاز پروژه خاطرنشان کرد: برای تامین گاز پروژه‌ها درخصوص طرح قروه عقد قرارداد شده است، البته در زمینه بیجار چون بهره‌برداری آن به برنامه هفتم توسعه می‌رسد و حجم بالایی از گاز در آن پروژه موردنیاز است، موافقت‌نامه اولیه از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت انجام شده است، ولی تخصیص آن در برنامه هفتم توسعه خواهد بود. 

وی به آماده‌سازی حمل‌ونقل ریلی نیز اشاره کرد و گفت: ریل تهران-همدان-سنندج پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و درباره ریل همدان-سنندج به ما قول داده شده تا سال 1400 مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این ریل در فاصله 4 کیلومتری از سایت قروه قرار دارد، از این نظر نیز یک مزیت بالا برای پروژه به‌شمار می‌رود. به این ترتیب تمام زیرساخت‌های لازم برای دوران بهره‌برداری را مهیا کرده‌ایم. 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای دوران ساخت این دو پروژه عنوان کرد: آب دوران ساخت با مجوز دو حلقه چاه از طریق آب منطقه‌ای کردستان انجام شده است و چاه‌های ‌آن در حال حفر هستند. قرارداد برق دوران ساخت پروژه‌ها نیز با 6/ 1 مگاوات برای قروه و 750 کیلووات برای بیجار منعقد شده و تیرگذاری آن نیز انجام گرفته است. 

احمدی با اشاره به زمین مورد نیاز اجرای پروژه‌ها نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه زمین‌های پروژه‌ها در منابع طبیعی واقع شده، تشریفات قانونی در جهت دریافت مصوبه کمیسیون ماده 21 استان برای واگذاری زمین‌ها به شرکت انجام گرفته و ابطال چرای دام و سند تفکیکی پروژه‌ها انجام شده است؛ بر این اساس در حال عقد قرارداد اجاره با امور اراضی جهاد کشاورزی هستیم که به دلیل منع عبور و مرور محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

 شرکت مهندسی فولاد مبارکه مشاور صنایع فولاد کردستان

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان عنوان کرد: در حال حاضر زمین و زیرساخت‌ها برای اجرای پروژه برای تحویل به پیمانکار آماده است. همچنین انتخاب مشاور برای نظارت عالیه و کارگاهی پروژه‌ها طی فراخوانی در سال گذشته انجام شد که نتیجه، عقد قرارداد با شرکت مهندسی فولاد مبارکه شده که به عنوان مشاور مادر با ما همکاری دارند. نخستین اقدام ما این بود که مشاور اسناد مناقصه دو مرحله‌ای انتخاب پیمانکار را برای ما آماده کند. فرآیند انتخاب پیمانکار به صورت EPCF با تامین مالی انجام شده است و در مرحله ارزیابی کیفی شرکت‌های تراز اول کشور در صنعت فولادسازی و صنایع معدنی وابسته به صورت شرکت یا کنسرسیوم شرکت کرده‌اند. در حال حاضر فهرست کوتاهی از پیمانکاران آماده و نهایی شده است و برای پروژه بیجار 5 شرکت و کنسرسیوم و در  پروژه قروه 6 شرکت و کنسرسیوم  پس از ارزیابی کیفی در فهرست کوتاه قرار دارند. 

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر اسناد مناقصه پیمانکاری توسط مشاور ما آماده شده و در دست بررسی است. تمام تلاش ما این است که تا پیش از بهمن ماه بتوانیم اسناد را آماده و به پیمانکارها ارائه کنیم که پس از تعیین قیمت و شرایط و بحث‌های تامین مالی، پیمانکار انتخاب شود و عقد قرارداد پیمانکار هر پروژه به صورت جداگانه انجام می‌شود. هم‌اکنون در مرحله دوم برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار هستیم که امیدواریم تا بهمن آن را نهایی کنیم. 

وی ادامه داد: برای پیشرفت عملیات اجرایی، سایت کارفرمایی را در هر دو پروژه آماده‌سازی و تجهیز کردیم. هم دستگاه نظارت نیروهای خود را در آنجا مستقر کند و هم اینکه آن مطالعاتی که لازم و در دست انجام است به نتیجه برسد. 

 تامین خوراک 20 ساله 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در پاسخ به این پرسش که برای تامین خوراک مورد نیاز این واحدها چه برنامه‌ای را در پیش گرفته‌اید، عنوان کرد: در این راستا در روند انتخاب اولیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، انتخاب ما شرکت‌هایی بود که سابقه معدنی یا کارخانه کنسانتره و گندله داشته باشند. ترکیب سهامداری ما به گونه‌ای است که این شرکت‌ها یا معدن یا واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی دارند و در همین ارتباط تامین خوراک 20 ساله را با سهامداران خود منعقد کرده‌ایم. از سوی دیگر مقرر شد پروانه اکتشاف محدوده‌های امیدبخش دارای ظرفیت سنگ‌آهن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به نام شرکت صنایع فولاد کردستان صادر شود و به این ترتیب در بلندمدت تامین خوراک پایداری در این صنعت به‌وجود خواهد آمد. 

