به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، جان (بیژن) فرهنگی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت خدمات پزشکی سامی اید، در یک مصاحبه تلفنی به پایگاه خبری سن‌خوزه اینساید گفت: ما طرحی را ارائه کردیم که [مقامات دولتی] پس از دیدن آن متعجب شدند، احساس ما این است که حتی می‌توانیم آن را بهتر انجام دهیم. به همین خاطر، میلیاردها میلیارد دلار در این خصوص هزینه کرده‌ایم و در واقع سعی کردیم افراد را در آزمایشگاه‌ها و پارکینگ‌ها درمان کنیم.

سامی اید، یک سرویس پزشکی آنلاین است که از طریق آن خدمات فوری مراقبتی از راه دور را میان بیماران و پزشکان به صورت ارتباط تلفنی و تصویری ارائه می‌کند. این خدمات علاوه بر اینکه از تردد افراد در مکان‌های عمومی می‌کاهد، هزینه آن نیز بسیار مقرون به صرفه است. سامی اید در سن خوزه، کالیفرنیا مستقر است، اما خدمات خود را به سراسر ایالات متحده ارائه می‌کند. در اوایل همین ماه، این شرکت مراقبت‌های بهداشتی مستقر در سن خوزه به یکی از معدود شرکت‌هایی تبدیل شد که آزمایش کرونا را در خانه انجام می‌دهد. فرهنگی از شرکت خود به نام «تغییردهنده بازی» یاد می‌کند و می‌گوید، این تست علاوه بر دسترسی آسان و هزینه‌های مقرون به صرفه، به افرادی که احتمالا به کرونا مبتلا شده‌اند این امکان را می‌دهد در خانه بمانند و نیازی نیست به دکتر و آزمایشگاه مراجعه کنند. در این آزمایش که مشابه آزمایش دی‌ان‌ای است، بیمار یک کیت دریافت می‌کند که پس از آغشته‌کردن آن به بزاق دهان خود، آن را برای شرکت ارسال می‌کند، نتیجه ظرف 48 ساعت اعلام خواهد شد. فرهنگی گفت: این آزمایش در خانه به دلیل رعایت قرنطینه بسیار مهم است. زیرا شما در خانه می‌مانید و از شیوع [کووید] جلوگیری می‌کنید. ما اعلام کردیم که آزمایش در خانه بهترین راه برای انجام این کار است. کالیفرنیا و سایر ایالات در حال به کارگیری این راه‌حل هستند. واقعا جای تاسف است که ما احتمالا دو سه ماه زودتر این راه‌حل را به کار نگرفتیم.

وی افزود: اگر آزمایش‌های خانگی در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا بیشتر انجام می‌شد، در آن صورت احتمال جلوگیری از بحران سلامتی که امروز گریبانگیر ما شده است، افزایش پیدا می‌کرد. آزمایش در خانه به افراد این امکان را می‌دهد تا حتی اگر علائمی هم ندارند، با انجام آزمایش به جلوگیری از شیوع ویروس کمک کنند. 

بنا به گفته فرهنگی، سامی اید یکی از معدود شرکت‌های ایالتی است که آزمایش از طریق بزاق دهان را ارائه می‌کند. این روش هم هزینه کمتری دارد و هم نسبت به روش آزمایش از طرق مخاط بینی کمتر تهاجمی است و در عین حال نیاز به برخی لوازم آزمایشگاهی خاص نیز ندارد. فرهنگی توضیح داد: با شروع همه‌گیری کووید-19، خیلی سریع فهمیدیم که بهترین راه‌حل برای مقابله با این بیماری، تماس کمتر افراد با یکدیگر است به همین خاطر ارائه خدمات پزشکی به صورت آنلاین را به کار گرفتیم و انجام آزمایش‌ها در خانه یکی از معدود روش‌های انقلابی است که در پزشکی به کار گرفته شده است.