افزایش 50 درصدی تولید گندله در فولاد سنگان

به گفته وی، فولاد سنگان در ۶‌ماه نخست سال به دستاوردهای قابل‌توجهی دست ‌یافته و گزارش‌های مالی ۶ ماهه فولاد سنگان ازجمله گزارش‌های بسیار مطلوب در میان شرکت‌ها است.

مدیرعامل فولاد سنگان میزان تولید این شرکت را در نیمه نخست امسال را یک‌میلیون و ۳۷۶ هزار و ۸۶۷ تن اعلام کرد و تصریح کرد: این درحالی‌ است که میزان تولید در مدت مشابه سال ۹۸ به میزان ۹۱۸ هزار و ۷۵۷ تن بود.

وی خاطرنشان کرد: در حالی‌ که در سال ۹۸ با وجود اینکه کمبود کنسانتره یکی از معضلات جدی برای تولیدکنندگان گندله به شمار می‌رفت، خوشبختانه فولاد سنگان توانست فراتر از برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید داشته باشد.

امرایی در مورد هدف‌گذاری شرکت برای تولید در سال‌جاری گفت: برنامه فولاد سنگان برای تولید در سال ۹۹، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول است. وی با بیان اینکه برای فولاد سنگان، کیفیت تولید از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: از این‌ رو با بهینه‌سازی خط تولید، سعی شده علاوه بر کمیت، کیفیت محصولات مدنظر باشد.

مدیرعامل فولاد سنگان تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد اختلال شدید در فولاد دنیا شد؛ به ‌نحوی‌ که فولادسازان بزرگ دنیا مانند چین و اروپا با افت تولید مواجه شدند، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت گرفته همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از میزان تولید کم نشده است.

امرایی معتقد است: بومی‌سازی و استفاده از توان تولید، برای جهش تولید بسیار مهم است. بر این اساس بومی‌سازی به‌طورجدی در دستور کار قرارگرفته است؛ به‌گونه‌ای که فولاد سنگان در راستای بومی‌سازی دفترچه‌ای از تمام قطعاتی که در کارخانه استفاده می‌شود تهیه و در اختیار شرکت‌ها و سازندگان قرار داده تا اقدام به ساخت و نهایتاً بومی‌سازی کنند.

وی افزود: فولاد سنگان به‌رغم جوان بودن کارخانه بیش از ۱۸۰۰ قطعه را بومی‌سازی کرده است، ضمن آنکه با توجه به حمایت‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹ نیز پروژه بومی‌سازی ادامه پیدا کند.

مدیرعامل فولاد سنگان تاکید کرد: این شرکت از عموم سازندگان توانمند دعوت می‌کند که در بحث ساخت قطعات باکیفیت که بتواند با محصولات مشابه خارجی رقابت کند، مشارکت کنند. وی با تاکید بر اینکه توجه به بومی‌سازی و ساخت داخل یکی از مولفه‌های محرک در بخش تولید بوده و فولاد سنگان در حوزه بومی‌سازی برنامه‌های اثربخشی را در دست اقدام دارد، گفت: امید است با اجرایی شدن برنامه‌های مذکور، در ۶‌ماه پایانی سال، شاهد کاهش هزینه‌ها و حفظ ارزش ارز در این حوزه باشیم.

امرایی با اشاره به حاشیه سود ایجاد شده ناشی از تولید در سال جهش تولید تصریح کرد: فروش ریالی فولاد سنگان ۲۲۳ درصد رشد داشته و همچنین حاشیه سود فولاد سنگان با اجرای مدیریت هزینه‌ها و افزایش حجم تولید نسبت به ۶ ماهه سال گذشته بیش از ۲/ ۴ (چهار/ دودهم) درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کسب رکوردهای موثر تولید گندله، برنامه‌ریزی هوشمندانه در تامین کنسانتره به‌‌رغم کمبود مواد اولیه در کشور، پتانسیل و توان مضاعف پرسنل جوان و متخصص و استفاده از ظرفیت‌های چندگانه شرکت فولاد مبارکه از کلیدواژه‌های روشن در چرخش چرخ تولید در طرح جایگزینی معدن به‌جای نفت است.

به گفته مدیرعامل سنگان، آمارها نشان از صادرات ۹ میلیارد دلار مواد معدنی در سال گذشته دارد که با اجرایی شدن سیاست‌های لحاظ شده در سال جهش تولید، به‌زودی شاهد افزایش توان صادرات و پتانسیل‌های معدنی و شکوفا شدن عصر معدن به‌جای اقتصاد وابسته و بازار غیر قابل ‌اعتماد نفت خواهیم بود.

امرایی بابیان اینکه تولید و مصرف فولاد امروزه، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع به شمار می‌آید، تصریح کرد: حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرآیند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. این موضوع در خصوص شرکت فولاد سنگان در شهرستان خواف و در گامی آینده محور، در استان خراسان رضوی به‌وضوح مشهود بوده و موجب تحولات قابل‌توجهی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در سال ۹۸ سرعت حمل مواد و نیز توجه به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی از اهمیت بالایی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: این شرکت با راه‌اندازی سیستم بارگیری مکانیزه (ترن‌لودینگ) در سال گذشته عملا توانست از تردد بسیار زیاد کامیون‌ها در جاده‌ها جلوگیری کند. این مجموعه روزانه ۱۶ هزار تن قابلیت بارگیری معادل ۶۴۰ کامیون را دارد که با راه‌اندازی سیستم یاد شده کمک بسیاری به حل معضل حمل‌ونقل کرده است. به گفته مدیرعامل سنگان، با بهره‌گیری از سیستم بارگیری مکانیزه (ترن‌لودینگ) در هر سه دقیقه یک واگن ۱۰۰ تنی قادر به بارگیری است.

وی با اشاره به اینکه فولاد سنگان همواره به دنبال افزایش راندمان تولید است و در همین راستا نیز با ایجاد تغییرات و انجام اصلاحاتی در فرآیندها درصدد افزایش ظرفیت است، افزود: به‌عنوان‌مثال با افزایش ظرفیت خروجی کوره‌ها یا بهینه‌سازی جریان مواد، نوار نقاله‌ها و… درصدد افزایش راندمان و تولید هستیم. امرایی گفت: در حال حاضر در منطقه سنگان مجوز تولید ۱۷ و نیم میلیون تن کنسانتره داده‌شده که طبیعتا به ۳۵ میلیون تن سنگ نیاز دارند. بنابراین ضروری است باهدف رفع نیاز کارخانه‌های حاضر در منطقه به سنگ‌آهن، تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه با تولید ۵/ ۱۷ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن سنگ‌آهن در حوزه صنایع فولادی جمهوری اسلامی ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با در اختیار داشتن ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر، در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارند.