شرکت‌های سبدگردان به‌عنوان نهاد مالی جدید، پیرو ‌اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ۱۳۸۴ برای مدیریت حرفه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه، معرفی ‌شده‌اند. بااین‌حال یکی از چالش‌های موجود در بازار سرمایه تمایل مردم به سرمایه‌گذاری مستقیم و دوری از شرکت‌های سبدگردان به‌عنوان متخصصان این امر برای سرمایه‌گذاری است. این مساله موجب بروز خسارت‌هایی به سرمایه‌گذارانی شده است که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه‌ دارند؛ چراکه از تخصص و وقت لازم برای رصد بازار و انتخاب درست برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند. در مطلب پیش‌رو با مدیرعامل شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش به این چالش و همچنین شرایط کنونی بازار سرمایه می‌پردازیم.

 طراحی و ایجاد صندوق‌ها و ابزارهای مالی متنوع برای ذائقه‌های مختلف

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش بابیان اینکه این شرکت ازجمله شرکت‌های گروه مالی ایستاتیس است، می‌گوید: ایساتیس‌پویای کیش تنها شرکت سبدگردانی است که مرکز اصلی آن خارج از تهران و در منطقه آزاد کیش قرار دارد. مهدی علی‌خانی با یادآوری اینکه موافقت اصولی شرکت در سال ۱۳۹۷ گرفته ‌شده و در همین سال نیز به ثبت رسیده است، اضافه می‌کند: مجوز فعالیت شرکت سبدگردان ایساتیس‌پویای کیش نیز از ابتدای سال ۱۳۹۸ از سازمان بورس دریافت شده است. وی داشتن سبدهای اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از خدمات شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش بیان و تصریح می‌کند: در سبدگردان ایساتیس پویا در حال تشکیل یک سوپرمارکت مالی هستیم؛ یعنی برای ذائقه‌های مختلف مشغول طراحی و ایجاد صندوق‌ها و ابزارهای مالی متفاوت هستیم.

علی‌خانی این صندوق را یکی از صندوق‌های تحت مدیریت سبدگردان ایساتیس پویا بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: این صندوق به نسبت صندوقی پرریسک است و توقع بازدهی بیشتری از آن داریم. وی صندوق بازارگردانی ایساتیس‌پویا را دومین صندوق این شرکت معرفی می‌کند و می‌گوید: صندوق بازارگردانی ایساتیس به‌صورت تخصصی، بازار گردانی روی سهام‌ خاص و چند نماد بورسی و فرابورسی را بر مبنای دستورالعمل‌های سازمان بورس انجام می‌دهد. علی‌خانی درباره صندوق سرمایه‌گذاری ETF خاتم ایساتیس پویا به‌عنوان سومین صندوق این شرکت نیز توضیح می‌دهد: به‌تازگی موفق به پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری ETF خاتم ایساتیس پویا شده‌ایم و اکنون در حال دریافت مجوز آن هستیم.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش با اظهار اینکه صندوق سرمایه‌گذاری ETF خاتم ایساتیس پویا، صندوقی با درآمد ثابت و قابل معامله در بورس است، تصریح می‌کند: این صندوق در حال دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس است و به‌زودی متقاضیان می‌توانند از طریق سیستم معاملات کارگزاری اقدام به خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری در آن کنند. علی‌خانی صندوق سرمایه‌گذاری ETF  خاتم ایساتیس پویا را ویژه مشتریانی با ریسک‌پذیری پایین معرفی و اضافه می‌کند: صندوق خاتم که مناسب مشتریانی است که خواهان دریافت سود با پذیرش ریسک بسیار کم هستند و به دنبال نوسان بازدهی نیستند تا یک ماه آینده مجوز فعالیت خود را دریافت خواهد کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه ایجاد و بهره‌برداری از صندوق نیکوکاری تا پایان سال‌جاری یکی از برنامه‌های آینده شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش است، توضیح می‌دهد: با هماهنگی با دو موسسه خیریه بناشده است که این صندوق نیکوکاری را به شکل صندوقی مختلط و با دریافت مجوز از سازمان بورس برای آنها راه‌اندازی کنیم. علی‌خانی صندوق نیکوکاری را ویژه افرادی اعلام می‌کند که علاقه‌مند هستند با ویژگی‌های مختلف با حفظ اصل پول یا حتی اهدای اصل پول، کار خیرخواهانه‌ای برای جایی شناخته‌شده، دارای شناسنامه و تحت نظارت سازمان بهزیستی انجام بدهند.

وی با اظهار اینکه صندوق‌های مختلف سبدگردان ایساتیس پویای کیش بر مبنای روحیه متقاضیان طراحی‌شده است، اضافه می‌کند: متقاضیان می‌توانند با سرمایه کم وارد همه صندوق‌های ایساتیس پویای کیش شوند. در صندوق‌های ایساتیس پویای کیش در راستای جذب حداقل سرمایه‌ها در بازار سرمایه فعالیت می‌کنیم. علی‌خانی بابیان اینکه سبدگردان ایساتیس پویای کیش در همه این صندوق‌ها به‌عنوان موسس حضور دارد، تصریح می‌کند: همه مبالغ سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد صندوق را از طریق گروه مالی ایساتیس تامین ‌شده است.

وی همچنین تشکیل سبدهای اختصاصی را یکی از ابزارهایی معرفی می‌کند که به‌صورت VIP و بر مبنای قوانین سازمان بورس برای مشتریان طراحی‌ شده است. علی‌خانی در توضیح این سبدهای اختصاصی اضافه می‌کند: به مشتریانی که سرمایه زیادی دارند توصیه می‌کنیم سبدهای اختصاصی تشکیل بدهند؛ ایساتیس پویای کیش با کمک کارشناسان خود که به‌طور مداوم بازار سرمایه را رصد می‌کنند، می‌تواند سبدهای اختصاصی را برای آنها مدیریت کند. به گفته علی‌خانی هم‌اکنون بیش از ۲ هزار میلیارد ریال سبد در شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش وجود دارد.

