عدم پرداخت به‌موقع عوارض آزادراهی مشمول جریمه می‌شود

عباس اربابی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور (سپندار) با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: از ابتدای پروژه الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی در کشور،‌ رویکرد ما ایجاد زمینه‌های فرهنگی برای تشویق مردم به استفاده از روش‌های الکترونیکی پرداخت عوارض به جای روش‌های سنتی بود. پس از اطلاع‌‌رسانی کافی در این زمینه از یک زمان به بعد لازم بود قانون به موضوع پرداخت به موقع عوارض آزادراهی ورود کند. این موضوع از اوایل سال به صورت جدی دنبال و یک تفاهم‌نامه بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس پلیس کشور منعقد شد که در این تفاهم‌نامه، جزئیات آن، نحوه اجرا و مبنای جرایم دنبال و زیرساخت‌های فنی آن توسط همکاران ما ایجاد شد.

وی درباره امکان پرداخت عوارض آزادراهی افزود: در وب‌سایت آنی‌رو، درگاه‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت معرفی شده است و کسانی که روی گوشی خود اینترنت ندارند، می‌توانند از کد دستوری (*۷۲۰*۸#) برای پرداخت استفاده کنند. روش دیگر کسر مستقیم از حساب بانکی است؛ افراد می‌توانند اجازه‌ای را به بانک عامل خود بدهند که آن بانک‌ها بر مبنای یک پروتکل امن مبلغ عوارض را به صورت خودکار از حساب آنها برداشت کنند. برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی، ملت، مسکن، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران‌زمین، دی، سرمایه، پست بانک و موسسه قرض‌الحسنه ایرانیان در این موضوع فعال هستند. همچنین در دستگاه‌های POS و ATM نیز امکان پرداخت وجود دارد.

اربابی درباره آزادراه‌های تحت‌پوشش طرح الکترونیکی عوارض خاطرنشان کرد: آزادراه‌های تحت پوشش این طرح شامل تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین، قزوین-زنجان،  بندرعباس-شهید رجایی و ارومیه-تبریز است. دو آزادراه دیگر مانند آزادراه تهران-شمال و همت-کرج هم مدتی از طرح پرداخت الکترونیکی خارج شده بود که مجددا به صورت پرداخت الکترونیکی خواهد بود. همچنین این طرح در بعضی آزادراه‌ها مانند شرق اصفهان، قزوین-رشت و کاشان-نطنز-اصفهان، آماده بهره‌برداری بوده و تجهیزات نهایی آن نصب شده و در حال انجام تست‌های نهایی است.

وی در ادامه  درباره شروع دوباره اخذ عوارض آزادراهی در آزادراه تهران-شمال افزود: از اسفند سال گذشته که قطعه اول آزادراه تهران-شمال افتتاح شد، براساس مصوبه بنا بود به صورت الکترونیکی عوارض آن اخذ شود، ولی با اجرای طرح الکترونیکی، نرخ وصول عوارض در این آزادراه پایین بود و جوابگوی نرخ بازگشت برای سرمایه‌گذاران پروژه نبود؛ به همین علت گیت‌های اخذ دستی عوارض در این آزادراه برقرار شد، ولی با برقراری سیستم جریمه و اختلاف معناداری که بین مبلغ جریمه و مبلغ عوارض است، پیش‌بینی می‌کنیم مردم بلافاصله نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند در نتیجه اخذ عوارض الکترونیکی مجددا در این آزادراه آغاز می‌شود.