عملکرد اعتباری یک‌ساله بانک سینا

بانک سینا در شرایط پس از کرونا نیز تسهیلاتی را در زمینه کمک به بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه داده است. این بانک تا تاریخ ۱۵ شهریورماه سال جاری از میان ۷ هزار و ۳۷ طرح معرفی‌شده به ۴ هزار و ۸۰۱ طرح تسهیلات پرداخت کرده که ۶۸ درصد نسبت تسهیلات پرداخت‌شده به معرفی‌شده بوده است. همچنین ازنظر مبلغ، به میزان ۷۹۱ میلیارد ریال به میزان ۵۸ درصد از طرح‌ها پرداخت تسهیلات داشته است.

همچنین میزان تعهدات ایجادی بانک سینا (شامل انواع ضمانت‌نامه، گشایش اعتبار اسنادی ارزی و ریالی و ...) در دوره یک‌ساله فوق ۵۲ هزار میلیارد ریال است.

  اشتغال روستایی

بانک سینا از محل منابع داخلی بانک نسبت به اعطای تسهیلات یارانه‌ای برای تأمین مالی طرح‌های مناطق روستایی اقدام کرده است. این تسهیلات با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاون توسعه روستایی معاون اول رئیس‌جمهور و بنیاد علوی پرداخت‌شده است. میزان اشتغال ایجادشده با توجه به تسهیلات پرداختی به میزان ۱۸ هزار و ۹۵۷ نفر است.

تعداد مصوبات بر اساس این تفاهم‌نامه ۴ هزار و ۷۶۵ طرح به مبلغ ۲۱ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال بوده که تعداد طرح‌های به بهره‌برداری رسیده ۳ هزار و ۱۳۱ طرح به مبلغ ۹ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال بوده است. میزان قراردادهای منعقدشده ۴ هزار و ۱۰۳ طرح به مبلغ ۱۶ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال است. قراردادهای پرداخت‌شده نیز تعداد ۳ هزار و ۹۶۲ قرارداد به مبلغ ۱۴ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است.

  تسهیلات ازدواج

بانک سینا به همه متقاضیانی که از طریق سامانه درخواست وام ازدواج بانک مرکزی به این بانک معرفی می‌شوند، وام ازدواج پرداخت می‌کند.

بر اساس آمار تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۸ تا ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹، بانک سینا به ۴ هزار و ۹۵۵ نفر به میزان یک هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است.

همچنین این بانک برای حمایت از جامعه پزشکی کشور، طرح تسهیلاتی جامعه پزشکان را از دی‌ماه سال گذشته در بانک سینا اجرایی کرده است. در قالب طرح مذکور تسهیلاتی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال برای خرید محل کار یا تجهیزات پزشکی در قبال اخذ چک و سفته با ضمانت ضامنان معتبر ارائه می‌شود.

از دیگر تفاهم‌نامه‌های منعقده بانک سینا، تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی است که طبق توافقات صورت گرفته بانک سینا نسبت به افزایش ارائه خدمات بانکی در حوزه اعطای تسهیلات و پذیرش تعهدات به شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام می‌کند.

همچنین این بانک در خصوص موضوع‌بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و برای توانمندسازی محرومان با محوریت اشتغال و اولویت زنان سرپرست خانوار، تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد کرده است.

بانک سینا در حال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بهزیستی نیز هست تا وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی برای مددجویان و کارفرمایان طرح‌های مددجویی اعطا کند.

این بانک همچنین با توجه به قراردادهای منعقده با بنیاد علوی، تسهیلاتی در قالب طرح‌های مواسات و نیکو به متقاضیان معرفی‌شده توسط این بنیاد پرداخت می‌کند.

حدود اختیارات ارکان اعتباری شعب و مناطق برای تسریع در فرآیند اعطای تسهیلات و تعهدات، تغییر محسوسی داشته است.

بر این اساس روند اتخاذ تصمیم برای اعطای تسهیلات و پذیرش تعهدات سرعت یافته و ارکان اعتباری شعب و مناطق نسبت به پاسخگویی به درخواست‌های واصله اقدام می‌کنند. همچنین در سال جاری و با توجه به وضعیت مطلوب منابع بانک، طرح جهش مصارف برای اعطای تسهیلات به متقاضیان اجرا شد.

در قالب طرح جهش مصارف، ضمن اعمال تخفیف‌های مناسب در نحوه اخذ وثایق گروه نقد، میزان مصارف رشد مناسبی یافته است.

بررسی و اعتبار سنجی جهت اعطای تسهیلات اعتباری و مصرفی جهت تامین نیازهای مالی و شغلی متقاضیان در بخش‌های مختلف اقتصادی با استفاده از عقود مختلف اسلامی، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت‌های فولادی، دارویی، پتروشیمی و خودروسازی در بخش صنعت باهدف حمایت از بخش‌های تولیدی کشور، تقویت تولیدات داخلی و افزایش توان صادراتی آنها و همچنین درآمدزایی تولیدکنندگان و افزایش درآمدهای ارزی کشور و تلاش در راستای جذب مشتریان اعتباری جدید (از میان فعالان اقتصادی معتبر کشور) با برقراری امتیازات خاص برای آنها بر اساس طرح‌های اعتباری بانک از دیگر طرح‌های پیگیری شده بانک است.

گسترش فعالیت‌های اعتباری بانک در خصوص افزایش درآمدهای غیر مشاع از طریق ایجاد تعهدات، گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی و صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی، ایجاد خطوط اعتباری (حد سالیانه) به‌منظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات، جهت برخی از مشتریان معتبر شناخته‌شده در بانک باهدف تسریع در انجام امور، سهولت در گردش کار (فرآیند اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات) و بررسی طرح‌ها و پروژه‌هایی مانند انبوه‌سازی، احداث کارخانه و خطوط تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه بخش صنعت در حوزه فولادی، دارویی و پتروشیمی که از بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور هستند، از برنامه‌های بانک سیناست.

یمانی مدیرعامل بانک سینا نیز با تاکید بر اینکه اعطای تسهیلات سالم با رعایت بهداشت اعتباری می‌تواند سودآوری شعب را به دنبال داشته باشد، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، برای افزایش نقش همکاران برای توسعه بانک، اختیارات شعب در تخصیص منابع افزایش‌یافته که همکاران باید به نحو مطلوب از این ظرفیت استفاده کنند تا نتایج و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این بخش، محقق شود.

مدیرعامل بانک سینا در تشریح نحوه اقدام شعب برای بهبود شاخص‌های عملکردی تصریح کرد: بهتر آن است که شعب در شش‌ماهه اول سال، تخصیص منابع را با جدیت دنبال کنند چراکه این موضوع می‌تواند سود را در همان سال نصیب شعبه کند. در ۶ ماهه دوم هم شعب باید عزم خود را جزم کنند تا به موقعیت مناسبی ازلحاظ جذب منابع، پیگیری و وصول مطالبات غیرجاری و فروش املاک تملکی و مازاد برسند. ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر شعب، موقعیت و ظرفیت منطقه جغرافیایی خود را به‌خوبی شناسایی کنند، با برنامه‌ریزی هدفمند و مؤثر می‌توانند نسبت به جذب مشتریان بالقوه آن منطقه موفق عمل کنند. بازاریابی خصوصا بازاریابی مشتریان حقوقی می‌تواند در کاهش قیمت تمام‌شده پول بسیار تاثیرگذار باشد و نهایتا آثار مطلوبی را برای بانک در بر خواهد داشت.

Untitled-1 copy