 بازار سرمایه سال آینده رونق خواهد داشت

وی با تاکید بر اینکه شرکت ایساتیس پویای کیش در هر شرایطی حضور جدی در بازار دارد، درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها اظهار می‌کند: بازار سرمایه در شرایط بسیار بهتر و ارزان‌تری نسبت به همه بازارهای رقیب مانند ملک، طلا، ارز، خودرو و... برای سرمایه‌گذاری و جذب نقدینگی قرار دارد. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سبد گردان ایساتیس پویای کیش با اشاره به گزارش‌های اخیر ارائه‌شده توسط شرکت‌ها به کدال، تصریح می‌کند: وضعیت شرکت‌های اصلی و سودآوری آنها بسیار خوب است. علی‌خانی بابیان اینکه بودجه‌های سالانه دولت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در سرمایه‌گذاری‌ها به آن توجه کرد، می‌گوید: چراکه بودجه‌های سالانه دولت‌ها مبنای عمل  برای یک سال آینده می‌شود که تاثیر بسیار زیادی روی اقتصاد و بازارهای مختلف می‌گذارند.

علی‌خانی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: بودجه سال آینده کشور نشان می‌دهد تکیه بسیار زیادی به بحث بازار سرمایه دارد؛ دولت به بخش رونق بازار سرمایه وابستگی دارد تا بتواند هم در راستای انتشار اوراق مختلف و هم فروش سهام شرکت دولتی موفق عمل کند؛ البته این امر جز با داشتن بازار سرمایه شاداب و پرمعامله محقق نخواهد شد.

علی‌خانی با بیان اینکه بودجه سال آینده چشم‌انداز یک‌ساله بسیار روشن و خوبی را نشان می‌دهد، اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه رونق یابد، عرضه‌های بسیار زیادی از شرکت‌های دولتی در بازار داشته باشیم و اوراق بسیار مختلفی در بازار منتشر شود. وی در کنار این موضوعات درباره وضعیت قیمت‌های جهانی نیز تصریح می‌کند: جدی‌تر شدن ساخت نهایی واکسن کرونا و کمتر شدن نگرانی‌ها برای رکود اقتصاد جهانی می‌تواند به‌شدت موجب رشد قیمت‌های جهانی شود که این موضوع عاملی برای رونق بیشتر بورس ایران خواهد شد.

علی‌خانی با بیان اینکه با توجه ‌به این وضعیت در شرکت سبدگردان ایساتیس پویای کیش برنامه‌ریزی‌های متنوعی کرده‌اند، می‌گوید: بحث‌های افزایش سرمایه، متنوع‌تر کردن صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افزایش سبدهای اختصاصی تحت مدیریت خود، استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی مانند معاملات الگوریتمی، افزایش مشتریان، بازدهی بیشتر و تکمیل تیم مدیریتی خود هستیم.

 حضور مستقیم افراد باتجربه علمی و عملی بسیار کم از مشکلات بازار سرمایه است

وی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگو به جایگاه شرکت‌های سبدگردان در ایران و میزان استقبال مردم از آن می‌پردازد و توضیح می‌دهد: یکی از مشکلات کنونی این است که هنگام معرفی بازار سرمایه، فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری به‌درستی عمل نمی‌کنیم؛ بسیاری از مشکلات کنونی بازار سرمایه حضور مستقیم افرادی باتجربه علمی و عملی بسیار کم در این بازار است و هیچ‌کس هم میزان تسلط این افراد را بررسی نمی‌کند.

علی‌خانی با بیان اینکه در دنیا ورود مردم به بحث سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه به شکل غیرمستقیم است، تاکید می‌کند: شرکت‌های سبدگردان حلقه واسط برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند که به مردم با توجه ‌به میزان ریسک‌پذیری و حجم منابع سرمایه‌گذاری از طریق ابزارهای مختلف خود به شکلی علمی‌تر برای ورود به بازار سرمایه کمک می‌کنند.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: ورود مردم از طریق شرکت‌های سبدگردان به بازار سرمایه، باعث به حداقل رسیدن هیجانات منفی و مثبت بازار می‌شود؛ درحالی ‌که در بازار سرمایه ایران هیجانات کاذب بسیار زیادی وجود دارد، زیرا مردم در سرمایه‌گذاری‌های خود از روش غیرمستقیم کمتر استفاده می‌کنند. علی‌خانی نوع نگاه مردم را چالش اصلی بازار سرمایه بیان می‌کند و می‌گوید: مردم بر این باور هستند که اگر خودشان به‌صورت مستقیم در بازار سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند همه سود به‌دست‌آمده را داشته باشند؛ زیرا شرکت‌های سبدگردان از سود حاصله بخش کوچکی را با توجه ‌به قراردادهای مختلف به‌عنوان کارمزد برداشت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: این فرهنگ باید اصلاح شود که کارمزدی که به شرکت‌های سبدگردان می‌دهد بسیار کمتر از زیانی است که با یک اشتباه در معاملات خود متحمل خواهند شد، زیرا آنها تجربه و تخصص لازم را برای این کار ندارند.

علی‌خانی با تاکید بر اینکه کار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کاری تخصصی و تمام‌وقت است، یادآور می‌شود: وقتی امکان رصد تمام‌وقت بازار سرمایه و تابلوی بورس برای مردم وجود ندارد و از تخصص لازم برخوردار نیستند، باید از شرکت‌های سبدگردان برای انجام سرمایه‌گذاری بهره بگیرند.