هرچند اینترنت کار را برای متقاضیان سفر بدون مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی راحت کرده است، اما همچنان با دشواری‌هایی برای مقایسه کیفیت و قیمت خدمات روبه‌رو هستند. در این بین شرکت‌هایی هستند که سعی در تسهیل این امر داشته‌اند؛ از جمله شرکت خدمات مسافرت هوایی ایرسای آسمان تابناک ایرانیان که با راه‌اندازی سفر مارکت به‌عنوان بازار آنلاین سفر، امکان مقایسه کیفیت و قیمت خدمات آژانس‌های مسافرتی را با یک جست‌وجوی ساده در سایت خود فراهم کرده است. همچنین این شرکت در شرایط کنونی برای حفظ بازار و ماندگاری در صنعت گردشگری کمپین‌های مختلفی را برگزار می‌کند که در گفت وگوی پیش‌رو به آنها می‌پردازیم.

 شریک تجاری شرکت بین‌المللی Iati در بازار ایران

مدیر بازاریابی شرکت ایرسا سفر مارکت با اشاره به تاسیس شرکت خدمات مسافرت هوایی ایرسای آسمان تابناک ایرانیان در سال ۱۳۹۱ می‌گوید: این شرکت با رویکردی ملی در راستای ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین و تجارت الکترونیک برای پاسخگویی به نیازهای گردشگری کشور راه‌اندازی شده است.

میثم کیهانی با بیان اینکه از همان ابتدا همه خدمات ایرسا به‌صورت آنلاین و در حوزه B۲B (بنگاه به بنگاه) ارائه می‌شد، اضافه می‌کند:‌ هم‌اکنون ایرسا به‌عنوان تنها شریک تجاری شرکت بین‌المللی Iati در بازار ایران با استفاده از  فناوری‌های به‌روز در عرصه تجارت الکترونیک مشغول فعالیت و ارائه خدمات سفر در حوزه B۲B به آژانس‌های هواپیمایی کشور است.

وی با اظهار اینکه ایرسا تامین‌کننده بلیت هواپیما، هتل و ترانسفر به آژانس‌ها و وب‌سایت‌های آنلاین و آفلاین در حوزه خدمات گردشگری به‌شمار می‌رود، تصریح می‌کند: ایرسا هم‌اکنون با حدود یک‌هزار و ۹۰۰ آژانس مسافرتی همکاری دارد و به آنها خدمات گوناگونی مانند وب‌سرویس، وایت لیبل و اپلیکیشن ارائه می‌کند.

 ورود به عرصه بازاریابی B۲C با تاسیس سفر مارکت

کیهانی همچنین با یادآوری اینکه شرکت ایرسا از اواسط سال گذشته تصمیم گرفت در حوزه B۲C نیز وارد شود می‌گوید: در این راستا برندی به نام سفر مارکت را خلق کرد که در واقع بازار آنلاین سفر به‌شمار می‌رود؛ به این‌ترتیب که تامین‌کننده‌‌های مختلف، خدمات متنوع سفر خود را در سفر مارکت ارائه می‌دهند و مشتریان می‌توانند به مقایسه قیمت و کیفیت موارد مدنظر خود از میان آژانس‌ها بپردازند و به ارزان‌ترین و بهترین خدمات دسترسی یابند.

وی با بیان اینکه در محیط سفر مارکت همه آژانس‌های مسافرتی در فضایی رقابتی خدمات خود را ارائه می‌دهند، اظهار می‌کند: در حقیقت سفر مارکت به‌عنوان موتور جست‌وجوی سفر، امکان مقایسه کیفیت و قیمت خدمات جامع گردشگری مانند بلیت هواپیما، رزرواسیون هتل، خرید تور و به زودی قطار و اتوبوس، ویزا، ترانسفر و بیمه از تامین‌کنندگان معتبر را در دسترس متقاضیان سفر قرار می‌دهد.

مدیر بازاریابی شرکت ایرسا سفر مارکت با اظهار اینکه متقاضیان سفر می‌توانند به‌جای جست‌وجو در چند سایت، با ورود به سایت سفر مارکت به بهترین گزینه‌ها دسترسی داشته باشند می‌گوید: آژانس‌های مسافرتی برای ورود به موتور جست‌وجوی سفر مارکت باید یکسری مجوزهای لازم را داشته باشند و بتوانند از فیلترهای تعیین شده عبور کنند؛ پس از گذر از این مرحله سفر مارکت با آنها قرارداد همکاری منعقد و در مدل‌های مختلف درآمدی با آنها کار می‌کند.

