به گزارش گروه اقتصاد بین­‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، شل اعلام کرده است این هدف، شامل حذف انتشار آلایندگی از همه تولیدات و محصولات شرکت یعنی به صفر رساندن هرگونه احتمال انتشار آلایندگی خواهد بود، حتی حذف آلایندگی‌هایی که در حال حاضر نمی­­توان به طور کامل آنها را قطع کرد. هدف شل برای سال ۲۰۵۰ همراستا با دستورالعمل‌­های پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس انجام می‌­شود.

بن ون بوردن، مدیرعامل این شرکت، در بیانیه‌ای اظهار داشت که حتی در زمان شیوع ویروس همه‌گیر کووید-19، شل باید «تمرکز خود را بر برنامه‌­های طولانی‌مدت حفظ کند» و هدف باید تغییرات گسترده‌تر در جامعه باشد.

وی گفت: «انتظارات جامعه به سرعت به سمت مباحث تغییرات آب و هوایی سوق پیدا کرده است. اکنون شل باید با بلندپروازی­‌های بیشتر خود پیش برود، به همین دلیل هدف ما این است تا سال 2050 یا زودتر به کسب و کاری در زمینه انرژی تبدیل شویم که میزان انتشار آلاینده‌­های آن صفر است. جامعه و مشتریان ما انتظاری کمتر از این را ندارند.» آدام متیوس، مدیر اخلاق و اشتغال در شورای بازنشستگی کلیسای انگلستان است.  وی مدیریت کارگروه «اقدام اقلیمی +100» با شرکت شل را بر عهده دارد. این یک گروه زیست­‌محیطی است که سرمایه­‌گذاری فراوانی را از موسسات مختلف جذب کرده است. از جمله این موسسات شرکت مدیریت پول «بلک­راک» است که در 30 کشور فعالیت دارد و خدمات سرمایه‌­گذاری و مدیریت ریسک را برای سرمایه­‌گذاران ارائه می­کند. متیوس در بیانی‌ه­ای گفت این اقدام شرکت شل نشان­‌دهنده اعتماد به نفس آن است. وی اضافه کرد که اعلامیه شل بر ایجاد یک مسیر برای شرکت‌های بخش انرژی تمرکز دارد تا دیگر شرکت‌ها نیز سیاست شرکت شل را اتخاذ کنند و در  این مسیر گام بردارند.

شرکت شل در فهرست 500 شرکت برتر دنیا در نشریه فورچون در رتبه سوم قرار دارد. قبل از اقدام برای حذف انتشار آلایندگی، این غول هلندی-بریتانیایی یکی از شرکت‌هایی در این بخش بود که در مورد میزان آلایندگی سریع‌تر از سایرین افشاگری کرد. این شرکت نه فقط درمورد میزان آلایندگی عملیات خود افشاگری کرد، بلکه آلایندگی ناشی از محصولات تولید شده توسط مشتریان خود را نیز آشکار کرد. 

لوک پارکر، نایب رئیس بخش تحقیقات شرکت وود مکنزی – شرکت مشاوره­ای در زمینه انرژی که در ادینبورگ مستقر است - نوشت: «این اقدام شل نشان‌­دهنده عزم این  شرکت برای ایجاد یک دگردیسی از غول نفتی و تبدیل شدن به یک غول انرژی است.» وی ادامه داد: «ویروس کرونا، عوارض و نتیجه آن، هیچ چیز را تغییر نخواهد داد، بلکه باعث قوی­تر شدن این استدلال می‌­شود که به‌رغم محدودیت‌­های مالی، شل بیش از هر زمان دیگری مصمم به انجام این تغییر است.»

