مشکلات ورود  واگن‌های ایرانی به آسیای میانه

وی افزود: همچنین خود واگن‌ها نیز باید دارای یکسری گواهینامه برای سیر در حوزه CIS باشند؛ زیرا واگن‌های ایرانی مطابق با عرض دهانه ریل استاندارد حرکت می‌کنند درحالی ‌که عرض دهانه ریل کشورهای آسیای میانه عریض است. متوسط عرض دهانه ریل در آن منطقه ۱۵۲۰ میلی‌متر (عریض) بوده و در کشور ما ۱۴۳۵ میلی‌متر است و با تعویض بوژی و (محور) واگن این موضوع قابل‌حل است.

مدیرعامل شرکت واگن بار آسیا در ادامه بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که تاثیر زیادی روی فعالیت ما داشت، موضوع تحریم‌ها بود، افزود: این موضوع روی سرمایه‌گذاری‌های ما اثر منفی داشت و بازگشت سرمایه‌گذاری‌های ما را غیرممکن کرده به‌گونه‌ای که بسیاری از صاحبان کالاهای خارجی ترجیح می‌دهند با ما فعالیت نکرده و بیشتر از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. وی درباره نوع فعالیت شرکت واگن بار آسیا گفت: تنها نماینده رسمی راه‌آهن ترکمنستان در حوزه پرداخت کرایه ریلی مسیر ترکمنستان هستیم. در کشورهای ازبکستان (شهرهای تاشکند و بخارا)، ترکمنستان (شهرهای عشق‌آباد و سرخس ترکمنستان) و ترکیه (شهر آنکارا) دفتر نمایندگی داریم. البته در سایر کشورهای حوزه CIS هم دفاتر نمایندگی داشتیم که به دلیل تحریم‌ها مجبور به جمع‌کردن آن دفاتر شدیم.

جنگی افزود: عمده مشتریان ما شرکت‌های خارجی هستند که از مسیر ایران کار ترانزیت را انجام می‌دهند. به‌گونه‌ای که 40 درصد مشتریان ما صاحبان کالای ایرانی و 60 درصد صاحبان کالای خارجی هستند. بازار هدف ما حمل بارهای خارجی و صادراتی شامل بارهای پروژه‌ای و شرکتی است یعنی محموله‌ها را از آسیا میانه، آسیای شرق، امارات، هند و بالعکس حمل می‌کنیم. بارها را به‌صورت کانتینری یا با واگن‌های لبه‌بلند و مسقف حمل می‌کنیم. از ترکیه به سمت آسیای میانه و بالعکس حمل بارداریم همچنین از آسیای شرق به سمت آسیای میانه از طریق بندرعباس به کشورهای آسیای میانه فعالیت‌های صادرات، واردات و ترانزیت را انجام می‌دهیم.

وی درباره عملکرد شرکت گفت: تناژ حمل بار در سال گذشته حدود 120 هزار تن بود که به‌صورت کاملا فورواردری حمل شده که از این میزان بیش از 90 درصد به‌صورت ریلی حمل شده است. همچنین با توجه به تحریم‌ها عدد 150 هزار تن را به‌عنوان هدف حمل بار سال جاری در نظر گرفته‌ایم. تاکنون حدود 30 تا 40 هزار تن حمل بار داشته و امیدواریم با توجه به اینکه چهار ماه ابتدایی سال مرزها به علت شیوع کرونا بسته بود، خودمان را به این رقم برسانیم.

مدیرعامل شرکت واگن بار آسیا افزود: بیشتر فعالیت ما حمل‌ونقل ریلی به‌صورت فورواردری و با استفاده از توان شرکت‌های بهره‌بردار و مالک واگن است. این شرکت در هیچ حوزه حمل‌ونقل اعم از ریلی و جاده‌ای واگن ملکی ندارد و از توان شرکت‌های بهره‌بردار در این زمینه استفاده می‌کند. وی با اشاره به پایانه اختصاصی شرکت در ایستگاه راه‌آهن سرخس گفت: وسعت این پایانه که اوایل سال گذشته افتتاح شد 17 هزار مترمربع که هم ریل نرمال و هم ریل عریض برای آن احداث کرده‌ایم. یک پایانه دیگر هم در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به وسعت 50 هزار مترمربع در حال ساخت داریم که قرار است گوگرد را به‌صورت فله حمل و تجهیزات بسته‌بندی گوگرد را نیز در آنجا مستقر کنیم. در کنار آن تجهیزات تخلیه و بارگیری جنرال کارگو خواهیم داشت.