تولید13هزار نوع قطعه پالایشگاهی

محمدرضا خلیلی با اعلام این خبر گفت: با هدف حمایت از تامین‌کنندگان قطعات در داخل کشور و خودکفایی در ساخت، با شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و برگزاری نشست‌های علمی-صنعتی، بیش از ۱۳ هزار نوع قطعات و تجهیزات دوار و ثابت پالایشی شامل قطعات پمپ‌ها، توربین‌ها، کمپرسورها، ژنراتورها، مبدل‌ها، کولرها، برج‌ها و ظروف، قطعات داخلی برج‌های خنک‌کننده و شیرآلات از تولیدات داخلی تامین شده است.

وی ادامه داد: تهیه، نگهداشت و توزیع اقلام موردنیاز پالایشگاه با رعایت منافع ذی‌نفعان و تعامل و همکاری با تولیدکنندگان قطعات و تامین‌کنندگان کالا از مهم‌ترین وظایف این اداره است. مدیریت بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در راستای اهداف کلان شرکت که افزایش کارآیی و اثربخشی و اطمینان به حفظ ظرفیت تولید محصولات و ارائه خدمات به ذی‌نفعان است، نسبت به تامین کلیه کالاهای واحد‌های عملیاتی و ستادی اقدام می‌کند. ماموریت این اداره هماهنگ با مدل تعالی سازمانی و براساس چشم‌انداز شرکت تعریف شده است. علاوه بر آن فعالیت‌های اداره بازرگانی نیز در سال‌جاری براساس اهداف و برنامه‌های بهبود طراحی شده و در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی پالایش نفت تهران، مدیر بازرگانی شرکت با تاکید بر نقش دانش در پیشبرد اهداف این امور افزود: امروز  با اتکا به دانش و توان داخلی کارشناسان و متخصصان، نقش موثری در سبد سوخت کشور داشته‌ایم. در شرکت پالایش نفت تهران‌، دستورالعمل مدیریت دانش تامین‌کنندگان تدوین شده که در چند فاز تعریف و جاری شده است و شامل دانش از تامین‌کننده، دانش با تامین‌کننده، دانش برای تامین‌کننده و دانش درباره تامین‌کننده می‌شود که ساخت برخی از کاتالیست‌ها برای اولین‌بار در کشور مطابق با استاندارد‌های جهانی توسط شرکت‌های توانمند داخلی و با کمک متخصصان فنی و مهندسی شرکت پالایش نفت تهران از مصادیق بارز آن است. اقدامی که در شدیدترین دوران تحریم، ایران را برای همیشه از وابستگی به چند کشور خارجی که تولید این نوع کاتالیست‌ها را در انحصار خود داشتند بی‌نیاز ساخت. بر این اساس پس از تست موفقیت‌آمیز این کاتالیست و تولید آن در کشور، در زمینه تولید انواع کاتالیست پالایشی در کشور خودکفا شده‌ایم. وی ادامه داد: تدوین دستورالعمل مدیریت دانش تامین‌کنندگان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت بازرگانی بوده که در کمیته راهبری مدیریت دانش مورد تایید قرار گرفته است. این رویکرد نقش بسزایی در ایجاد رونق تولید، افزایش رقابت و سطح کیفی محصولات تولید داخل دارد.

وی تاکید کرد: شرکت پالایش نفت تهران همواره پیشرو و حامی ساخت داخل بوده و ایجاد ساختار سازمانی و تجهیز امور مهندسی ساخت با هدف بستر‌سازی مناسب برای تامین و ساخت کالا و قطعات یدکی و تقویت اقتصاد ملی با حمایت همه‌جانبه از کالای با کیفیت ایرانی یکی از اقدامات انجام شده در این راستا است. بنابراین  با حمایت، تولید و استفاده از محصولات تولید داخل ضمن غلبه بر تحریم‌های استکبار جهانی، تهدید تبدیل به فرصت و عاملی جهت استمرار تولید و توسعه پایدار در راستای چشم‌انداز شرکت شد.

 خلیلی در ادامه پیرامون دستاوردهای اداره بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس و هیدروژن شمالی که چندی پیش در این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: تامین با کیفیت قطعات در حداقل زمان ممکن در سایه همکاری و تعامل با سایر ادارات رکن اول اداره بازرگانی در تعمیرات اساسی اخیر بود. در این تعمیرات اساسی بیش از ۲۳۲ هزار و ۷۵۰ قطعه در قالب ۵ هزار و ۲۶۴ قلم از اقلام موردنیاز تامین شد و در اختیار واحدهای متقاضی قرار گرفت. یکی از عمده‌ترین اقدامات اداره بازرگانی در این تعمیرات اساسی تامین کالاهای مورد نیاز پیش‌بینی نشده بود که براساس زحمات و تجارب کارشناسان اداره صورت گرفت و در نهایت منجر به کاهش زمان و جلوگیری از اتلاف وقت جهت تامین کالا و قطعات شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: امروزه توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای منوط به خودکفایی داخلی و قطع وابستگی فنی و صنعتی به بیگانگان است. از همین رو سالیان متمادی است که مقام معظم رهبری با تاکیدات مکرر همواره تحقق «اقتصاد مقاومتی» و خودکفایی و خویشتن‌باوری و اعتماد به نفس ملی و حمایت از کالای ایرانی و در نهایت جهش تولید را مدنظر قرار داده‌اند. بی‌شک تمرکز اثربخش همراه با غیرت و حساسیت ملی نسبت به این موضوع می‌تواند آثار و پیامدهای مهمی از قبیل صرفه‌جویی ارزی، رشد و شکوفایی توان داخلی و مصونیت‌سازی صنعت نفت کشور از تحریم‌ها و تکانه‌های بیرونی به همراه آورد. انتظار ما از تولیدکنندگان داخلی ارتقای کیفیت، رقابت سالم و تحویل به موقع کالا در راستای پیشبرد اهداف ملی است که این مهم تنها در سایه صداقت، وفاق و همدلی به دست خواهد آمد.

وی در خاتمه بیان کرد: ایجاد فرهنگ برد - برد دورنمایی است که شرکت پالایش نفت تهران در راستای تامین منافع ذی‌نفعان خود در پی آن است. در این خصوص باید اشاره کرد جلسات هم‌اندیشی با تولیدکنندگان هر ساله در چندین نوبت به صورت تخصصی برگزار می‌شود که در جهت انتفاع این بخش اقداماتی نظیر افزایش میزان پیش‌پرداخت یا تدوین و جاری‌سازی مدیریت دانش تامین‌کنندگان صورت پذیرفته است.