 اعتبار جمعه‌ نارنجی تا تیر ۱۴۰۰

کیهانی همچنین خلاقیت در بازاریابی را یکی از رویکردهای جدی سفر مارکت بیان و تصریح می‌کند: در این راستا کمپین جمعه نارنجی را از سال گذشته راه‌اندازی کرده‌ایم که مصادف با بلک‌فرایدی یا جمعه سیاه است.

وی دلیل انتخاب این تاریخ را بهانه‌ای برای اجرای این کمپین بیان می‌کند و می‌گوید: سال گذشته نخستین مرحله جشنواره جمعه نارنجی را اجرا کردیم که با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد.

کیهانی با بیان اینکه امسال نیز جشنواره جمعه نارنجی در تاریخ هفتم و هشتم آذر مصادف با این رویداد برگزار شد، اضافه می‌کند: تمام خدمات سفر و تورهای این روز در قالب این جشنواره تخفیف ۵ تا ۹۹ درصد دارند؛ البته تخفیف‌های ۹۹ درصدی نسبت به تعداد بازدیدکنندگان محدود و به تعداد ۱۵ هزار مورد است. مدیر بازاریابی شرکت ایرسا سفر مارکت ادامه می‌دهد: باتوجه ‌به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و لزوم خودداری از سفرهای غیرضروری، اعتبار تخفیف‌های تورها و بلیت‌های هواپیما را تا تیرماه ۱۴۰۰ لحاظ کرده‌ایم. خریدار تورها و بلیت‌های کمپین جمعه نارنجی، با همان قیمتی که خدمت را خریده‌اند تا تیر ۱۴۰۰ به غیر از ایام نوروز، تعطیلات رسمی و آخر هفته می‌توانند سفر خود را انجام دهند بدون اینکه با کوچک‌ترین افزایش قیمتی روبه‌رو شوند.

 امکان خرید اقساطی تور

وی در پاسخ به این پرسش که این تخفیف‌ها چگونه اعمال می‌شود نیز توضیح می‌دهد: سفر مارکت باتوجه‌به داشتن ارتباطات گسترده با تامین‌کنندگان خدمات سفر از جمله هتل، اقامتگاه و شرکت‌های هواپیمایی، نسبت به ارائه خدمات منحصر به‌فرد با قیمت‌های استثنایی با آنها مذاکره کرده‌ایم.

کیهانی در عین حال یادآور می‌شود: ضمن اینکه بخشی از تخفیفات ارائه شده از محل هزینه تبلیغات سفرها جبران می‌شود، به این‌ترتیب کاربران از طریق تبلیغات دهان به دهان این امکان را فراهم می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سفر مارکت از حمایت یکسری حامی نیز در برگزاری کمپین‌های مختلف برخوردار است، می‌گوید: در کمپین‌های متعددی با حامیان خود مشارکت داریم؛ برای نمونه در شیوع بیماری کرونا در کمپینی با مشارکت تپسی و با هزینه سفر مارکت، به خریداران خدمات حمل‌ونقل تا فرودگاه را رایگان ارائه می‌دادیم.

به‌گفته کیهانی ارائه تورهای اقساطی با مشارکت باشگاه مشتریان بانک ملت و همچنین همکاری با درمانکده برای ارائه بن‌هایی به مسافران برای انجام تست کرونای رایگان پیش از پرواز را از دیگر نمونه‌های کمپین‌های سفر مارکت است.

 بازگشت صنعت گردشگری به شرایط نرمال زمان‌بر است

مدیر بازاریابی شرکت ایرسا سفر مارکت در بخش دیگری از مصاحبه درباره محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از بیماری کرونا بر صنعت گردشگری نیز اظهار می‌کند:‌ صنعت گردشگری و شرکت‌های فعال در این عرصه، بیشترین ضربه را از شیوع بیماری کرونا دید؛ زیرا میزان سفرها به‌شدت کاهش یافته است و مدتی زمان می‌برد تا این صنعت دوباره به شرایط سابق خود بازگردد.

کیهانی همچنین درباره اینکه چه برنامه‌هایی برای دوران پسا کرونا دارند، می‌گوید: یکسری برنامه‌ها برای زمان گذر از شرایط کرونایی در نظر داریم، اما به‌دلیل اینکه هیچ پیش‌بینی از پایان این دوران وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان به‌درستی این برنامه‌ها را نهایی کرد.