هدف شل برای به صفر رساندن آلاینده­‌ها پس از اعلام هدف‌گذاری شرکت بریتیش پترولیوم برای حذف آلاینده‌­ها اعلام شد. این غول انرژی بریتانیایی نیز در فهرست 500 شرکت برتر نشریه جهانی فورچون، جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. پیش‌­تر شرکت اسپانیایی رپسول با رتبه 200 هم چنین هدفی را اعلام کرده بود. این موضوع ازتفاوت عمیق بین غول­های انرژی اروپا و آمریکا حکایت دارد. بنا بر نظر تحلیلگران و متخصصان قاره اروپا و آمریکا، فشار دولت­ها و مردم اروپا برای کاهش انتشار آلایندگی رو به رشد است، در صورتی‌که چنین فشاری روی شرکت­های انرژی آمریکایی وجود ندارد، به همین خاطر شرکت­های آمریکایی سیاست کاهش انتشار آلایندگی را اتخاذ نکرده‌­اند.

در ماه فوریه، رئیس بخش بریتانیای شرکت شل در یک همایش نفت و گاز و تغییرات آب و هوایی درهفته بین‌­المللی نفت گفت: این شرکت پیش از این  نیز اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کاهش انتشار آلایندگی خود تعیین کرده بود. وی خاطرنشان کرد که باید هر چه بیشتر به سمت استفاده از انرژی­های پاک برویم، اما افزود که « نفت و گاز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌­کنند، بنابراین مصرف نفت و گاز در جامعه لزوما با سرعتی که بسیاری از مردم دوست دارند کاهش نمی‌­یابد.» شل و اکوئینور، غول انرژی دولتی نروژ، تنها دو شرکت انرژی بودند که در این همایش حضور داشتند.

شل اکنون در مورد چگونگی دستیابی به این هدف با پرسش­هایی سخت روبه‌رو خواهد شد، هدفی که حتی کارشناسان کاهش انتشار آلایندگی می‌گویند در حال حاضر برنامه جامع و کاملی برای آن ندارند، به خصوص برای شرکت­های انرژی که ماهیت وجودی‌شان برپایه سوخت­های فسیلی است. شرکت بریتیش پترولیوم، پس از اتخاذ سیاست حذف انتشار آلایندگی، اعلام کرد اواخر سال جاری سرمایه‌گذاران را در مورد چگونگی تحقق این هدف در جریان قرار می‌دهد. شل اظهار داشت که در برنامه­‌های عملیاتی و بودجه فعلی شرکت، هنوز اهداف 2050 منعکس نشده است.

شل در زمانی از این هدف خود پرده برداشته است که به نظر می‌­رسد بخش نفت و گاز در حال سقوط آزاد است. حتی توافق­‌ اوپک پلاس در خصوص محدود کردن تولید نفت تاثیر چندانی جهت تثبیت قیمت جهانی نفت نداشته است. قیمت نفت در پایین‌­ترین سطح 18 سال اخیر بوده است. این امر منجر به خسارات گسترده­­، اخراج و حتی ورشکستگی‌های زود هنگام در بخش نفت و انرژی شده است و آینده شهرها و مناطقی را که تکیه بر درآمدهای نفتی داشتند با چالش روبه‌رو کرده است و به نظر می­‌رسد موضوع تغییرات آب و هوایی که تا اوایل سال‌جاری مهم‌ترین موضوع مربوط به آینده این صنعت بود، حالا به حالت تعلیق درآمده است.

این اوضاع تحلیلگران و کارشناسانی که در زمینه نفت و گاز و تغییرات آب و هوایی فعالیت می­‌کنند را نگران کرده است. آنها نگران هستند که به دلیل مشکلات مالی و فشار بر منابع در مدیریت بحران کووید-19 تعهدات شرکت در خصوص کاهش انتشار آلایندگی کنار گذاشته شود.

فاتیح بیرول، مدیر کل آژانس بین‌­المللی انرژی، در این باره گفت که احتمالا میزان آلاینده­‌ها در سال 2020 به دلیل بحران کرونا سقوط خواهد کرد، اما هشدار داد که این نتیجه حاصل فروپاشی اقتصادی خواهد بود، نه تغییرات معنی­‌دار در سیاست­‌گذاری­‌ها در ماه مارس بیرول خاطرنشان کرده بود که بحران ویروس کرونا، آزمایشی است برای دولت­ها و شرکت­ها که نشان می­دهد تا چه حد نسبت به کاهش انتشار گازهای آلاینده­ جدی هستند.