تولید سالانه 60میلیون متر پارچه در «یزدبافت»

شرکت یزدباف یکی از این دسته تولید‌کنندگان انواع محصولات نساجی شامل انواع نخ و پارچه، منسوجات خانگی، پوشاک و منسوجات خاص است. ایده تاسیس یزدباف در سال ۱۳۳۲ با هدف ایجاد اشتغال برای ساکنان یزد و روستاهای حومه شکل گرفت. سرانجام کارخانه‌های نساجی یزدباف در سال ۱۳۳۵ فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع در یزد با کمک عده‌ای از خیران این شهر آغاز کرد. سالن‌های تولید نخ، پارچه خام، پارچه تکمیل‌شده و رنگرزی این کارخانه‌ها در ۳۰ هزار مترمربع احداث شدند. در سال ۱۳۷۶ نیز طرح توسعه کارخانه در زمینی به مساحت ۲۷۰ هزار مترمربع و زیربنای ۱۱۲ هزار مترمربع به‌بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون یزدباف دارای چهار کارخانه «ریسندگی»، «بافندگی»، «رنگرزی»، «چاپ و تکمیل» و «پوشاک» است.

 تولید سالانه ۶۰ میلیون مترمربع پارچه خام و ۱۱ هزار تن انواع نخ

مدیرعامل شرکت یزدباف با یادآوری اینکه این شرکت با هدف تولید پارچه‌های ملحفه‌ای تکمیل‌شده، تاسیس شده بود، می‌گوید: برای این هدف تمام تجهیزات خطوط مختلف تولید، ریسندگی، بافندگی، تکمیل، رنگرزی و بسته‌بندی را خریداری و راه‌اندازی کردیم. اکنون انواع نخ‌های پنبه‌ای، الیاف مصنوعی و مخلوط آنها، انواع پارچه‌های شلواری جین و کتان، پیراهنی، ملحفه‌ای، پرده‌ای، مانتویی، چادر مشکی، رومبلی و پتویی سبک، چاپ انواع پارچه‌های پنبه‌ای،‌ الیاف مصنوعی و مخلوط آنها، پوشاک و... را تولید می‌کنیم.

محمد ضرابیه درباره ظرفیت تولید کارخانه‌های یزدباف نیز توضیح می‌دهد: سالانه ۶۰ میلیون مترمربع انواع پارچه شلواری (جین و کتان)، پیراهنی، ملحفه‌ای، پرده‌ای، مانتویی، چادرمشکی، رومبلی و پتویی سبک با ترکیب پنبه، الیاف مصنوعی و مخلوط آنها را تا عرض ۳۴۰ سانتی‌متر تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه سالانه هزار و ۵۰۰ تن نخ دولا در کارخانه‌های یزدباف تولید می‌شود، اضافه می‌کند: قابلیت تولید سالانه ۱۱هزار تن انواع نخ‌های پنبه‌ای، پنبه‌ای شانه شده، الیاف مصنوعی و مخلوط آنها در نمره‌های مختلف از دیگر توانمندی‌های یزدباف به‌‌شمار می‌رود.

ضرابیه با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ میلیون مترمربع پارچه را تا عرض ۲۰۰ سانتی‌متر رنگرزی می‌کنند، می‌گوید: علاوه ‌بر این چاپ انواع پارچه‌های پنبه‌ای، الیاف مصنوعی و مخلوط آنها به روش روتاری و تخت، سالانه به میزان ۲۹ میلیون مترمربع انجام می‌شود.

به‌گفته وی، رنگرزی نخ پنبه به روش ایندیگو برای سالانه ۸ میلیون مترمربع پارچه جین از دیگر فعالیت‌های تولیدی این شرکت است.

یزدباف هم‌اکنون تولیدات خود را در ۱۷ شعبه و نمایندگی فروش در سطح کشور عرضه می‌کند و بر اساس پیش‌بینی وی، در سال‌جاری حداقل پنج شعبه دیگر به زنجیره فروشگاه‌های خود اضافه خواهد کرد.

 ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار نفر و غیرمستقیم ۵ هزار خانوار

 ضرابیه همچنین با بیان اینکه اشتغال‌زایی برای ساکنان یزد و روستاهای اطراف از اهداف و انگیزه‌های مداوم موسسان یزدباف بوده است، یادآور می‌شود: با راه‌اندازی کامل خط تولید، نه‌تنها اشتغال‌زایی برای حدود ۴۰۰ نفر از همشهریان ایجاد شد، بلکه پس از مدتی برای جبران کمبود نیروی انسانی، از هندوستان نیروی کار مهاجر پذیرفتیم و برای اسکان آنها ساختمان‌هایی در نزدیکی کارخانه احداث کردیم.

