استقرار بیش از 70 شرکت در شهرک حمل‌ونقل تهران

همچنین کاهش تردد خودروهای سنگین و کامیون‌ها به شهر تهران، ایجاد امنیت ترافیکی برای شهروندان، کنترل و افزایش ضریب امنیت جابه‌جایی کالا، کاهش نرخ خدمات حمل‌ونقل، تسهیل و تسریع در امر جابه‌جایی کالا و نیز تامین بهداشت روانی و حفاظت محیط‌زیست از دیگر دلایل ساخت این شهرک‌ها است. شهرک حمل‌ونقل تهران در فضایی به وسعت ۳۰۰ هکتار، در سه فاز طراحی شده و با تکمیل فاز نهایی ۳۲۰ شرکت و موسسه حمل‌ونقل فعال در شهر تهران در این شهرک مستقر خواهند شد. در حال حاضر بیش از ۷۰ شرکت حمل‌ونقل در فاز یک شهرک حمل‌ونقل مستقر شده‌اند. ‌حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران معتقد است: تکمیل و بهره‌برداری از شهرک حمل‌ونقل تهران می‌تواند به عنوان یک برگ برنده بزرگ برای بخش خصوصی و نقش ایفا کند. در خصوص اتمام زیرساخت‌های این شهرک هماهنگی‌های منسجمی شکل‌گرفته و وضعیت کلی آن در مرحله قابل قبولی قرار دارد. برای آشنایی با اقدمات صورت گرفته در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری استان تهران با ‌حیدر نوروزی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 از سال گذشته تا کنون چه اقداماتی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری استان تهران صورت ‌گرفته است؟

تکمیل پروژه کمربندی سوم تهران، تکمیل ادامه اتوبان همت- کرج، تکمیل آزادراه تهران-شمال، طرح سراسری ارتقای کیفی روکش راه‌های استان، منظر آرایی راه‌ها، طرح ابرار، احداث و تجهیز راهدارخانه‌ها، زیرساخت‌های شهرک حمل‌ونقل و بهسازی کمربندی دوم تهران و همچنین تقاطع‌های غیرهمسطح حمل‌ونقل، سیمان و شهرقدس از جمله طرح‌هایی است که  طی سال‌های اخیر با تمام توان پیگیری شده و بخش اعظمی از این طرح‌ها به نتیجه مطلوبی رسیده است.

 مهم‌ترین اقدامی که  طی روزهای آتی به سرانجام خواهد رسید مربوط به کدام محور است؟

همواره باز کردن گره ترافیکی آزادراه تهران ـ کرج و انتقال بخش زیادی از بار ترافیک مسیرهای منتهی به تهران به بیرون شهر، از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز برای طراحی مسیری در جنوب تهران بوده است. پروژه «کمربندی سوم» به طول ۱۵۸ کیلومتر است که در چهار قطعه تعریف ‌شده و با اجرای آن بخش مهمی از ترافیک استان‌های تهران، البرز و قزوین به این محور آزادراهی انتقال داده خواهد شد. این آزادراه از غرب شهر آبیک شروع‌شده، در میانه راه توسط یک تقاطع غیر هم‌سطح از راه اصلی ماهدشت - اشتهارد عبور می‌کند و در ادامه مسیر با آزادراه تهران - قم تقاطع دارد و در کیلومتر پایانی به مسیر آزادراه قم - چرمشهر- گرمسار در محدوده چرمشهر ورامین می‌رسد.

این آزادراه ۱۵۸ کیلومتری که از آن به عنوان کمربند جنوبی تهران نیز یاد می‌شود، از شهر آبیک در ۵۰ کیلومتری قزوین، واقع در آزادراه قزوین ـ کرج آغاز شده و پس از حدود ۴۵ کیلومتر با گذر از تقاطع غیرهمسطح، از راه اصلی اشتهارد ـ ماهدشت عبور می‌کند و در کیلومتر ۹۰ با آزادراه تهران ـ ساوه و بعد در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران ـ قم تقاطع دارد. در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به آزادراه قم ـ گرمسار در محدوده چرمشهر متصل می‌شود. این پروژه با آزادراه‌های کرج ـ قزوین، ساوه ـ تهران، قم ـ تهران، قم ـ گرمسار و راه ماهدشت ـ اشتهارد، محور قدیم ساوه ـ تهران و برخی خطوط راه‌آهن تقاطع غیرهمسطح خواهد داشت. بنابراین در یک کلام این آزادراه، تکمیل‌کننده کریدور آزادراهی غرب به شرق کشور است که مرز بازرگان در غرب را به مرز سرخس در شرق کشور متصل می‌کند. این آزادراه با اتصال به آزادراه مرند ـ بازرگان، شرق کشور را به ترکیه متصل می‌کند. درحال حاضر قطعه چهارم پروژه کمربندی سوم به صورت ۱۰۰ درصدی تکمیل‌شده و در دیگر قطعات کارهای ابنیه در نقاط تقاطعی و تبادلی باقیمانده است. قرار است این پروژه در ماه‌های آتی تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسد. تردد بیش از ۱۲ استان از طریق اتوبان کرج به سمت پایتخت انجام می‌شود در نتیجه ترافیک حاصل، مشکلات زیست‌محیطی و مسائل اقتصادی ناشی از این معضلات نصیب استان البرز می‌شود؛ به همین دلیل با افتتاح آزادراه آبیک - چرمشهر یک مسیر کمربندی جدید میان استان‌های البرز و تهران ایجاد می‌شود؛ که علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و سوخت به رفع بخشی از مشکلات محیط زیستی ناشی از ترافیک نیز کمک می‌کند. به این پروژه می‌توان رتبه یک را داد، زیرا به لحاظ اثرگذاری عملکرد مثبتی دارد و از طرفی از نظر اجرایی نیز پروژه‌ای عظیم است.

