بهره‌برداری از پنجمین  کارخانه کاشی فخار در ۱۴۰۰

مدیرعامل گروه تولیدی کاشی فخار با اشاره به تاسیس این گروه تولیدی از سال ۱۳۶۸ در شهرستان رفسنجان می‌گوید: کارخانه کاشی فخار قدیمی‌ترین کارخانه این گروه به‌شمار می‌رود که در سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را شروع کرد و پس از آن در سال ۱۳۸۱ کارخانه دوم به نام کاشی برلیان ایجاد شد.

سید رضا حسینی فخار با یادآوری اینکه در سال ۱۳۸۶ نیز کارخانه رنگ و لعاب لوتوس و سال ۱۳۹۲ کارخانه کاشی درین سرام به‌ بهره‌برداری رسیدند، تصریح می‌کند: به این ترتیب سه سایت گروه تولیدی کاشی فخار به تولید کاشی و سرامیک در ابعاد مختلف دیواری، کف و پرسلان و یک سایت نیز به کار تولید رنگ و لعاب به‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز کاشی و سرامیک می‌پردازد. وی همچنین با اظهار اینکه سایت پنجم نیز به نام کارخانه پارمیس سرامیک در حال بهره‌برداری است، اضافه می‌کند: کارخانه‌های گروه تولیدی کاشی فخار در مساحتی حدود ۳۰ هکتار در شهرک صنعتی رفسنجان قرار دارند که تاکنون موجب اشتغال‌زایی برای هزار نفر شده‌اند. حسینی فخار درباره ظرفیت تولیدی کارخانه‌های گروه تولیدی کاشی فخار اظهار می‌کند: در سال بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید می‌کنیم که در مقایسه با متراژ سایر کارخانه‌ها رقم قابل توجهی است؛ داشتن توان تولید این حجم به واسطه برخورداری از خطوط تولیدی متعدد محقق شده است.

 ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات کاشی فخار در سال صادر می‌شود

مدیرعامل گروه تولیدی کاشی فخار همچنین با اشاره به داشتن حدود ۴۰ فروشگاه اختصاصی در ایران، می‌گوید: حدود ۱۰ فروشگاه اختصاصی عرضه محصولات کاشی فخار در گرجستان، اربیل، سلیمانیه، کرکوک، بغداد، کنیا و نایروبی فعال هستند؛ در بسیاری از کشورها نیز به صورت نمایندگی صادرات انجام می‌دهیم. وی با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید گروه تولیدی کاشی فخار به سایر کشورها صادر می‌شود، تصریح می‌کند: به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، اسلوواکی، روسیه، پاکستان، افغانستان، امارات، عراق، سوریه، انگلستان، آلمان، سوئیس و عمان محصولات خود را صادر می‌کنیم. حسینی فخار در تشریح دلیل حضور پررنگ کاشی فخار در بازارهای داخلی و صادراتی می‌گوید: مجموعه تولیدی کاشی فخار به دلیل داشتن حجم تولید زیاد، کیفیت، نوآوری و برندینگ توانسته است در بازارهای صادراتی هدف خود حضور پررنگ و قابل توجهی داشته باشد.

 افزایش ظرفیت تولید سالانه ۲میلیون متر

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو برنامه توسعه‌ای در دستور کار خود دارند، توضیح می‌دهد: یکی از این برنامه‌های توسعه‌ای در حال انجام گروه تولیدی کاشی فخار اضافه کردن یک خط تولیدی جدید در سایت برلیان است؛ این امر موجب می‌شود سالی نزدیک به ۲ میلیون متر افزایش تولید داشته باشیم. حسینی فخار با یادآوری اینکه این برنامه در دو فاز در حال اجرا است، اضافه می‌کند: فاز نخست این طرح به بهره‌برداری رسیده و از آبان امسال در حال تولید محصولات نانو پولیش است؛ فاز دوم این طرح نیز در راستای تولید یکسری ابعاد جدید در اسفند به بهره‌برداری خواهد رسید. وی دومین برنامه توسعه‌ای گروه تولیدی کاشی فخار را ایجاد کارخانه پنجم این گروه بیان می‌کند و می‌گوید: کارخانه پارمیس سرامیک که بناست در آن انواع اسلب در ابعاد ۲۴۰۰×۱۲۰۰، ۱۰۰۰×۳۰۰۰ و ۳۰۰۰×۱۵۰۰ سانتی‌متر تولید شود، به اعتباری بیش از  ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیازمند است. مدیرعامل گروه تولیدی کاشی فخار با بیان اینکه این کارخانه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح می‌کند: با راه‌اندازی این کارخانه زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر فراهم خواهد شد. حسینی فخار با اشاره به بازدید اخیر علی زینی‌وند، استاندار کرمان از خطوط و زیرساخت‌های جدید این گروه، یادآور می‌شود: استاندار کرمان ضمن بررسی و در نظر گرفتن اهداف و مسائل سایت تولیدی پنجم گروه تولیدی کاشی فخار، در راستای حمایت از شعار جهش تولید، حمایت و همکاری خود را برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر این طرح اعلام کرد.

 ایران در رده چهارم تولید کاشی و سرامیک دنیا

وی همچنین به تشریح وضعیت کیفی تولیدات کاشی و سرامیک در ایران و توان رقابت با رقبای خارجی می‌پردازد و می‌گوید: ایران یکی از کشورهای تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا به‌شمار می‌رود که رده چهارم را از آن خود کرده است.

حسینی فخار با تاکید بر اینکه صنعت تولیدی کاشی و سرامیک در ایران بومی شده و با بهره‌گیری از توان مهندسان و کارشناسان ماهر به خوبی توانسته‌ایم قدرت رقابت خود را افزایش دهیم، تصریح می‌کند:‌ تولیدات کاشی و سرامیک ایران کاملا قابل رقابت با محصولات کشورهای شاخص و صاحب‌نام در این صنعت همچون ایتالیا، اسپانیا، چین و هند است. وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: رقابت‌پذیری تولیدات کاشی و سرامیک ایرانی و حضور پررنگ آن در بازارهای بین‌المللی به دلیل برخورداری از قیمت تمام شده مناسب، طراحی، نوآوری،‌ به‌روز بودن و کیفیت خوب محصولات است؛ به‌ویژه اینکه در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت بسیاری خوبی در صنعت کاشی و سرامیک کشور بوده‌ایم. مدیرعامل گروه تولیدی کاشی فخار در عین حال مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این صنعت در ایران را بوروکراسی‌های موجود در سیستم‌ها بیان و تصریح می‌کند: در مجموع از آنجا که تولیدکننده‌ای خصوصی هستیم سعی می‌کنیم که مشکلات خود را حل کنیم زیرا اعتقاد به تولید و کار داریم و نیروی انسانی باید تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای پیشبرد کار داشته باشد.

p28