مرتضی علیزاده، مدیرعامل شرکت خط و ابنیه‌فلق معتقد است عمده مشکل پیمانکاران در حال‌حاضر نقدینگی و سرمایه در گردش است. وی می‌گوید: با توجه به کاهش بودجه عمرانی به علت تحریم‌های ظالمانه و به‌تبع آن عدم‌تخصیص منابع کافی در این بخش، مطالبات از محل صورت‌وضعیت‌های پیمانکاران با تاخیر زیاد پرداخت و در نتیجه نقدینگی شرکت‌های پیمانکاری دچار مشکل شده است. برای آشنایی با مشکلات حوزه پیمانکاری و عملکرد شرکت خط و ابنیه‌فلق با وی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 چه پروژه‌هایی را در سال گذشته انجام داده‌اید؟

تعمیر و نگهداری خطوط ریلی در راه‌آهن به شکلی مشابه عملیات راهداری در بخش جاده است. تعمیر و نگهداری خطوط ریلی در حال بهره‌برداری لازمه سیر ایمن ترافیک در شبکه ریلی است که با پایش و بازدید مستمر در طول خطوط ریلی کشور توسط شرکت‌های فعال در این حوزه اقدام می‌شود. شرکت خط و ابنیه فلق نیز با به‌کارگیری پرسنل مجرب و ماشین‌آلات موردنیاز یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تعمیر و نگهداری راه‌آهن است که تقریبا از 10 سال گذشته با ورود در این بخش نگهداری نواحی راه‌آهن فارس و قم را در کارنامه خود دارد که مجموع خطوط مذکور طولی معادل 1600 کیلومتر خط را شامل می‌شود.  همچنین حدود 7 کیلومتر در محور گار-ساقه در استان قم را در سال گذشته بازسازی کردیم. 

همچنین شرکت  یک ساختمان اداری به  مساحت 1400 مترمربع در بندرعباس برای مجموعه شرکت‌های فعال ریلی در اسکله شهیدرجایی و تغییر کاربری یک انبار در مجموعه راه‌آهن قم و تبدیل آن به ساختمان مجهز ورزشی به مساحت 600 مترمربع و همچنین 4 مورد زیرگذر ریلی نیز در دست اقدام داشته که امسال به بهره‌برداری رسیدند. عملیات احداث یک پارک به نام بوستان خضرنبی به وسعت 100 هکتاردر شهر قم  نیز در سال گذشته شروع   شدکه در مراحل نهایی اجرا است.

 برنامه‌های شرکت در سال‌جاری چیست؟

ادامه فعالیت‌های قبلی و همچنین توسعه در خدمات را در برنامه داریم؛ یکی از برنامه‌های ما افزایش سهم بازار تعمیر و نگهداری خطوط ریلی در کشور است که در همین راستا علاوه بر پروژه تعمیر و نگهداری راه‌آهن قم، اخیرا در مناقصه تعمیر و نگهداری راه‌آهن غرب کشور (همدان) که حدود 250 کیلومتر و به مبلغ 28 میلیارد تومان است انتخاب شدیم. حدود یک ماه است که فعالیت در این ناحیه را شروع کرده‌ایم.

 یک پروژه دیگر هم به جهت تقویت بخش احداث در شرکت آغاز کرده‌ایم که شامل بازسازی محور قم-ساقه به طول 9کیلومتر است که تاکنون 6 کیلومتر از آن انجام شده است. علاوه‌بر موارد فوق حضور در دو پروژه دیگر متعلق به شهرداری به جهت توسعه فعالیت‌های شرکت به فعالیت‌های غیر از راه‌آهن است که یکی پروژه احداث بوستان رضوان و دیگری پروژه احداث آشیانه آتش‌نشانی مادر در شهر قم را شامل می‌شود که پس از انتخاب در مناقصه و امضای  قرارداد طی ماه گذشته در مرحله تجهیز کارگاه است. همچنین تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز شرکت نیز در برنامه قراردارد که با تجهیز شرکت به یک دستگاه جرثقیل 80 تنی ریلی و ماشین‌آلات راهسازی گام مهمی برای حضور در پروژه‌های ریلی طی سال گذشته و امسال برداشته شد.

 موانع و مشکلاتی که شما پیمانکاران با آن مواجه هستید، چیست؟

عمده مشکل پیمانکاران تامین نقدینگی و سرمایه در گردش لازم برای اجرای پروژه‌ها است، زیرا کارفرمایان عمدتا در پرداخت مطالبات پیمانکاران مشکل دارند. با توجه به اینکه بودجه عمرانی دولت به علت تحریم‌ها و بالطبع کاهش تخصیص منابع موردنیاز دراین بخش کاهش داشته، بنابراین رسوب مطالبات پیمانکاران زیاد و بازگشت هزینه‌ها با زمان طولانی صورت می‌گیرد؛ این امر  باعث می‌شود که منابع و نقدینگی ما دچار مشکل فراوانی شود.

البته در تعمیر و نگهداری خطوط راه‌آهن منابع موردنیاز با تلاش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود، ولی در سایر موارد مانند احداث پروژه‌های جدید، مطالبات به سختی پرداخت می‌شود و شرکت را با کمبود نقدینگی مواجه می‌کند که باعث کندی اجرا یا توقف پروژه‌ها می‌شود. تامین مصالح مشکل دیگر پیمانکاران عمرانی است؛ با توجه به تورم فعلی و افزایش نرخ، ناچار هستیم آنها را با رقم‌های بسیار بالا تامین کنیم. همچنین مطالبات سازمان‌های مختلف مانند تامین‌اجتماعی و مالیات از پیمانکاران است که باید مساعدت بیشتری به شرکت‌های پیمانکاری داشته باشند و بدهی‌های پیمانکاران را با بازه زمانی طولانی‌تر و به صورت اقساط دریافت کنند، زیرا به همان نسبت پیمانکاران نیز مطالبات خود را با تاخیر از کارفرمایان و بخش دولتی دریافت می‌کنند.