 تکمیل آزادراه تهران- شمال چه تاثیری در کاهش ترافیک دارد؟

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول حدود ۳۲ کیلومتر در اواخر سال گذشته تاثیر خوبی در روان‌سازی ترافیک در استان‌های تهران، البرز و مازندران داشته و آمارها نشان می‌دهد در پیک ترددهای روزانه بیش از ۵۰هزار دستگاه وسیله نقلیه در این قطعه تردد می‌کنند. تلاش‌ها بر این است تا اواسط سال ۱۴۰۰ خط رفت قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال بهره‌برداری شود. مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیر هم‌سطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهارهزار و ۹۷۰ متر رشته‌کوه البرز را قطع و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد. اجرای این قطعه از آزادراه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر بوده، باعث می‌شود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود. این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج ‌شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر هم‌سطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

 در بخش حمل‌ونقل بار و مسافر چه اقداماتی داشته‌اید؟

در بخش بار به دنبال استفاده از نرم‌افزار خاصی هستیم که البته قراردادهایی با یک شرکت خصوصی بسته‌ شده و امید فراوانی در خصوص این نرم‌افزار داریم. هدف اصلی از ایجاد و هزینه‌های هنگفت برای طراحی این نرم‌افزار ایجاد عدالت بین رانندگان در بخش بار و به خصوص مسافر و اخذ حق ‌و حقوق منصفانه است. به جز موارد بالا اهمیت الکترونیکی کردن بارنامه، افزایش بهره‌وری، آسودگی خاطر صاحبان کالا و بهبود استانداردهای حمل بار، افزایش کنترل‌های سلامت محور و... مورد توجه است؛ الکترونیکی کردن بار موجب آن می‌شود که عموم مردم نسبت به دارا بودن بیمه و رعایت ایمنی از جانب ناوگان، خاطر جمع شوند. عدم رعایت اصول ایمنی و نداشتن بیمه، دو عاملی است که تاکنون بسیاری از رانندگان، صاحبان کالا و حتی مردم عادی را متضرر کرده است، البته بخشی از مقدمات این نرم‌افزار آماده شده است.

در بخش مسافری نیز این استان دارای ۴ پایانه پر ترافیک است که بازدیدهای دوره‌ای از آنها انجام می‌شود و با توجه به کاهش میزان مسافر اقدامات مطلوبی برای حمایت از رانندگان شکل ‌گرفته است در حال حاضر تمامی این پایانه‌ها دارای خوابگاه باکیفیت و متناسب با دوران کرونا را دارد.

 شهرک حمل‌ونقل  استان تهران به کجا رسید؟

به‌طورکلی معتقدیم تکمیل و بهره‌برداری از شهرک حمل‌ونقل تهران می‌تواند نقش یک برگ برنده بزرگ را برای بخش خصوصی و دولت ایفا کند. البته در خصوص اتمام زیرساخت‌های این شهرک هماهنگی‌های منسجمی شکل‌گرفته و وضعیت کلی آن در مرحله قابل قبولی قرار دارد. در حال حاضر بیش از ۷۰ شرکت حمل‌ونقل در فاز یک شهرک حمل‌ونقل مستقر شده‌اند. شهرک حمل‌ونقل در فضایی به وسعت ۳۰۰ هکتار، در سه فاز طراحی شده است و با تکمیل فاز نهایی ۳۲۰ شرکت و موسسه حمل‌ونقل فعال در شهر تهران در این شهرک مستقر خواهند شد.

یکی از اهداف استقرار شرکت‌های حمل‌ونقل در شهرک حمل‌ونقل، ساماندهی و ایجاد ارتباط نزدیک ‌بین رانندگان و مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل و تقویت آن در جهت اهداف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تشکیل شرکت‌های بزرگ مقیاس است. همچنین کاهش تردد خودروهای سنگین و کامیون‌ها به شهر تهران، ایجاد امنیت ترافیکی برای شهروندان، کنترل و افزایش ضریب امنیت جابه‌جایی کالا، کاهش نرخ خدمات حمل‌ونقل، تسهیل و تسریع در امر جابه‌جایی کالا و نیز تامین بهداشت روانی و حفاظت محیط‌زیست از دیگر دلایل ساخت این شهرک است. در این شهرک ۷۵ هکتار فضای سبز، ۳/ ۵ هکتار زون اداری، ۳/ ۸۵ هکتار مجتمع خدمات رفاهی ۴/ ۶۲ هکتار خدمات عمومی پیش‌بینی ‌شده که از طریق بزرگراه‌ها و کمربندی‌های اطراف تهران، این امکان را به کامیون‌ها می‌دهد که از شمال، جنوب، شرق و غرب و در همه ساعات شبانه‌روز بدون ورود به محدوده شهر تهران وارد شهرک شده و کالای خود را تخلیه و بارگیری کنند. موضوع انتقال شرکت‌های حمل‌ونقل به این شهرک مساله بسیار مهمی است و با توجه به اینکه دسترسی به این شهرک مشکلات عدیده‌ای به همراه داشت، در این راستا تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی به شهرک با اعتبارات دولتی ساخته شده است.