لزوم توجه به بخش خصوصی دربرنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در حالی گلایه خود را از وضعیت نمایشگاه کرمان مطرح می‌کند که تاکنون ۲ میلیارد تومان زیان به سایت نمایشگاهی تحت مدیریتش وارد شده است که این میزان با احتساب زیان مجریان و زیرمجموعه‌ها بسیار بیشتر برآورد شده است.

امیرحسین سعید، با اشاره به اینکه مسوولان و مدیران باید با ارائه راهکارهای مدیریتی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی مانع ورشکستگی سایت‌های نمایشگاهی شوند، گفت: به دستور ستاد ملی و استانی کرونا برگزاری نمایشگاه‌های استان کرمان را از اسفندماه سال گذشته تاکنون به تعویق انداخته‌ایم، چراکه حفظ سلامت جامعه و علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه‌ها همواره از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است؛ اما اینکه مدت‌زمان تعویق و تعطیلی نمایشگاه‌های این استان به درازا بکشد و سایت‌های دیگر نمایشگاهی فعالیت خود را از سر بگیرند، عین بی‌عدالتی است. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور با بیان اینکه برای رفع مشکلات مراجعاتی به استانداری کرمان و دانشگاه علوم پزشکی داشته‌ایم، افزود: با اینکه پروتکل‌های بهداشتی را برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم، اما هنوز از مردادماه امسال تاکنون مجوز برگزاری نمایشگاه در این استان صادر نشده و ضررهای مالی بسیاری را برای این حوزه به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق در زمان نیاز همکاری لازم را با ستاد کرونا داشته است، ادامه داد: توقع داریم که ستاد کرونا و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی نیز حرف ما را بشنوند و بازدیدی از سازمان و محل استقرار نمایشگاه‌ها داشته باشند و پس ‌از آن رای به تعطیلی یا بازگشایی نمایشگاه‌ها بدهند.

سعید با اشاره به ندادن مجوز برگزاری نمایشگاه آرایشی بهداشتی به سایت نمایشگاهی استان کرمان، تصریح کرد: این در حالی است که نمایشگاه ساختمان و ایران بیوتی امسال در سایت نمایشگاهی چمران برگزار شد، اما اجازه برگزاری نمایشگاه در موارد مشابه طی شهریورماه سال‌جاری به استان کرمان داده نشد و این در صورتی است که شرایط بیماری کرونا در این منطقه دشوارتر از استان تهران نیست.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور با تاکید بر اینکه نمایشگاه به‌دفعات در استان‌های شمالی کشور و تهران برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه مبلمان کرمان اخیرا لغو شد در حالی ‌که نمایشگاه‌های جهیزیه و مبلمان در کشور برگزار شد. در صورتی‌ که استان کرمان نیز با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانست این نمایشگاه را بدون مشکل برگزار کند، اما دانشگاه علوم پزشکی کرمان که مرجع تشخیص برگزاری نمایشگاه شده، معتقد است که نباید نمایشگاه برگزار شود؛ این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی مناطقی که نمایشگاه‌هایشان برگزارشده، تصدیق می‌کنند که برگزاری نمایشگاه آثار منفی نداشته و می‌تواند بر اساس پروتکل‌های بهداشتی در کرمان برگزار شود.

سعید درخواست کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این راستا معیار را برای نمایشگاه‌های پربازدید مشخص و اعلام کند که بر اساس چه آماری نمایشگاه‌های کرمان تعطیل می‌شود و چرا در این معیارها نظر ما را مطالبه نکرده‌اند.

به گفته وی، در صورت تصمیم کارشناسی و همه‌جانبه تمامی مصوبات را می‌پذیریم، چراکه فعالیت کارشناسی قطعا نتیجه مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور معتقد است: راه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه وجود دارد و با یک اقدام کارشناسی و ارائه راهکارها می‌توان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی نمایشگاه را به‌صورت مطلوب اجرا کرد و با این روش می‌توانیم در کسب راه‌حل و اجرای آن با مسوولان به نتیجه برسیم و مشکلی برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: از مسوولان درخواست داریم که به بخش خصوصی کمک کنند و شرکت نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق به‌عنوان یک واحد تجاری هنوز اجازه کار را حتی با دشوارترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی دریافت نکرده درحالی‌که دیگر صنوف و شرکت‌ها با پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و ما نمی‌توانیم خدمات ارائه کنیم.

سعید خاطرنشان کرد: برگزاری دو نمایشگاه طی یک ماه درنهایت ۴۰ ساعت زمان می‌برد که ساعت زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد و به‌خوبی می‌توانیم شیوه‌نامه‌های دانشگاه علوم پزشکی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر موارد را کنترل کنیم و تقاضا داریم مسوولان مربوطه به مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه رسیدگی کنند. وی اضافه کرد: اعتقاد داریم نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق می‌تواند محور توسعه پایدار اقتصادی استان کرمان باشد. همچنین این نمایشگاه می‌تواند حلقه وصل تولیدکننده، تولیدات جدید و نوآوری‌ها به مصرف‌کننده باشد و به افراد و بازدیدکنندگان در رشته‌های تخصصی در خصوص خدمات جدید و دستاوردها آگاهی ‌بخشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور بابیان اینکه نمایشگاه به‌عنوان موتور محرکه اقتصادی و پیشرانی برای خروج از رکود اقتصادی عمل می‌کند، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در شرایط فعلی، یکی از راه‌های انتقال امید به تولیدکنندگان است که در آن جلسات و مدل کسب‌وکار

(B to B) شکل می‌گیرد و افراد و شرکت‌ها می‌توانند مذاکره کنند و به انتقال تکنولوژی‌های جدید مبادرت ورزند.