راه‌اندازی فولاد‌سازی شادگان تا سال ۱۴۰۱

۶۵ درصد سهام فولاد شادگان به فولاد خوزستان و ۳۵ درصد نیز به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و شرکت ملی فولاد تعلق دارد.

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل فولاد شادگان چندی پیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به طرح توسعه‌ای فولاد شادگان اشاره‌کرده و گفت: در طرح توسعه‌ای فولاد شادگان واحد فولادسازی ۸۰۰ هزار تنی بیلت‌سازی در نظر گرفته ‌شده که با توجه به اقدام‌های انجام‌شده ۵۰ درصد این طرح ‌پیش رفته است و بر اساس برنامه‌های در دست اقدام این واحد نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.

قاسم‌زاده با تاکید بر این موضوع که فولاد شادگان باید چندی پیش افتتاح می‌شد، درباره این تاخیر عنوان کرد: یکی از دلایل تاخیر در راه‌اندازی طرح فولاد شادگان، تاخیر در تمدید فاینانس از سوی کشور چین بوده است. البته گفتنی است که فاینانس چین به ۷ طرح فولادی اختصاص‌ یافته و دو بار نیز تمدید شده است، اما هم‌اکنون به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها و مشکلات داخلی اجرایی تمدید نشده و امیدوار هستیم که دوباره تمدید شود که در این صورت جریان نقدینگی در واحد روان شده و طرح توسعه‌ای نیز با سرعت بیشتری ‌پیش خواهد رفت.

 تشکیل کمیته سه‌جانبه برای راه‌اندازی فولاد شادگان

برای راه‌اندازی طرح فولاد شادگان قرار است کمیته‌ سه‌جانبه‌ای بین شرکت‌های ملی فولاد، فولاد خوزستان و فولاد شادگان تشکیل شود. این خبر را معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی فولاد خوزستان، خداداد غریب‌پور در بازدید از شرکت صنعت فولاد شادگان با حضور مدیران‌عامل شرکت‌های ملی فولاد و فولاد خوزستان، فولاد شادگان و حجت‌الاسلام ناصری‌نژاد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شادگان با بیان این مطلب عنوان کرد: از سال گذشته روند اجرای پروژه سرعت بیشتری داشته و امیدوار هستیم با برنامه زمان‌‌بندی انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ بخش فولاد‌سازی به بهره‌‌برداری برسد.

غریب‌پور در این جلسه عنوان کرد‌: جلسه‌های کمیته سه‌جانبه به‌صورت هفتگی با محوریت شرکت ملی فولاد برگزار شود تا «تمدید ال‌سی» و «تامین ماشین ریخته‌‌گری»، به‌عنوان دو مساله اساسی طرح برطرف شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تصریح کرد: تمدید ال‌سی جزو وظایف بخش دولتی به شمار می‌رود که تلاش می‌شود، این چالش برطرف شود. 

 کمک ۱۶۰۰ میلیارد ریالی فولاد خوزستان

غریب‌پور با اشاره به همکاری‌‌های فولاد خوزستان در تامین مالی پروژه گفت: این شرکت از سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی این طرح تزریق کرده و بر اساس هماهنگی به ‌عمل ‌آمده این تامین مالی ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه تاکید کرد: فولاد خوزستان، تزریق منابع مالی را تا مشخص شدن تمدید ال‌سی ادامه دهد، به‌صورتی که اگر ال‌سی هم تمدید نشد، روند اجرای طرح متوقف نشود و البته سهم فولاد خوزستان نیز در این طرح افزایش یابد. رئیس هیات‌عامل ادامه داد: سهم دولت (سهام عدالت) در این طرح ۳۵درصد است، ولی در نظر داریم در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی این میزان سهم را هم در آینده واگذار کنیم. غریب‌پور پیشرفت کلی بخش فولادسازی را بیش از ۵۰ درصد اعلام و عنوان کرد: میزان پیشرفت از سال ۱۳۹۸ و به‌ویژه از ابتدای امسال فراوان بوده، البته نیاز است که وضعیت کنونی پیشرفت با همکاری فولاد خوزستان ارتقا یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی طرح فولادسازی شادگان ۳۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی با تاکید برجذب نیروی بومی اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلان دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید داریم که نیازهای طرح تا حد امکان از شهرستان شادگان تامین شود، این امر به وضعیت اقتصادی و اشتغال منطقه کمک می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با ابراز رضایت از اقدامات شرکت فولاد شادگان در حوزه مسوولیت اجتماعی گفت: کمک به تجهیز بیمارستان و مدارس این شهرستان و توسعه فضای سبز ازجمله اقدام‌های انجام‌شده از سوی شرکت فولاد شادگان است که جای تقدیر و تشکر دارد.

غریب پور با اشاره به مسائل زیست‌محیطی گفت: رعایت اصول و استانداردهای محیط‌زیست همواره از اولویت‌های سازمان ایمیدرو است و مورد تاکید قرار دارد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در این بازدید اظهار کرد: با وجود تمامی مشکلات موجود ازجمله تحریم‌ها، با تمام توان به دنبال سرعت بخشیدن به اجرای طرح و همچنین برطرف کردن مشکلات فولاد شادگان هستیم.

محمدی با تاکید بر اینکه اولویت ما تامین نیروی انسانی بومی است، گفت: درصورتی‌که چالش‌های طرح به‌موقع برطرف شود، این طرح در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی خواهد شد و نیروهای فولاد شادگان را از افراد بومی منطقه به کار می‌گیریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث مسوولیت‌‌های اجتماعی گام‌های خوبی برداشته‌شده است و قول می‌دهیم با برنامه‌ریزی‌‌هایی که انجام دادیم در سال‌جاری پررنگ‌تر نسبت به گذشته انجام شود.

وی همچنین ضمن تشکر از حمایت‌های نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و مقامات محلی در پشتیبانی از احداث پروژه، خواستار ادامه همکاری‌‌ها تا راه‌اندازی این طرح فولادسازی شد.

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از حمایت همه‌جانبه فولاد خوزستان در راه‌اندازی طرح فولادسازی شادگان، اظهار کرد: توسعه و افزایش تولید منجر به اشتغال‌زایی جوانان خواهد شد و بهره‌گیری از نیروهای بومی از نیازهای اصلی این شهرستان است.

 تلاش برای راه‌اندازی ال‌سی

همچنین امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در این نشست عنوان کرد: باوجود برخی چالش‌های داخلی و بین‌المللی، تلاش‌ها برای تمدید ال‌سی در جریان است.

وی در ادامه افزود: با تمام توان برای راه‌اندازی طرح فولادسازی شادگان در کنار مجموعه فولاد خوزستان و فولاد شادگان هستیم.همچنین مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در این جلسه عنوان کرد: این شرکت در دوره ۶ ماه نخست سال‌جاری توانسته است ۳۷۰ هزار و ۸۲۴  تن آهن‌اسفنجی تولید کند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۲۲ درصد افزایش ‌یافته است.

قاسم‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت معمول سالانه این واحد تولیدی ٨٠٠ هزار تن است از همین رو این شرکت در ۶ ماه سال‌جاری به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده است. در نتیجه انتظار داریم شرکت همچون رشد سال‌‌های گذشته با بهره‌‌گیری بیشتری از ظرفیت تولیدی، برنامه بودجه‌بندی خود را تکمیل کند تا به درآمد و به‌تبع آن حاشیه سود بیشتری دست پیدا کند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش خود را به‌کارخواهیم گرفت تا طرح فولادسازی هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد و شاهد توسعه، افزایش تولید و به‌تبع آن اشتغال‌زایی برای جوانان باشیم.

p28 (2) copy