نقش بیمه در اقتصاد پررنگ‌تر شود

بی‌تردید بخش اقتصاد بدون بیمه نمی‌تواند توسعه یابد و به موفقیت برسد و همین موضوع باعث شده تا اهمیت پوشش ریسک سرمایه‌گذاری و تولید از سوی صنعت بیمه ‌این روزها بیش از هر زمان دیگری به چشم آید؛ اما موضوعی که دراین ‌بین وجود دارد این است که به دلیل دامنه زیاد نوسانات قیمتی، شاید پوشش برخی ریسک‌ها برای صنعت بیمه توجیه لازم را نداشته باشد و قبول این ریسک‌ها درنهایت به ضرر شرکت‌های بیمه تمام شود.

سیدحسین سلیمی، نایب رئیس‌هیات مدیره شرکت بیمه خاورمیانه دراین‌باره در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: بیمه به‌عنوان یک صنعت حامی نقش بسیار مهمی در مدیریت ریسک دارد و می‌تواند با پوشش مخاطرات فعالیت‌های اقتصادی، زمینه تداوم گردش چرخ‌های اقتصادی را فراهم آورد و ضریب موفقیت را در این حوزه افزایش دهد.

به گفته وی، بیمه به‌عنوان تسهیل‌گر و ابزار مناسب برای ایجاد آرامش و اطمینان برای فعالان اقتصادی تعریف ‌شده که وجود آن می‌تواند زمینه تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را سبب و باعث رونق فعالیت‌های اقتصادی شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه هرچه میزان ریسک در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر باشد، احتمال سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه‌ها کمتر می‌شود گفت: صنعت بیمه می‌تواند نقش کاهنده ریسک را در نظام اقتصادی کشور ایفا کند.

این فعال صنعت بیمه با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است در راستای توسعه و ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد تلاش بیشتری شود و این موضوع به یک ضرورت مهم تبدیل شود، گفت: اهمیت این موضوع در سایر کشورها احساس شده است و به همین دلیل هم هست که در بسیاری از بخش‌ها، پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با ریسک‌های مختلف وجود دارد.

وی براین باور است که مهم بودن موضوع بیمه در کشور باید احساس شود و برای شکوفایی اقتصاد کشور، این موضوع باید مورد توجه تمامی فعالان اقتصادی قرار گیرد. در این راستا لازم است پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با ریسک‌های مختلف نیز از سوی صنعت بیمه طراحی و وارد بازار شود تا از این بابت نگرانی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در این شرایط اقتصادی کمتر شود.

سلیمی در این راستا بر لزوم متنوع‌سازی خدمات بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: اگر پوشش‌های مناسب بیمه‌ای منطبق با نیاز جامعه عرضه شود این موضوع بخش زیادی از نگرانی‌ها را در بخش اقتصاد برطرف خواهد کرد و این مساله بسیار مهمی است. دراین‌بین یکی از پوشش‌های بیمه‌ای که نیاز فعلی بازار است، پوشش نوسانات نرخ ارز است؛ اما این پوشش بیمه‌ای به دلیل بالا بودن دامنه نوسانات، برای صنعت بیمه توجیه لازم را ندارد و همین موضوع سبب شده تا این پوشش بیمه‌ای هنوز در کشور ما شکل اجرایی به خود نگیرد. نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه خاورمیانه یادآور شد: در این راستا موضوع حائز اهمیت این است که همراه با حمایت بیمه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، باید مسوولان امر، در راستای ثبات‌بخشی اقتصاد و کاهش نوسانات قیمتی ازجمله نرخ ارز اقدامات عملی و مناسبی انجام دهند تا در یک فضای باثبات‌تر شرکت‌های بیمه ترغیب به ارائه پوشش‌های مناسب بیمه‌ای ازجمله پوشش نوسانات نرخ ارز شوند.

به گفته سلیمی، نوسانات نرخ ارز در کشور ما، قدرت برنامه‌ریزی و آینده‌نگری را از فعالان اقتصادی سلب کرده که با پوشش این ریسک، می‌توان جلوی این نگرانی‌ها را گرفت؛ اما به دلیل اینکه دامنه این نوسانات همواره زیاد بوده است، ازاین‌رو، پوشش این ریسک‌ها می‌تواند شرکت‌های بیمه را متضرر کند و آنها را به دردسر بیندازد.

وی در نهایت معتقد است: برای توسعه صنعت بیمه در کشور و ارائه پوشش‌های مناسب بیمه‌ای لازم است تورم در کشور کنترل و نوسانات شدید نرخ ارز مدیریت شود تا در یک فضای آرام‌تر، بیمه‌ها بتوانند ریسک ناشی از این نوسانات را پوشش دهند. بی‌تردید اگر محدوده نوسانات کاهش یابد، شرکت‌های بیمه هم انگیزه بیشتری برای ورود به چنین حوزه‌هایی خواهند داشت و این درنهایت هم زمینه رشد جایگاه صنعت بیمه را فراهم خواهد کرد، هم باعث رونق‌بخشی به اقتصاد کشور خواهد شد.