آن‌گونه که وی می‌گوید: نیروهای کار هندی تا حدود سال ۱۳۵۵ در شهر یزد و کارخانه‌های یزدباف مشغول به کار بودند.

مدیرعامل شرکت یزدباف با یادآوری اینکه در مقطعی تعداد نیروهای شاغل در یزدباف به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید، می‌گوید: هم‌اکنون حدود هزار نفر به‌طور مستقیم در یزدباف مشغول به کار هستند و برای حدود ۵ هزار خانوار نیز به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی با اظهار اینکه حتی در دشوارترین شرایط اقتصادی که بسیاری از کارخانه‌های مطرح نساجی از ادامه کار بازماندند، هرگز تعدیل نیرو نداشته‌ایم، می‌گوید: هم‌اکنون این روند در مجموعه یزدباف ادامه دارد و امیدواریم در آینده نیز تعدیل نیرو نداشته باشیم. ما حتی از توان و تجربه افرادی که با یزدباف پیمان همکاری دارند تا زمان بازنشستگی آنها استفاده می‌کنیم.

ضرابیه توضیح می‌دهد: تعدیل نیرو در یزدباف تنها به این شکل بوده که به‌جای فرد بازنشسته‌شده، نیروی جدیدی جایگزین نشده است.

 توانمندسازی کارگاه‌های کوچک و متوسط خانگی و صنعتی

وی همچنین توانمندسازی کارگاه‌های کوچک و متوسط خانگی و کارگاه‌های صنعتی و به‌کارگیری توان‌خواهان تحت پوشش بهزیستی را از دیگر سیاست‌های کاری یزدباف بیان می‌کند.

مدیرعامل شرکت یزدباف با بیان اینکه در راستای مسوولیت اجتماعی شرکت تا حد مقدور اقدام به جذب افراد توان‌خواه تحت‌پوشش بهزیستی کرده‌اند، می‌گوید: هم‌اکنون بیش از ۲۵ نفر از این افراد به‌کارگیری شده‌اند و حتی چند تن از آنها در زمره ماهرترین کارگران در سمت خود به‌شمار می‌روند.

ضرابیه درباره چشم‌اندازی که برای برند یزدباف متصور هستند، اظهار می‌کند: یزدباف در تولید و عرضه پوشاک به‌ویژه شلوار جین و پیراهن مردانه از سال ۱۳۹۸ حضور جدی داشته است.

 تولید سالانه ۲ میلیون قطعه پوشاک تا پایان سال ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه بناست همزمان با توسعه محصولاتی همچون مانتو، شال، روسری و... ظرفیت تولید و دوخت را به‌صورت داخلی و برون‌سپاری افزایش دهند، اضافه می‌کند: در راستای راهبرد توسعه انبوه تولید پوشاک باکیفیت، پیش‌بینی کرده‌ایم تا پایان سال ۱۴۰۰ سالانه ۲ میلیون قطعه پوشاک تولید کنیم.

ضرابیه با یادآوری اینکه یزدباف کارگاه‌های‌ دوخت خانگی خود را از ۱۲ به بیش از ۷۰ کارگاه افزایش داده است، می‌گوید: بناست کارگاه‌های دوخت خانگی خود را به ۱۰۰ کارگاه افزایش بدهیم.

 توانمندی رقابت با برندهای معتبر خارجی را داریم

مدیرعامل یزدباف بر این باور است که توانمندی رقابت با برندهای معتبر خارجی به‌ویژه برندهای ترکیه را در حوزه تولید پوشاک دارند؛ با این تفاوت که کالا را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده می‌گذارند.

ضرابیه تاکید می‌کند: برای رسیدن به این چشم‌انداز و همچنین صادرات محصولاتمان به آمریکا، باید در حوزه‌های تامین و توزیع محصولات نهایی برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود؛ برای این کار نیازمند تحلیلی دقیق از وضعیت اخیر بازار پوشاک و پارچه، سهم پوشاک از سبد خانوار و کسب اطلاعاتی از این دست هستیم.