احمدی در پاسخ به این پرسش که در استان کردستان چه میزان ذخایر سنگ‌آهن وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 100 میلیون تن ذخیره قابل استحصال سنگ آهن  در کردستان وجود دارد و شرکت‌های صبانور و کیمیا معادن سپاهان در استان کردستان در حال بهره‌برداری از برخی معادن این استان هستند و کنسانتره و گندله تولید می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل دارید در این دو طرح از فناوری ایرانی استفاده کنید، گفت: در خصوص پروژه آهن اسفنجی در سایز مگامدول که با ظرفیت 6/ 1میلیون تن است، تنها میدرکس اجرا شده است. در ظرفیت‌های 800 هزار تنی هم از میدرکس و هم از فناوری ایرانی پرد استفاده شده است. البته سیاست ما بومی‌سازی فناوری در ایران است و با توجه به اینکه ما به صورت EPC پروژه به پیش خواهیم رفت، برعهده پیمانکار است که از چه فناوری با توجه به کارآمد بودن آن استفاده کند. درخصوص پروژه فولادسازی، فناوری ذوب و ریخته‌گری نیز فناوری بومی داریم که البته امکان دارد که برخی تجهیزات خارجی باشد.  

احمدی در ادامه با اشاره به تامین تجهیزات این دو واحد عنوان کرد: تامین تجهیزات آهن اسفنجی در کشور ما تقریبا بومی‌شده و هرچند بخشی از تجهیزات وارد می‌شود، اما بیش از 90 درصد ساخت تجهیز در داخل امکان‌پذیر است. در زمینه فولادسازی تجهیزات داخلی کمتر و تجهیزات خارجی بیشتر مورد نیاز است، به‌ویژه بخش نورد باید توسط شرکت صاحب‌نام خارجی تامین شود.  

 سرمایه‌گذاری 450 میلیون یورویی

احمدی در پاسخ به این پرسش که در این پروژه‌ها چه میزان سرمایه اختصاص داده‌اید، عنوان کرد: برای دو پروژه  حدود 450 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است که تقریبا  معادل 10 هزار میلیارد تومان است. شرکت صنایع فولاد کردستان با رقم 10 میلیارد تومان ثبت سرمایه شده است، البته در اردیبهشت سال‌جاری برای انجام زیرساخت‌ها یک افزایش سرمایه‌ای انجام داده است که این میزان را به 350 میلیارد تومان برساند. تشریفات قانونی آن در حال انجام است. ناگفته نماند برای تامین مالی پروژه‌های شرکت تصمیم این است که 20 درصد توسط سهامداران و 80 درصد توسط تامین‌کنندگان مالی انجام بگیرد.

مدیر عامل شرکت صنایع فولاد کردستان با اشاره به اشتغال‌زایی هر دو پروژه عنوان کرد: در هر دو پروژه به صورت مستقیم برای 1500 نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. در طرح‌های فولادی در کشور حدود 10 برابر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است. 

احمدی همچنین عنوان کرد: تمام طرح‌ها دارای فازهای توسعه هستند؛ طرح توسعه، بستگی به تامین شرایط مالی، نیاز بازار به محصولات و شرایط موجود دارد. در این مرحله اولویت نخست ما، احداث این دو کارخانه است. 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در ادامه با اشاره به تاثیر این دو پروژه در استان کردستان عنوان کرد: رقم سرمایه‌گذاری در استان کردستان در کل تاریخ این استان، بیشتر از 3 هزار میلیارد تومان نبوده است. این طرح‌ها حدود سه برابر کل سرمایه‌گذاری‌های استان کردستان به شمار می‌رود که اشتغال‌زایی بسیار خوبی را ایجاد خواهد کرد. 

احمدی در ادامه توضیح داد: فولاد به هر منطقه‌ای ورود پیدا کند، به دنبال خود توسعه ایجاد می‌کند. در حال حاضر این طرح در کنار پتروشیمی  شاید تنها طرحی  باشد که نصیب این استان شده است که با همت حاکمیت، سهامداران و استان و مردم منطقه به پیش می‌رود که سبب تحول شگرفی در استان کردستان خواهد شد.  

وی با اشاره به تولید ورق‌های واحد فولاد و ورق‌سازی نیز  عنوان کرد: ورق فولادی به صورت محصول نهایی تولید می‌شود و زنجیره را کامل می‌کند که می‌تواند هم در داخل مورد استفاده قرار گیرد و هم به صادرات اختصاص پیدا کند.  احمدی در پایان خاطرنشان کرد: استان کردستان از مزیت‌های فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و مسوولان استان مشتاقانه برای انجام پروژه‌های زنجیره فولاد پیشقدم بوده‌اند.

p29-01 copy