به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نشریه «سیدنی مورنینگ هرالد»، شرکت کوپر انرژی که حدود ۱۲درصد از گاز ویکتوریا را از چاه‌های فراساحلی خود تامین می‌کند، با سرمایه‌گذاری در یک پروژه کاشت گیاهان درصدد جبران مقدار آلایندگی است که در فرآیندهای تولیدی خود ایجاد می‌کند.

این پروژه که توسط بیودایورس کربن، بازوی تجارت کربن سازمان زیست محیطی گرینیگ استرالیا، مدیریت می‌‌شود، در حال بازیابی پوشش‌های گیاهی و افزایش زیستگاه پرنده‌های مهاجر دریایی و پرندگان بومی استرالیا است که در خطر انقراض قرار دارند.

این طرح، انتشار آلایندگی کوپر انرژی را که به نام «اسکوپ ۳» شناخته می‌شود در بر نمی‌گیرد. اسکوپ ۳، آلاینده‌هایی را شامل می‌شود که بر اثر استفاده مشتریان از نفت و گازی که توسط کوپر انرژی تولید و فروخته شده است منتشر می‌شود؛ اما دیوید مکسول، مدیرعامل کوپر انرژی گفت این شرکت متعهد شده است با مشتریان خود تحقیقاتی را انجام دهد تا بررسی کنند چگونه می‌توان انتشار آلایندگی حاصل از تولیدات خود را در سال‌های آینده کاهش داد.

وی گفت: ایده به صفر رساندن انتشار آلایندگی به صورت داوطلبانه، در جلسه استراتژی شرکت مطرح شد، سپس با سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان مالی و مشتریان این شرکت در میان گذاشته شد.

مکسول گفت: از آنجا که مشتریان اصلی در نزدیکی مرکز فعالیت این شرکت قرار دارند، آلایندگی کربنی بر اثر حمل‌ونقل بسیار کم است. ما دیدیم این پروژه می‌تواند به عنوان فرصتی برای جبران انتشار آلایندگی این شرکت تا قبل از سال ۲۰۵۰ میلادی باشد و آن را برگزیدیم.

وی گفت: در راستای حفظ ارزش‌های شرکت کوپرانرژی و به رسمیت شناختن چالش‌های تغییرات آب و هوایی و توافق‌نامه پاریس چنین تصمیمی گرفته شده است؛ اما افزود که او انتظار دارد این شرکت به طور عمده از مزایای آن بهره‌مند شود؛ زیرا وام‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و کارمندان به صورت فزآینده‌ای طرفدار تجارت با شرکت‌هایی هستند که در مورد تغییرات اقلیمی پاسخگو باشند.

مکسول گفت: هیچ برنامه یا مقررات جدید ایالتی یا دولتی تاثیری در این تصمیم‌گیری نداشته است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که امسال دو شرکت از بزرگ‌ترین فعالان صنایع استرالیا، وودساید و سانتوز، برای کاهش میزان انتشار آلایندگی‌های کربنی خود تحت فشار شدید سهامداران قرار گرفتند و در ضمن صندوق‌های بازنشستگی استرالیا خواستار اقدامات بیشتر آب و هوایی از سوی شرکت‌هایی هستند که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.