وی با بیان اینکه برای قرارگیری در مسیر درست باید مدل کسب‌وکار جدید و نقشه آن را تهیه و تدوین و به تناسب آن سیاست‌گذاری‌های لازم در راستای کیفیت و قیمت مناسب اتخاذ شود، می‌گوید: به‌طور خلاصه ما برای تحقق راهبردمان «از کفش تا کلاه» برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

 راهکار تغییر دیدگاه مردم با تولید باکیفیت و قابل رقابت

اعتماد مردم به محصولات تولید داخل، امری بسیار تاثیرگذار بر توسعه و گسترش صنعت تولید به‌شمار می‌رود. اینکه مدیریت یزدباف چه رویکردی را برای جلب اعتماد مردم به کیفیت محصولات ایرانی در پیش گرفته، نکته‌ای است که ضرابیه در توضیح آن می‌گوید: برای زدودن باورهای اشتباه از ذهن مصرف‌کنندگان درباره کیفیت تولیدات ایرانی و تغییر دیدگاه آنها که ریشه فرهنگی دارد، بسیار تلاش کرده‌ایم؛ یکی از راهکارهای ما تولید محصولات باکیفیت، ارزان‌تر و قابل‌رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی بوده است.

وی همچنین ارائه خدمات مناسب پس از فروش را برای جلب اعتماد مشتریان به تولیدات ایرانی دارای اهمیت می‌داند و ادامه می‌دهد: در یکی از فروشگاه‌هایی که درحال راه‌اندازی است، خط تولید شلوارهای جین را در معرض دید مشتریان قرار داده‌ایم و به این‌ترتیب خریداران احساس واقعی عرضه محصول از تولید به مصرف را تجربه می‌کنند.

 مواد اولیه و لوازم یدکی مشکلات صنعت نساجی

مدیرعامل شرکت یزدباف در عین ‌حال مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی کشور را تامین مستقیم مواد اولیه مرغوب، قطعات و لوازم یدکی باکیفیت بیان می‌کند و می‌گوید: اگر ناچار به خرید مواد اولیه و لوازم یدکی از طریق دلال‌ها و واسطه‌ها نباشیم، بی‌شک شاهد کاهش چشمگیر بهای تمام‌شده محصولات و به‌تبع آن قیمت فروش آنها خواهیم بود.

ضرابیه موانع مربوط به سیاست‌ها، قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی را از دیگر مشکلات صنعت نساجی ایران می‌داند و اظهار می‌کند: مهم‌ترین این موانع شیوه اعمال مالیات ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه واردات بی‌رویه و قاچاق انواع پارچه و پوشاک، چالش‌های مهم دیگری است که صنعت پوشاک کشور را تهدید می‌کند، می‌گوید: فقدان آمار و اطلاعات تولیدکنندگان، ظرفیت‌ها و... عاملی به‌ نفع واردکنندگان نخ، پارچه و مواد اولیه برای دریافت مجوز واردات کالاهایی شده است که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شوند.

ضرابیه ورود کالاهای غیرقابل رقابت از مبادی غیررسمی توسط مسافران و زائران، نبود حمایت‌های لازم از جانب سیاست‌گذاران و دولت و کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات پیش‌روی صنعت نساجی کشور بیان می‌کند.

بحران کرونا وقفه‌ای در تولید یزدباف ایجاد نکرد بااین‌حال مدیرعامل شرکت یزدباف بر این باور است که به‌‌رغم همه مشکلات موجود و حتی افزوده شدن چالش‌های ناشی از کرونا، می‌توان با عزمی راسخ، سختکوشی، عاشقانه و هوشمندانه کار کردن بر همه دشواری‌ها غلبه کرد و به موفقیت رسید. وی با این دیدگاه، آینده خوبی را برای صنعت نساجی کشور متصور است.

مدیرعامل یزدبافت به‌طور خاص درباره وضعیت نساجی یزدباف در شرایط کنونی حاصل از بحران کرونا اظهار می‌کند: با اتخاذ تمهیدات خوب و به‌موقع در شرایط اوج بحران ناشی از کرونا، نه‌تنها وقفه‌ای در تولید نداشتیم، بلکه نهایت تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا بتوانیم پارچه‌های مورد نیاز تولید ماسک را برای وزارت بهداشت تامین کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با تحت‌تاثیر قرار دادن بازار مصرف، تبعاتی را برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به‌دنبال داشته است، توضیح می‌دهد:‌ این امر فروش پایان سال یزدباف را نیز تحت‌تاثیر قرار داد؛ اما هم‌اکنون اوضاع بهبود یافته است و به عادی شدن شرایط بازار امیدواریم.

ضرابیه آینده صنعت نساجی کشور را امیدوارکننده ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اثرات کرونا و وقایعی شبیه به‌ آن زودگذر هستند و نکته مهم ارائه راهکارهای برون‌رفت از این‌گونه بحران‌های موقت است تا حداقل تاثیرپذیری را برای مجموعه به‌دنبال داشته باشد؛ این امر درمورد یزدباف به‌عنوان بخشی از این صنعت، صدق می‌کند.

p28 (2)

p28 (1)