به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از وب‌سایت آپارتمنت‌تراپی، فعلا قرار است این تصمیم ایکیا تا اکتبر ۲۰۲۱ به اجرا گذارده شود. این شرکت سوئدی عرضه‌کننده مبلمان منزل هفته گذشته اعلام کرد که باتری‌های آلکالاین غیرقابل شارژ از هم‌اکنون تا سال آینده از قفسه‌های این فروشگاه حذف خواهند شد و این اقدام با هدف عادت دادن مشتریان به استفاده از باتری‌های قابل‌شارژ انجام می‌شود. این تغییر نه‌تنها موجب صرفه‌جویی در پول خریداران می‌شود، بلکه از میزان زباله‌های خانگی نیز می‌کاهد. 

شرکت ایکیا این تصمیم را بر اساس مطالعه‌ای اتخاذ کرد که نشان ‌داد باتری‌های آلکالاین (دارای خاصیت قلیایی) در مقایسه با باتری‌های قابل شارژ هیدرید فلز نیکل موسوم به ان‌آی‌ام‌اچ قابل مصرف توسط خانوارها، اثرات زیست‌محیطی بسیار بیشتری بر جای می‌گذارند. این باتری‌های غیرقابل شارژ، در شارژ محصولاتی همچون اسباب‌بازی‌ها، چراغ‌قوه، اسپیکرهای قابل حمل و... مصرف انرژی بیشتری هم دارند. این مطالعه نشان داد پس از 10 بار شارژ باتری‌های ان‌آی‌ام‌اچ گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده به مراتب کمتر از گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده از باتری‌های غیرقابل شارژ است.

در بیانیه‌ای که ایکیا در همین رابطه منتشر کرده آمده است که البته باتری‌های سلولی لیتیوم یونی موسوم به «پلاتبوج» همچنان در فروشگاه‌ها موجود خواهد بود چون هنوز برای روشن شدن برخی از کالاهای قابل عرضه در فروشگاه‌های ایکیا، این نوع از باتری‌ها به‌کار می‌روند.

کارولاین راید، مدیر توسعه پایداری ایکیا در این رابطه گفت: «ما در سفری قرار گرفته‌ایم که در آن مردم را تشویق و توانمند می‌کنیم تا سالم‌تر زندگی کنند و زندگی‌های پایدارتری را در کره زمین ایجاد کنند.»

وی افزود: «با حذف باتری‌های آلکالاین و تمرکز بر باتری‌های قابل شارژ، یک گام در راستای این سفر برداشته‌ایم و به این ترتیب به مشتریانمان یک راه‌حل مطمئن و مقرون به‌صرفه ارائه کرده‌ایم که هم عمر محصولات و مواد را افزایش می‌دهد و هم از میزان زباله‌ها می‌کاهد.» این شرکت اعلام کرده است تنها در سال گذشته بالغ بر 300 میلیون باتری آلکالاین فروخته است.