حالا خبر رسیده که این توافق تغییر کرده است و دیگر جنرال موتورز چنین تعهداتی ندارد و به همین خاطر سهام نیکولا سقوط کرده است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، روز دوشنبه شرکت جنرال موتورز و شرکت نیکولا اعلام کردند که توافقی در راستای شراکت در تولید سلول سوختی را مجددا طراحی کرده‌اند. طبق این توافق سهم جنرال موتورز در این استارت‌آپ و برنامه تولید وانت پیکاپ الکتریکی خود نیکولا از بین می‌رود و این مساله باعث شد سهام نیکولا سقوطی تقریبا ۲۵ درصدی را تجربه کند.

این شرکت‌ها در ماه سپتامبر از توافقی پرده برداشتند که طبق آن جنرال موتورز باتری، معماری شاسی، سیستم سلول سوختی و کارخانه‌ای برای تولید پیکاپ الکتریکی نیکولا به نام بَجِر را ارائه می‌کرد و در ازای آن سهمی 11 درصدی و مبلغ 700 میلیون دلار دریافت می‌کرد. زمانی شبهاتی درباره این توافق مطرح شد که یک فروشنده استقراضی به شرکت نیکولا اتهام کلاه‌برداری زد که البته خود نیکولا این اتهام را رد کرد.

به گفته هر دو کمپانی توافق جدید که در واقع تفاهم‌نامه‌ای غیر الزام‌آور است و تا پایان 2021 منقضی نمی‌شود، هنوز مورد مذاکره قرار دارد و یک توافق قطعی از پس آن ایجاد خواهد شد. در این توافق جدید، جنرال موتورز سیستم سلول سوختی خود را برای کامیونت‌های تجاری کلاس 7 و 8 نیکولا تامین خواهد کرد. این دو شرکت همچنین در حال مذاکره برای استفاده‌ای احتمالی از سیستم باتری الکتریکی یولتیوم جنرال موتورز توسط نیکولا در تریلرهای تجاری این شرکت هستند.

طبق اظهارات مسوولان نیکولا، توافق جدید بر سوی سلول سوختی متمرکز است، زیرا این بخش پتانسیل بیشتری دارد. از سوی دیگر این گروه اطمینان دارد که تا پایان سال با یک شریک فعال در زمینه تامین انرژی برای ساختن ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژنی به توافقی دست پیدا خواهد کرد. این اخبار باعث شد نه‌تنها سهام نیکولا سقوطی 25 درصدی که سهام جنرال موتورز هم 7/ 1 درصد افت کند. جنرال موتورز اعلام کرده است که نیکولا هزینه لازم برای سرمایه‌گذاری در ظرفیت سلول سوختی را ابتدا پرداخت خواهد کرد. سیستم سلول سوختی در کارخانه باتری‌سازی جنرال موتورز در ایالت میشیگان تولید خواهد شد.