در این راستا جهاد کشاورزی، شرکت‌های تولیدکننده تراکتور و بانک‌های عامل برای حمایت از کشاورزان سال‌ها است که اقدام به ثبت‌نام کشاورزان متقاضی دریافت تراکتور می‌ کنند و این دستگاه را با شرایطی خاص در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، این طرح در استان‌ها نیز سال‌ها است که در حال اجراست.

با این‌حال گاهی مشکلاتی سبب می‌شود تا تحویل تراکتور به کشاورزان با تاخیر انجام گیرد و این امر در سال‌جاری نیز خود را به‌طور کامل نشان داده است. برخی از کشاورزان که متقاضی دریافت تراکتورند معترض‌ هستند که بعد از گذشت بیش از 6 ماه از ثبت‌نام در سامانه، هنوز موفق به دریافت این دستگاه نشده‌ و در پیگیری از سازمان‌های ذی‌ربط در راستای علت تاخیر و زمان تحویل نیز به پاسخ مناسب نرسیده‌اند. با این ‌حال تصور عده‌ای از افراد این است که شاید تا پایان سال جاری نیز نتوانند تراکتور ثبت‌نامی را تحویل بگیرند، چراکه بیش از 400 متقاضی ثبت‌نام کرده و بیش از 100 نفر از آنها هنوز موفق به دریافت این ماشین نشده‌اند. اما سوال این است، علت تاخیر در تحویل تراکتورها به کشاورزان متقاضی در استان‌ها چیست؟ آیا زمان مشخصی برای تحویل تراکتورهای باقی‌مانده به کشاورزان متقاضی وجود دارد یا خیر؟ آیا ریشه مشکل را باید در سطح کشوری جست‌و‌جو کرد؟

در همین راستا رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تراکتور بیان کرد: به‌طور میانگین سالانه حدود ۱۶ هزار تراکتور نیاز داریم. اگر تزریق قطره‌چکانی تراکتور در بازار نبود قیمت‌ها آن‌قدر بالا نمی‌رفت و صف‌های طولانی برای خرید این کالا به وجود نمی‌آمد. مدیریت شبه‌دولتی بر تولید تراکتور حاکم است و رقابتی وجود ندارد.

حمیدرضا نامی بابیان اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت بالایی بین کارخانه‌های تولیدکننده و بازار آزاد بیرون وجود دارد، گفت: دلیل این مبحث ایجاد دخالت‌های متعدد بین عرضه و تقاضا است. زمانی که اجازه ندهیم این دو ساختار همدیگر را همپوشانی کنند این اختلاف فاحش ایجاد می‌شود.

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تراکتور در حال حاضر بحث ثبت‌نام و سهمیه‌بندی در بخش تراکتور باب شده که باعث شده بازار سیاه در این بخش شکل گیرد درحالی‌که در دورانی که این موارد نبود متقاضیان به‌راحتی کالای موردنظر خود را با قیمت مناسب خریداری می‌کردند.

وی تاکید کرد: اگر اختلاف قیمت بین کالای درب کارخانه و بازار آزاد وجود نداشته باشد این حجم از تقاضا ایجاد نخواهد شد. بدون تردید بخشی از این تقاضا در مسیر سوداگری است. همان‌طور که گفتم به‌طور متوسط میزان مصرف تراکتور در کشور 16 هزار تراکتور است.

نامی بابیان اینکه بر اساس آمارهای غیررسمی متوسط عمر تراکتور 12 سال است و همیشه میزان مصرف سالانه تراکتور در کشور 16 هزار دستگاه بوده است، افزود: اگر در حال حاضر میزان تقاضا بیشتر شده دلیل آن رشد صنعت کشاورزی یا نیاز کشور به این دستگاه‌ها نیست. بلکه تزریق قطره‌چکانی تراکتور در بازار و دونرخی بودن بلای جان این صنعت شده و شاهد افزایش تقاضای کاذب در این بخش هستیم.

نامی بابیان اینکه واردات یا تکیه‌بر تولیدات داخلی در بخش تراکتور دارای دو مولفه مجزا از هم است، تاکید کرد: اگرچه در حال حاضر تولیدات داخلی پاسخگو است، اما به‌طورکلی به‌‌رغم کیفیت بالای کالاهای وارداتی این کالاها با بودجه کشاورزان همخوانی ندارد؛ بنابراین اینکه تولیدات داخلی نیاز جامعه را پوشش می‌دهد کاملا صحیح است، اما در بخش ادوات کشاورزی وضعیت برعکس است؛ ازآنجا‌که این بخش در دست تولیدکنندگان خصوصی است وضعیت مطلوب‌تری دارد.